Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen, viser til svar fra finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen på spørsmål fra saksordføreren 7. november 2000 som følger som trykt vedlegg 1 til denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, viser til at et liberalt regelverk for innførsel av tax-free varer må forventes å gi økt grensehandel og et betydelig provenytap.

Flertallet viser også til at dette vil undergrave de norske avgifters betydning som helse- og sosialpolitisk virkemiddel på området alkohol og tobakk.

Flertallet går med dette imot forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Sverige og Finland har besluttet en harmonisering med EUs innførselskvoter i løpet av en treårsperiode.

Dette vil måtte gi seg utslag i avgiftsreduksjoner både i Sverige og Finland både på alkohol og tobakk, slik at prisnivået i disse landene vil bli ytterligere redusert, og forskjellen til norsk nivå vil øke. Etter disse medlemmers oppfatning vil det over tid ikke være mulig eller ønskelig å opprettholde et system hvor prisforskjellene mellom naboland med lange og vanskelig kontrollerbare felles grenser er betydelige.

Med dagens prisforskjeller viser tollvesenets stikkprøvekontroller at det er en betydelig ulovlig import av alkohol og tobakksvarer, og dette vil åpenbart bare forsterke seg med økte prisforskjeller. Disse medlemmer mener at det norske avgiftsnivået må harmoniseres med nivået i våre naboland, og ser ingen grunn til at norske borgere ikke skal ha samme rett til privat innførsel av alkohol og tobakksvarer som EU-borgere. Det er viktig å presisere at forslaget gjelder import fra EU-land til Norge, og altså gjelder varer som det er betalt avgift for i et EU-land. Det er en harmonisering med EUs regler om import fra et EU-land til et annet og har altså ingenting med såkalte tax-free kvoter å gjøre, slik det går frem av brevet fra departementet, og også av merknaden fra Arbeiderpartiet.

Disse medlemmer vil støtte forslaget fra Øystein Hedstrøm, Per Erik Monsen, Jørn L. Stang og Vidar Kleppe om at innførselskvotene av reiseutstyr og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres med EUs regler.

Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Steinar Bastesen støtter intensjonen i forslaget. Disse medlemmer har ved behandlingen av de årlige budsjetter, fremmet forslag om nedsettelse av avgiftene på alkohol og tobakk. Dette i den hensikt å kunne få et tilnærmet likt avgiftsnivå med Sverige og Danmark. Alle forslag som er blitt fremmet om en reduksjon av tobakks- og alkoholavgiftene, har hittil blitt nedstemt. Disse medlemmer finner det imidlertid vanskelig på nåværende tidspunkt å gå inn for en harmonisering av innførselskvotene med EUs regler. Så lenge de norske prisene på tilsvarende varer er vesentlig høyere enn i våre naboland, vil dette bare føre til en ytterligere sterk økning av grensehandelen.

Disse medlemmerforeslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker betydningen av at det i Norge føres en alkohol- og røykepolitikk som minimaliserer skadene bruk av disse stoffene kan føre til. Norsk og internasjonal forskning har vist at et høyt avgiftsnivå er et meget effektivt virkemiddel for å redusere forbruk og skader av flere slike stoffer. Begrensningene på hvor mye reisende kan ta inn i landet avgiftsfritt av disse varene er en viktig forutsetning for til en viss grad å kunne føre en sjølstendig norsk politikk på dette området.

Dette medlem vil rette oppmerksomheten mot at det i store deler av EU er hensynet til alkohol- og tobakksprodusentene som er avgjørende for nivået på særavgiftene, ikke hensynet til de helsemessige og sosiale problemer alkohol og tobakk forårsaker. Sverige, Finland og til en viss grad Danmark har tradisjonelt hatt høye alkohol- og tobakksavgifter. Deres medlemskap i EU har medført at EU-kommisjonen tvinger dem til å øke innførselskvotene til EU-nivå innen utløpet av 2003. Grensehandel og press fra handelsnæring og innenlandske alkohol- og tobakksprodusenter vil da gjøre det svært vanskelig for våre nordiske naboer å opprettholde et høyt avgiftsnivå.

Dette medlem mener det er sannsynlig at også Norge på sikt må redusere sine særavgifter pga. presset fra våre naboland. Men med innførselskvoter vil reduksjonen bli mindre enn vi ellers kan risikere. Å oppheve innførselskvotene vil dermed innebære at økningen i forbruk og dermed i skader som følge av alkohol- og tobakksbruk vil øke kraftig, noe som etter dette medlems oppfatning er svært uheldig. Dette medlem vil derfor avvise forslaget.