Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Forslag om endringer i skatter og avgifter

Regjeringen foreslår i proposisjonen følgende endringer i bevilgningen for skatter og avgifter for 2000:

Tabell 2.1 Forslag om endringer av skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt m.v.

-9

72

Fellesskatt

5 398

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

350

5507

Skatter og avgifter på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

9 735

72

Særskatt på oljeinntekter

16 136

73

Produksjonsavgift

1 050

74

Arealavgift

-590

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet

70

Avgift

-154

5511

Tollinntekter

70

Toll

400

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v.

70

Avgift

3 642

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift

-188

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

719

75

Omregistreringsavgift

-160

76

Avgift på bensin

-463

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn

300

5537

Avgifter på båter m.v.

71

Avgift på båtmotorer

-19

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

-800

5542

Avgift på mineralolje m.v.

70

Avgift på mineralolje

155

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

-54

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

-19

71

Tetrakloreten (PER)

-14

5555

Sjokolade- og sukkeravgift

70

Avgift

-125

5557

Avgift på sukker

70

Avgift

-44

5565

Dokumentavgift

70

Avgift

100

5580

Avgift på flyging av passasjerer

72

Avgift

75

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

473

72

Arbeidsgiveravgift

2 900

Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet foreslås netto satt opp med om lag 17,2 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 407,5 mrd. kroner i 2000. I forhold til anslagene for 2000 presentert i Gul bok 2001 anslås de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten å bli økt med 8,1 mrd. kroner.

Økte skatte- og avgiftsinntekter i forhold til saldert budsjett skyldes dels at høyere skatte- og avgiftsinntekter i 1999-regnskapet enn lagt til grunn ved nysaldering av 1999-budsjettet er blitt videreført til 2000, og dels at konjunkturutviklingen har gitt en sterkere skatte- og avgiftsinngang enn tidligere forutsatt. Oppjusteringen av skatte- og avgiftsinntektene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utlignede skatter for inntektsåret 1999 for personlige skattytere og selskaper m.v.

Anslagene for direkte skatter og trygdeavgifter er økt med 9,1 mrd. kroner siden saldert budsjett. Ny informasjon om ligningen for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 1999 medfører alene at anslaget for direkte skatter er økt med drøyt 6 mrd. kroner siden anslagene for 2000-budsjettet ble presentert i Gul bok 2001. Avgiftsprovenyet foreslås samlet satt opp med 8,1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, hvorav økte inntekter fra merverdiavgiften utgjør 6,9 mrd. kroner.

Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2000 anslås nå til 61,3 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 26,2 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er oppjustert med 25,9 mrd. kroner, anslaget for innbetalt produksjonsavgift er oppjustert med 1,1 mrd. kroner, mens anslaget for innbetalt arealavgift er nedjustert med 0,6 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,0 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 1999 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Oppjusteringen av anslaget for betalte skatter har i første rekke sammenheng med at oljeprisen i 2000 ligger an til å bli vesentlig høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. En sterkere prisutvikling høsten og vinteren 1999 enn lagt til grunn førte også til at innbetalinger av skatter i 2000 for skatteåret 1999 ble høyere enn anslått. En svakere produksjonsutvikling bidrar isolert sett til å redusere innbetalingene av skatter i 2000.

De høye oljeprisene har ført til at anslaget for innbetalt produksjonsavgift er vesentlig høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. En svakere produksjonsutvikling enn antatt bidrar imidlertid også her til å dempe økningen i innbetalingene. Anslaget for innbetalt areal­avgift er nedjustert fra om lag 0,7 mrd. kroner til om lag 0,1 mrd. kroner. Dette skyldes at den 31. desember 2000 faller på en søndag, noe som medfører at hovedtyngden av innbetalingene av arealavgiften er ventet å komme etter årsskiftet. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift har sammenheng med at produksjonen nå er anslått lavere enn i saldert budsjett.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om endringer i inntektene fra skatter og avgifter, jf. tabell 2.1.