1. Innledning
I samsvar med Grunnlovens § 75 k har Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2000-2001) lagt frem for Stortinget antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av regnskapene for 1999.
Det er tatt opp i alt 37 saker, 25 antegnelser og 12 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene for 1999 for Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole, Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek og Radiumhospitalets apotek. Regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for oppfinnere er godkjent med forbehold.
I tilknytning til revisjonen av Rikstrygdeverkets regnskap og regnskapet til Statens Pensjonskasse er det påvist en rekke feil og mangler når det gjelder beregning av pensjoner, både i Statens Pensjonskasse og i Folketrygden. Dette har medført dels betydelige feilutbetalinger. Riksrevisjonen ser svært alvorlig på dette.
I de senere årenes antegnelser er det tatt opp en rekke saker knyttet til regnskapsføringen i departementene og underlagte virksomheter, samt problemer knyttet til innføringen av nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens brev til Statsministerens kontor og Finansdepartementet i tilknytning til fjorårets antegnelser. Det er gjort et omfattende arbeid i forvaltningen for å rette opp påpekte forhold, men i en del virksomheter er det fremdeles vesentlige feil og mangler knyttet til økonomiforvaltningen. Innføringen av nye økonomisystemer skaper fortsatt problemer, og mange virksomheter har fremdeles manglende forståelse for viktigheten av avstemmingsrutiner som kan avdekke feil og mangler i regnskapet gjennom året. Blant annet på grunn av mangelfull kvalitetssikring oppstår det også feil i innrapporteringen til statsregnskapet.
Det er tatt opp flere saker som omhandler store saksrestanser og restanser knyttet til innfordring, bl.a. når det gjelder arveavgift. Lang saksbehandlingstid knyttet til beregningen av arveavgift har vært tatt opp en rekke ganger tidligere.
Staten har i den senere tid opprettet en rekke selvstendige virksomheter - enten ved omdanning og fristilling av statlig virksomhet - eller ved at statlig kapital er stilt til rådighet ved nyetableringer. Gjennomført revisjon gir indikasjon på at det er behov for å utvikle retningslinjer for hvordan fristilling av statlig virksomhet skal forberedes og gjennomføres, bl.a. med hensyn til hvilke verdivurderinger som skal legges til grunn ved overføringen av formuesverdier.
En tidligere antegnelse desidert "Til observasjon" tas opp på nytt i årets antegnelser. Forøvrig legger Riksrevisjonen fram for Stortinget en gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1995-1998 desidert "Til observasjon" i Dokument nr. 3:1 (2000-2001).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, har merket seg at tidligere antegnelser desidert "Til observasjon" tas opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig til Stortingets behandling av Dokument nr. 3:1 (2000-2001) om Riksrevisjonens gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1995-1998 desidert "Til observasjon," jf. Innst. S. nr. 137 (2000-2001).
Komiteen ser alvorlig på at Riksrevisjonen ikke har kunnet godkjenne regnskapene for 1999 for Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole, Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek og Radiumhospitalets apotek, samt at regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for oppfinnere kun er godkjent med forbehold. Komiteen forutsetter at dette er forhold som blir prioritert rettet opp av de berørte institusjoner og ansvarlig departement.
Komiteen ser alvorlig på at det er påvist en rekke feil og mangler når det gjelder beregning av pensjoner, både i Statens Pensjonskasse og i Folketrygden, noe som har medført dels betydelige feilutbetalinger. Komiteen viser til at det for den enkelte pensjonsmottaker vil være svært vanskelig å kontrollere hvorvidt pensjonsutbetalingen er riktig. Det er derfor etter komiteens oppfatning helt avgjørende at regelverket, rutinene og kvalitetssikringen på en betryggende måte ivaretar den enkelte pensjonsmottakers sikkerhet for rett utbetaling. Komiteen viser for øvrig til merknader under Arbeids- og administrasjonsdepartementet Punkt 2.3 Statens Pensjonskasse – revisjon av pensjoner.
Komiteen viser til at det i forbindelse med de senere årenes antegnelser er det tatt opp en rekke saker knyttet til regnskapsføringen i departementene og underlagte virksomheter, samt problemer knyttet til innføringen av nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens brev til Statsministerens kontor og Finansdepartementet i tilknytning til fjorårets antegnelser. Komiteen registrerer at det er gjort et omfattende arbeid i forvaltningen for å rette opp påpekte forhold, men at det i en del virksomheter fremdeles er vesentlige feil og mangler knyttet til økonomiforvaltningen. Komiteen har merket seg at innføringen av nye økonomisystemer fortsatt skaper problemer. Komiteen ser svært alvorlig på dette. Komiteen vil presisere viktigheten av at problemene knyttet til regnskapsføring og økonomiforvaltning blir prioritet av hele forvaltningen. Komiteen viser for øvrig til komiteenes merknader i Innst. S. nr. 102 (1998-1999) vedrørende problemer med innføringen av nye økonomisystemer i forbindelse med den raske innføringen av det nye økonomireglementet og komiteens behandling av Riksrevisjonens Dokument nr. 1 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 107 (1999-2000). Komiteen forutsetter at de nevnte tiltakene har blitt fulgt opp av forvaltningen.
Komiteen registrerer at det er tatt opp flere saker som omhandler store saksrestanser og restanser knyttet til innfordring, bl.a. når det gjelder arveavgift. Komiteen viser til at det i den senere tid er opprettet en rekke selvstendige virksomheter - enten ved omdanning og fristilling av statlig virksomhet - eller ved at statlig kapital er stilt til rådighet ved nyetableringer. Komiteen registrerer at den gjennomførte revisjon gir indikasjon på at det er behov for å utvikle retningslinjer for hvordan fristilling av statlig virksomhet skal forberedes og gjennomføres. Komiteen forutsetter at det på området blir vurdert igangsatt nødvendige tiltak for å ivareta nevnte forhold.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet i Dokument nr. 1 (2000-2001). Når det gjelder de andre sakene for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til desisjon.