Sammendrag
- Statlig eierskap til sykehusene
- Forslagene under enkelte kapitler:
- Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet
- Kap. 610 Rusmiddeldirektoratet
- Kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.
- Kap. 616 Statens klinikk for narkomane
- Kap. 3616 Statens klinikk for narkomane
- Kap. 660 Krigspensjon
- Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede
- Kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede
- Kap. 701 Forskning og forsøksvirksomhet
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier
- Kap. 710 Statens institutt for folkehelse
- Kap. 711 Statens rettstoksikologiske institutt
- Kap. 715 Statens strålevern
- Kap. 718. Rehabilitering
- Kap. 719 Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Kap. 730 Fylkeskommunenes helsetjeneste
- Kap. 731 Rikshospitalet
- Kap. 738 og kap. 3738 Helsetjenesten på Svalbard
- Kap. 739 Andre utgifter
- Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern
- Kap. 5577 Avgift til staten på apotekenes omsetning
- Kap. 5578 Avgift på farmasøytiske spesialpreparater
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler i statsbudsjettet for 2000. Det fremmes forslag om nedsettelse av utgiftene med netto 157,1 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med netto 0,2 mill. kroner.
Regjeringen varsler i proposisjonen at statlig eierskap til de fylkeskommunale sykehusene forberedes, og at en sak om dette vil bli fremmet for behandling i Stortinget i vårsesjonen. Det vil da legges frem forslag med nødvendige lovendringer med sikte på statlig overtakelse 1. januar 2002. For perioden fram til den foreslåtte overtakelsen forutsettes det et nært samarbeid med den enkelte fylkeskommune.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med kr 150 000.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med 1,75 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 2,5 mill. kroner.
Post 63 Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak foreslås forhøyet med 2,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med kr 800 000.
Post 2 Salgs- og leieinntekter foreslås satt ned med kr 150 000.
Post 60 Refusjon fra fylkeskommuner foreslås satt ned med kr 650 000.
Post 70 Tilskudd, militære foreslås satt ned med 7 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd, sivile foreslås satt ned med 12 mill. kroner.
Post 65 Psykisk utviklingshemmede med sikringsdom foreslås forhøyet med 3,2 mill. kroner.
Post 60 Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede foreslås satt ned med 2,2 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til spesielle formål foreslås satt ned med kr 500 000.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 12,6 mill. kroner.
Post 60 Rekruttering m.m. av helsepersonell satt ned med 1 mill. kroner.
Post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger foreslås satt ned med 2 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m. satt ned med kr 700 000.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås forhøyet med 2,3 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 3 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 6,9 mill. kroner.
Post 60 Rehabilitering foreslås satt ned med kr 350 000.
Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren foreslås satt ned med kr 400 000.
Post 70 Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien og smittevern foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v. foreslås satt ned med 97 mill kroner.
Post 63 Refusjon godkjente kapitalutgifter foreslås satt ned med 5 mill. kroner.
Post 67 Andre tilskudd foreslås satt ned med 20,18 mill. kroner.
Det uttales at Rikshospitalet prognostiserer et underskudd på 165 mill. kroner for 2000. Departementet vil at det skal gjennomføres ytterligere analyser av effektiviseringsmulighetene etter flyttingen til Gaustad, og at det kartlegges bedre hva som vil bli effektene dersom det ikke gis ytterligere bevilgninger. På bakgrunn av en samlet gjennomgang av den økonomiske situasjonen for Rikshospitalet både for 2000 og 2001, vil departementet komme tilbake til Stortinget med en orientering om situasjonen, herunder spørsmålet om eventuelle tilleggsbevilgninger.
Det foreslås at Longyearbyen sykehus får merinntektsfullmakt, dvs. at sykehuset kan overskride bevilgningen på kap. 738 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3738.
Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås forhøyet med 2,45 mill. kroner.
Post 64 Tilskudd til RIT 2000 foreslås satt ned med kr 150 000.
Post 65 Kreftbehandling m.m foreslås forhøyet med 2 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl. foreslås satt ned med kr 170 000.
Post 74 Reiseutgifter, turnuskandidater foreslås satt ned med 1,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 64 Omstrukturering og utbygging av psykisk helsevesen for voksne foreslås forhøyet med 15 mill. kroner.
Post 65 Utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom foreslås satt ned med 15 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til forskning, videre- og etterutdanning foreslås satt ned med 1 mill. kroner. Sosial- og helsedepartementet gjør oppmerksom på at det vil komme til utbetaling en lobotomioffererstatning à 100 000 kroner i 2000. Det er ikke avsatt midler på statsbudsjettet for 2000 til denne type erstatninger. Utbetalingen søkes foretatt over kap. 743 post 70. Det uttales at erstatningsutbetalingen vil være på siden av postens formål, men den vil ikke utløse behov for økt bevilgning på posten.
Post 72 Modum Bads Nervesanatorium foreslås forhøyet med 1 mill. kroner.
Post 70 Avgift foreslås forhøyet med 6 mill. kroner.
Post 70 Registreringsavgift foreslås satt ned med 13 mill. kroner.
Post 71 Kontrollavgift foreslås forhøyet med 8 mill. kroner.