7.10 Kap. 461 Særskilte ulykkeskommisjoner
I St.prp. nr. 32 (1999-2000) Om tilleggsbevilgning på statsbudsjettet for 1999 ble det bevilget 15 mill. kroner under et nytt kap. 461 Sleipner-kommisjonen post 1 Driftsutgifter, kan overføres, for å dekke utgiftene til den uavhengige granskningskommisjonen etter hurtigbåten MS Sleipners forlis og til heving av vraket.
Etter togulykken på Rørosbanen ble det i kgl. res. av 7. januar 2000 oppnevnt en annen uavhengig granskningskommisjon. Utgiftene til ulykkeskommisjonen er anslått til 11 mill. kroner, og omfatter bl.a. arbeidet med tekniske undersøkelser og innhenting av sakkyndige uttalelser, vitneavhør, reise og godtgjørelser til kommisjonsmedlemmer m.v. Det er knyttet stor usikkerhet til kostnadsanslaget.
I forbindelse med togulykken på Lillestrøm stasjon 5. april 2000 ble det besluttet at mandatet til undersøkelseskommisjonen etter togulykken på Rørosbanen skal utvides til også å gjelde ulykken på Lillestrøm. Det er vanskelig å anslå hvilke kostnadsmessige konsekvenser mandatutvidelsen vil få, men det er fore-løpig anslått å gi et økt bevilgningsbehov på 4 mill. kroner.
Det samlede bevilgningsbehovet til den uavhengige undersøkelseskommisjonen etter togulykkene på Rørosbanen og Lillestrøm stasjon anslås på bakgrunn av ovennevnte å utgjøre om lag 15 mill. kroner. Justisdepartementet foreslår derfor at bevilgningen under kap. 461 post 1 økes med 15 mill. kroner. Samtidig foreslås det at benevnelsen på kap. 461 Sleipner-kommisjonen endres til "Særskilte ulykkeskommisjoner«.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 461 Særskilte ulykkeskommisjoner med 15 mill. kroner.