Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 13: Brev fra Kommunenes Sentralforbund v/HalvdanSkard til kommunalkomiteen, datert 22. mars 2001

Vi viser til saksordfører Erna Solbergs telefax av 20.03.01 vedrørende vårt syn på de foreliggende forslag om ny bosettingsordning for flyktninger.

Det steminer at KS er uenig både i organiseringen og prinsippene i den opprinnelige foreslåtte ordningen slik den er skissert i Stortingsmelding 17 (2000-2007.).

KS har imidlertid deltatt i en arbeidsgruppe ledet av KRD for å utrede nærmere detaljer i bosettingsordningen. KS ba om en endring i mandatet for å kunne delta i gruppen da vi så at mandatet var i strid med KS" styrevedtak vedrørende bosetting. Dette ble etterfulgt.

Arbeidsgruppen har nå avlagt en rapport med forslag til en ny strategi i bosettingsarbeidet. Denne avviker i stor grad fra det opprinnelige forslaget i Stortingsmeldinga. Rapporten er helt i tråd med KS tidligere forslag om en ny strategi i arbeidet. Vi viser til rapporten,

For å oppklare evt. misforståelser vil vi presisere:

KS var imot tvangselementet som lå i forslaget om ny bosettingsordning. Arbeidsgruppen har lagt sterk vekt på at den nye organiseringen fullt og helt baseres på frivillighet og dialog.

Et svært viktig utgangspunkt for bosettingen er kartlegging av de enkeltes behov. Slik kan man styre rett person til rett kommune, og derved unngå sekundærflytting. Dette ligger også inne i arbeidsgruppens forslag.

KS er imot en modell som bidrar til sterkt press på alle kommuner om å bosette. Arbeidsgruppens forslag er nå i tråd ned KS forslag om å få enøkt bosetting i de kommuner hvor det er sannsynlig at flyktningene blir boende. Dvs. en økt bosetting i regioner som det viser seg at flyktningene allikevel flytter til. Dette innebærer at ikke alle, men kanskje ca halvparten av kommunene vil bosette.

KS ønsker ikke å bygge opp et nytt byråkratisk sy­stem under fylkesmannen, men ønsker at eksisterende instanser og fora benyttes i dette arbeidet så langt det er mulig. UDI"s regionkontorer forutsettes å ha den rollen de har i dag, men dessuten skal det etableres et fastere samarbeid mellom UDI og KS / KS i fylkene, spesielt rettet mot pressområdene. Videre blir det nødvendig med en viss administrativ styrking av KS.

Stortingsmeldinga har gitt uttrykk for at målet er rask bosetting og reduksjon i statens utgifter til drift av asylmottak. KS hovedmål er også rask bosetting. I tillegg ønsker vi å sikre en stabil bosetting for å redusere både kommunenes og flyktningenes ressursbruk ved sekundærflytting.

Med bakgrunn i dette kan vi si at KS støtter forslaget til en ny strategi i bosettingsarbeidet, slik det er foreslått i arbeidsgruppens rapport. For ordens skyld vil vi gjøre oppmerksom på at arbeidsgruppen har forutsatt at KS får kompensasjon for organisasjonens merarbeid.