Formål og hovedoversikt
- Formål
- Forhold som endrer rammen for 2000-budsjettet
- Økonomisk grunnlag
- Forslag til omgruppering fordelt postvis
- Spesielle saker
- Bestillingsfullmakter
- Omgruppering av 35 mill. kroner fra kap. 4792 post 11 til kap. 1760 post 45
- Rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum
- Overføring av STORM-klasse MTB-er til Latvia og Litauen
- Drivstoffpriser og valutaendringer i 2000-budsjettet - konsekvenser for flytimenivå
Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 11 (2000-2001) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2000 ble utarbeidet.
Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 73,595 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2000 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 2000 er det foreslått en netto mindreinntekt (brutto merinntekter minus mindreinntekter) på 225,523 mill. kroner. Disse mindreinntektene foreslås dekket ved en reduksjon av bevilgningen for 2000.
I forbindelse med forklaringene til statsregnskapet viste det seg at bevilgningene til avgangsstimulerende tiltak på kap. 1731 post 72 for årene 1998 og 1999 i sin helhet er omfordelt i forbindelse med omgrupperingsproposisjonene, og at midler fra bevilgningen i 1997 er overført til 2000. Dette er i strid med "bevilgningsreglementet" § 7 b, og Forsvaret har vært nødt til å justere ned det overførte beløpet fra 1999-2000 på 2,568 mill. kroner på kap. 1731 post 1. Fordi midlene i sin tid ble tatt fra post 1 for å finansiere avgangsstimulerende tiltak på post 72, blir midlene nå søkt bevilget på nytt til post 1 under samme kapitlet.
I forbindelse med overføringene fra 1999 til 2000 ble det inndratt 1,853 mill. kroner fra kap. 1795 post 60 fordi posten ikke fikk stikkordet "kan overføres". Midlene var forutsatt bevilget som et tilskudd til Kråkvåg i 2000, og er derfor søkt bevilget på nytt til kap. 1795 post 60.
Det er for 2000 foreslått å føre 33,9 mill. kroner tilbake til statskassen i forbindelse med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Mindreutgiftene fordeler seg jevnt over utgiftskategoriene på kapitlet og blir siden midlene ble bevilget i tillegg til ordinær ramme, foreslått ført tilbake til statskassen.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 2000 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1999. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2000 som var på 210,647 mill. kroner. I 2000 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
– St.prp. nr. 44 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 190 (1999-2000) om deltagelse og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan for 2000 medførte en økning på utgiftsrammen på 1,289 mill. kroner.
– St.prp. nr. 84 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 254 (1999-2000) om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 15,617 mill. kroner.
– St.prp. nr. 61 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 2000 som medførte en reduksjon på utgiftsrammen på 500 mill. kroner.
Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok 2000 | 25 349 299 |
Tillegg nr. 1. St.prp. nr. 1 (1999-2000) | - 108 698 |
Innst. S. nr. 190 (1999-2000) | 1 289 000 |
Innst. S. nr. 220 (1999-2000) | - 500 000 |
Innst. S. nr. 254 (1999-2000) | 15 617 |
= Faktisk bevilgning før omgruppering | 26 045 218 |
Midler ført over fra 1999 | 656 422 |
Lønnskompensasjon for 2000 | 210 647 |
Disponible midler i 2000 før omgruppering | 26 912 287 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 2000 (i 1 000 kroner):
Blå bok 2000 | 809 570 |
= Bevilgning før omgruppering | 809 570 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk i 1999 | - 73 595 |
Midler ført tilbake til statskassen | - 33 900 |
Reduksjon bevilgning grunnet netto mindreinntekter | - 225 523 |
Tilleggsbevilgninger i 2000 | 4 421 |
= Sum behov ved omgrupperingen | - 328 597 |
+ Bevilging før omgruppering | 26 045 218 |
= Total bevilgning etter omgrupperinga | 25 716 621 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning før omgruppering | 809 570 |
Netto mindreinntekter | - 225 523 |
= Sum behov ved omgrupperingen | 584 047 |
Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en reduksjon på 328,597 mill. kroner på utgiftsrammen og en reduksjon på 225 523 mill. kroner på inntektsrammen.
I forbindelse med utarbeidelsen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) var det forutsatt å endre to poster med samme nummerering, men med ulik benevning. Dette var gjort i Forsvarsdepartementets proposisjon, men ble ved en feil ikke tatt med i Gul bok. Departementet foreslår derfor i proposisjonen at postene endres i samsvar med det som var lagt fram i Forsvarsdepartementets egen proposisjon, og forutsetter i den sammenheng at "gamle" overføringer på postene blir ført videre til de nye postene.
– Tidligere post 75 på kap. 1719 foreslås endret til post 78.
– Tidligere post 72 på kap. 1725 foreslås endret til post 74.
I brev av 21. november 2000 til Stortinget viser Forsvarsdepartementet til at Finansdepartementet har meddelt at endringer i postnummer i omgrupperingsproposisjonen vil skape uforholdsmessig store vanskeligheter for statsregnskapet. Postenes opprinnelige nummer, hhv. 70 og 72 må derfor beholdes. Forsvarsdepartementet har derfor meddelt Stortinget at det er ønskelig å trekke tilbake forslaget til vedtak III i proposisjonen.
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
Utgifter (i 1 000 kroner) | ||
1 | Driftsutgifter | 74 448 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 769 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 20 000 |
45 | Store nyskaffingar | - 20 250 |
47 | Nye bygg og anlegg | - 119 495 |
48 | Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid | - 200 000 |
50 | Overføringar til statsinstitusjonar | - 15 600 |
60 | Tilskot til kommunar | 1 853 |
70 | Rentestønad | - 750 |
71 | Overføringar til andre | 500 |
72 | Overføringar til andre | 60 |
72 | Avgangsstimulerende tiltak | - 6 129 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO | - 33 390 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO | - 613 |
90 | Lån til private | - 1 000 |
92 | Lån til private | 6 000 |
Sum | - 328 597 | |
Inntekter (i 1 000 kroner) | ||
1 | Driftsinntekter | 13 800 |
11 | Salgsinntekter | 36 908 |
15 | Refusjon av arbeidsmarknadstiltak | - 34 400 |
17 | Refusjon lærlinger | - 2 340 |
45 | Store nyskaffingar | 22 750 |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | - 260 599 |
70 | Renteinntekter | -308 |
90 | Lån til boligformål | - 1 334 |
Sum | 225 523 |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:
Luftforsvarets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås økt med 365 mill. kroner til totalt 1 325 mill. kroner. Heimevernets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 25 mill. kroner til totalt 0 mill. kroner. Bestillingsfullmakt på kap. 1760 post 1 foreslås bevilget med 280 mill. kroner til totalt 280 mill. kroner. Kystvaktens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 43 mill. kroner til totalt 23 mill. kroner. Redningshelikoptertjenestens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 14 mill. kroner til totalt 38 mill. kroner.
Forsvaret har mottatt ca. 35 mill. kroner som inntekter hittil i 2000 på kap. 4792, og Regjeringen foreslår å omgruppere 35 mill. kroner til kap. 1760, post 45 materiellinvesteringer.
Forsvarsdepartementet foreslår, med utgangspunkt i tidligere gitt fullmakt til å yte et rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, at det blir omdisponert 6 mill. kroner fra kap. 1760 post 47 til ny post 92 lån til private på kap. 1795.
Latvia og Litauen har uttrykt ønske om å overta ytterligere 3 fartøyer hver av utfasede MTB-er av STORM-klassen. Nødvendig oppgradering vil finne sted ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Oppgradering og levering av fartøyene vil koste 9,5 mill. kroner. For ikke å belaste Sjøforsvarets ordinære drift overføres 9,5 mill. kroner av ledige midler på kap. 1725 post 1 til kap. 1732 post 1. Midlene føres videre til 2001, eventuelt 2002 avhengig av hvordan fremdriften med oppgraderingsarbeidet går.
Det planlagte nivået for flytimer for F-16 i 2000 må reduseres. For at flytimeproduksjonen skal kunne holdes på et minimum av 9 500 timer foreslår departementet å tilføre Luftforsvaret 155 mill. kroner fra materiellinvesteringene. Av disse midlene er 25 mill. kroner øremerket flytimeproduksjonen for F-16, mens det resterende er nødvendig for å etterfylle lagre til et minimum.