9.20 Kap. 739 Andre utgifter
- 9.20.1 Post 60 Tilskudd til helsepersonellbemanning i luftambulansetjenesten
- 9.20.2 Post 64 Tilskudd til RiT 2000
- 9.20.3 Post 66 Mammografiscreening
- 9.20.4 Post 72 Tilskudd til Norsk Pasientskade-erstatning
Troms fylkeskommune fikk ved en feil ikke utbetalt tilskudd for luftambulansetjenesten i 2. halvår 1999. Regnskapet for 1999 viste et mindreforbruk på om lag 2 mill. kroner. Det foreslås at bevilgningen økes med 2,7 mill. kroner i 2000 slik at det manglende beløpet for 1999 kan utbetales.
Bevilgningen foreslås økt med kr 2 700 000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4, jf. Budsjett.innst. S. nr. 11 (1999-2000) der Stortinget vedtok Revidert avtale om utbygging av ny universitetsklinikk i Trondheim, RiT 2000, datert 9. september 1999 (Revidert avtale). I nevnte stortingsproposisjon ble det tatt forbehold om at budsjettendringer for 2000 skulle fremmes i Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Budsjettunderlag fra byggherren, Sør-Trøndelag fylkeskommune (STFK) fra mars 2000, ville medført et økt bevilgningsbehov på posten i størrelsesorden 10-15 mill. kroner. Budsjettunderlaget fra STFK var basert på Revidert avtale med den fremdriftsplan som lå til grunn da Stortinget vedtok avtalen i desember 1999. Det økte bevilgningsbehovet skyldes at tilskuddsandelen fra Sosial- og helsedepartementet til sykehusdelen av utbyggingen er økt fra 20 til 22 pst. og at en større andel av FoU-aktiviteter er igangsatt i en tidlig fase av utbyggingsperioden.
Den nevnte fremdriftsplanen la til grunn oppstart av byggetrinn 1 høsten 2000. Planarbeidet til byggetrinn 1 er forsinket (se omtale nedenfor), slik at byggestart for byggetrinn 1 trolig ikke vil finne sted i 2000. Med bakgrunn i dette fremmes ikke nå forslag om at bevilgningen over kap. 739 post 64 økes for 2000. Bevilgningen for 2000 dekker opp for de økte forpliktelsene til Sosial- og helsedepartementet i tråd med Revidert avtale (inklusiv en etterbetaling for årene 1997-1999) med den forventede forsinkelse. Bevilgningen dekker kostnader for det allerede igangsatte byggetrinn 0, planleggingsmidler for byggetrinn 1 og 2, FoU-midler og ulempestilskudd. Det at det ikke fremmes budsjettmessig økning på posten inneværende år innebærer kun en faseforskyvning av Sosial- og helsedepartementets utbetalinger til STFK.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4 var det lagt til grunn at kostnadsrammevedtak for byggetrinn 1 (Nevrosenteret med nødvendig infrastruktur) skulle legges frem for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2000. Byggherren informerte i februar 2000 om at fremdriften med forprosjektet til Nevrosenteret ikke var som forutsatt. I april 2000 informerte byggherren videre om at styret for RiT 2000 FKF ønsker å tilrå en kostnadsramme for byggetrinn 1 som går utover det kostnadsoverslag som er lagt til grunn i Revidert avtale, og at kostnadsoverslaget som ligger til grunn i avtalen som Stortinget vedtok i desember 1999 ikke er tilstrekkelig for å realisere utbyggingen i henhold til forutsetningene. Styret har (primo mai) ikke ferdigbehandlet byggetrinn 1, og byggherren tar sikte på å legge frem saken for behandling til Fylkestinget i Sør-Trøndelag i juni 2000.
Staten tar sikte på å følge opp og kvalitetssikre sine interesser i RIT2000 i tråd med de retningslinjer som gjelder statlige investeringer i samsvar med omtale i Gul bok for 2000-budsjettet. Retningslinjene tilpasses RIT2000 ved at STFK og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Sosial- og helsedepartementet i fellesskap besørger en ekstern kvalitetssikring av beslutningsunderlaget for det enkelte byggetrinn. For byggetrinn 1 er det inngått avtale med konsulent, som la frem rapport 3. mai 2000. Rapporten er til behandling hos oppdragsgiverne. Konsulenten har gjennomført en usikkerhetsanalyse for byggetrinn 1 basert på beslutningsunderlag utarbeidet av byggherren og de vedtak styret har fattet. Konsulenten vurderer usikkerheten i byggetrinn 1 større enn styret fra RIT 2000 FKF har lagt til grunn, og foreslår også tiltak for å bidra til å redusere usikkerheten.
Videre framdrift i beslutningsprosessen vil måtte avklares mellom STFK og staten etter fylkestingets behandling, og etter at fylkeskommunen som avtalepart med staten har gitt formell tilbakemelding om situasjonen. I lys av dette vil saken bli lagt frem for Stortinget.
Fylkestinget i Sør-Trøndelag har etablert en utbyggingsorganisasjon i form av et fylkeskommunalt foretak etter de nye bestemmelsene i kommunelovens kap. 11. Plan- og byggestyret for utbyggingen utgjør med dette styret for det fylkeskommunale foretaket, RIT 2000 FKF. I Revidert avtale er det forutsatt at styret skulle ha fem medlemmer. Fylkestinget i Sør-Trøndelag har vedtatt vedtekter for foretaket, der det er lagt til grunn at styret har seks medlemmer. Fylkeskommunen har det overordnede ansvar forutbyggingen og har med dette også ansvaret for utnevning av Plan- og byggestyret. Generell instruks for styret er imidlertid gitt i samarbeid med staten, og kan ikke endres ensidig av fylkeskommunen. Fylkeskommunen har i brev til Sosial- og helsedepartementet orientert om utvidelsen i antall medlemmer og bedt om en behandling av saken. Sosial- og helsedepartementet foreslår at antall representanter i styret utvides til seks medlemmer.
Det vises til St.prp. nr.1 (1999-2000). Tillegg nr. 4 vedrørende departementenes oppfølging av RIT 2000. Sosial- og helsedepartementet foreslår å opprette to nye stillinger for å kunne følge opp RIT 2000-prosjektet, og gi grunnlag for administrativt å møte nye større sykehusutbygginger. De budsjettmessige konsekvensene av dette fremmes i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.
Det vises for øvrig til bevilgningsforslag omtalt under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets budsjett kap. 281 post 60.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteen viser når det gjelder kap. 281 post 60 til merknader under avsnitt 5.22.4.
Sosial- og helsedepartementet foreslår at kr 10 700 000 som er bevilget under denne posten overføres til de etater som faktisk bruker midlene til mammografiscreening. På dette grunnlag foreslås:
– 6 200 000 kroner flyttet til Statens helseundersøkelser, kap. 712 post 1.
– 900 000 kroner flyttet til Statens strålevern, kap. 715 post 1.
– 3 600 000 kroner flyttet til Kreftregisteret, kap. 716 post 1.
Bevilgningen foreslås redusert med i alt 10 700 000 kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 739 post 66 med i alt kr 10 700 000.
Komiteen viser når det gjelder kap. 712 post 1 til merknader under avsnitt 9.14, når det gjelder kap. 715 post 1 til merknader under avsnitt 9.15, og når det gjelder kap. 716 post 1 til merknader under avsnitt 9.16.
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) er en avtalebasert pasientskadeoppgjørsordning for skader som har funnet sted innen det offentlige helsevesenet. Avtalen er inngått mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. Ordningen gir pasientene en instans å forholde seg til når pasientskade har oppstått og erstatning søkes. Erstatningsspørsmålet og eventuelt erstatningsbeløp avgjøres av NPE. Etter avtalen skal avtalepartnerne finansiere driften av NPE. I en overgangsperiode betaler staten kommunenes andel.
I de første årene av NPEs virksomhet, var bevilgningene høyere enn de faktiske skadeutbetalingene. Dermed ble det bygget opp en finansiell buffer i NPE. Dette må ses i sammenheng med at det var vanskelig å forutse på hvilket tidspunkt en erstatningsberettiget skade ville bli meldt inn til NPE. Erfaringen har vist at det i en del tilfeller kan ta flere år fra en skade er oppstått før krav sendes NPE. Denne forsinkelseseffekten har, sammen med finansieringsbufferen, ledet til at de årlige tilskuddene har vokst saktere enn skadeutbetalingsveksten. Finansieringsbufferen er således gradvis nedbygget.
Høyere erstatningsutmålinger enn forventet i 1999, samt raskere saksbehandling i NPE samme år, har tømt finansieringsbufferen som er bygget opp i NPE. Behovet for tilskudd inneværende år er derfor større enn tidligere varslet. På basis av dette er statens finansieringsandel for 2000 nå hevet til 38,8 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås forhøyet med kr 1 400 000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.