7.1 Innledning
Det foregår betydelige omorganiseringer i justissektoren. Justisdepartementets kontrollspenn og saksvolum reduseres. Virksomheten konsentreres om de kjerneområder som er spesielt viktige i justispolitisk sammenheng, og som Justisdepartementet tradisjonelt har hatt ansvaret for. Endringene er arbeids- og ressurskrevende, men forventes å gi avkastning i form av et enklere og mer effektivt departement, samt bedre styring av sektoren.
De viktigste endringene som skal være iverksatt fra 1. januar 2001 er opprettelse av Politidirektorat, jf. Ot.prp. nr. 7 (1999-2000) og Innst. O. nr. 40 (1999-2000), regionalisering av kriminalomsorgen, jf. St.meld. nr. 27 (1997-1998) og Innst. S. nr. 6 (1998-1999), opprettelse av Lotteritilsyn og Lotterinemnd, jf. Ot.prp. nr. 84 (1998-1999) og Innst. O. nr. 33 (1999-2000), samt opprettelse av Utlendingsnemnd, jf. Ot.prp. nr. 17 (1998-1999) og Innst. O. nr. 42 (1998-1999). Ansvaret for lotterier og spill overføres til Kulturdepartementet, ansvaret for utlendingssaker overføres til Kommunal- og regionaldepartementet, ansvaret for Brønnøysundregistrene overføres til Nærings- og handelsdepartementet, det administrative og faglige ansvaret for Statens Innkrevingssentral overføres til Finansdepartementet, det administrative ansvaret for Regjeringsadvokaten overføres til Statsministerens kontor, og det administrative ansvaret for Datatilsynet overføres til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Opprettelse av et Sivilrettsdirektorat er under utredning. I tillegg arbeider Justisdepartementet nå med stortingsmeldinger om domstolene, jf. NOU 1999:19 og NOU 1999:22, og om politiet, jf. NOU 1999:10. Avhengig av hva som blir meldingenes konklusjoner kan de føre til endringer av organisatorisk art både i justissektoren og i departementet.
Komiteen tar dette til orientering.