Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6.2 Kap. 320 Allmenne kulturformål

Under kap. 320 post 50 Norsk kulturfond er det i 2000 bevilget 220,9 mill. kroner. Posten foreslås redusert med 4,0 mill. kroner.

Det legges vekt på at reduksjonen ikke skal ramme faste tiltak og ordninger. Norsk kulturråd må vurdere den nærmere fordelingen av reduksjonen og deretter fremme forslag til ny hovedfordeling overfor Kulturdepartementet.

Komiteensmedlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 320 post 50 med 4 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen går imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til Norsk kulturfond med 4 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.15.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at det foreslåtte kuttet i Norsk kulturfond vil gå ut over nyskapende tiltak og at nye og spennende tiltak ikke kan realiseres. Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag til kutt på 4 mill. kroner under kap. 320 post 50.

Dette medlem vil videre understreke egenarten til profesjonelle frie sceniske grupper. Gjennom nyskapende og eksperimenterende sceneuttrykk og dans, er disse gruppene viktige supplement til og samarbeidspartnere med institusjonene. Mange av forestillingene spilles på turné for barn og unge.

Dette medlem vil minne om at kulturministeren i sitt brev av 11. mai 2000 pekte på at avsetningen til ensemblestøtteordningen er for lav til å imøtekomme den store og allsidige aktiviteten på dette feltet. Dette medlem vil peke på at Norsk Solistkor, Norges eneste profesjonelle kor ved siden av Operakoret, får støtte fra denne ordningen, men at koret ikke er sikret midler til stabil drift. Dette medlem har merket seg at koret står i faret for å bli lagt ned på grunn av dette.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 320

Allmenne kulturformål:

50

Norsk kulturfond, forhøyes med

kr 3 200 000

fra kr 220 887 000 til kr 224 087 000

Under kap. 320 post 60 Lokale og regionale kulturbygg er det i 2000 bevilget 49,3 mill. kroner, hvorav 9 mill. kroner til flerbrukshaller til idrett. Posten foreslås redusert med 14 mill. kroner, hvorav 4,5 mill. kroner til flerbrukshaller.

Av den resterende bevilgningen på 35,3 mill. kroner vil Røros kultur- og konferansesenter og Rena kulturhus hver få 2,5 mill. kroner i førstegangsbevilgning og Nedre Eiker kommune 4,5 mill. kroner til en flerbrukshall til idrett. Resten av bevilgningen vil gå til oppfølging av lokale og regionale kulturbygg hvor deltilskudd er utbetalt tidligere.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 320 post 60 med 14 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil understreke den viktige betydningen lokale- og regionale kulturhus har for kulturlivet i det enkelte lokalsamfunn. Disse medlemmer viser til at presset på tilskuddsordningen er stort og at mange søknader gjentas over flere år uten å nå opp. Disse medlemmer viser til departementets svar på spørsmål fra Senterpartiets stortingsgruppe datert 25. mai 2000, der det framgår at samlet søknadssum for inneværende år er 167,2 mill. kroner og det juridiske etterslepet som må komme til utbetaling i 2000 er på 25,8 mill. kroner. Disse medlemmer viser til Regjeringens forslag om å redusere midlene under kap. 320 post 60 med 14 mill. kroner herunder 9,5 mill. kroner til lokale- og regionale kulturhus noe som utgjør hele 24 pst. av en sterkt presset tilskuddsordning. På bakgrunn av det høye antallet søknader og det store etterslepet, finner disse medlemmer det riktig å utsette den nye tilskuddsordning til såkalte flerbrukshaller.

Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme imot Regjeringens forslag.

Disse medlemmer viser til merknad under avsnitt 4.5.15.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at de mange søknadene viser at det er behov for mer midler til lokale og regionale møtesteder for kulturlivet. Dettemedlem vil peke på at det foreslåtte kuttet på 14 mill. kroner betyr at søknadskøen vil øke. Det foreslåtte kuttet betyr videre en halvering av tilskuddet til flerbrukshaller.

Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag om reduksjon av kap. 320 post 60 med 14 mill. kroner.

Bergen fikk i 1995 etter anbefaling fra den norske regjering status som europeisk kulturby i 2000. Stortinget ga samme år tilsagn om statlig tilskudd på 36,0 mill. kroner til delfinansiering av arrangementet.

Som følge av at åtte andre byer i andre europeiske land fikk samme status som Bergen, er forutsetningene for prosjektet endret, bl.a. ved at byene er pålagt samarbeidsprosjekter. Videre er prosjektstøtten fra EU redusert. Dette øker behovet for offentlige tilskudd til prosjektet.

Det foreslås derfor at bevilgningen til Kulturby Bergen 2000 økes med 2,0 mill. kroner til 14 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.15.

Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 320 post 77.

I St.meld. nr. 44 (1997-1998) ble det bl.a. foreslått å opprette en ny statlig tilskuddsordning til frivillige organisasjoners lokale lag og foreninger, med det formål å bedre rammebetingelsene for frivillige organisasjoners medlemsbaserte virke på lokalt nivå. Ordningen var tenkt finansiert dels ved bevilgninger over Kulturdepartementets budsjett og dels over spillemidler til idrettsformål. Det økonomiske grunnlaget var basert på en samordning av statlige spill.

I forbindelse med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 101 (1998-1999) innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om statens forhold til frivillige organisasjoner - Styrking av aktivitet i lokale, frivillige organisasjoner, jf. St.meld. nr. 27 (1996-1997) og St.meld. nr. 44 (1997-1998) gjorde Stortinget 11. mai 1999 følgende vedtak:

«Stortinget ber Regjeringen iverksette en tildelingsmodell for den nye tilskuddsordningen hvor midlene kanaliseres gjennom organisasjonenes sentralledd. Det forutsettes at det legges nødvendige føringer som sikrer at midlene når fram til grunnplanet i samsvar med målsettingene for ordningen.»

I St.prp. nr. 1 (1999-2000) ble det foreslått å iverksette den nye tilskuddsordningen for frivillig lokalt virke på idrettssiden (utenom statsbudsjettet) i 2000. Når det gjaldt ny tilskuddsordning til frivillig lokalt virke på kultursiden, ble det vist til at det var lagt til grunn at igangsetting av spillet "spill på spillerkortet" vil gi økonomisk grunnlag for en slik ny tilskuddsordning. Oppstarten av spillet er forsinket, og på denne bakgrunn ville regjeringen Bondevik komme tilbake til oppfølging på kultursiden i forbindelse med budsjettproposisjonen for 2001.

I Budsjett-innst. I (1999-2000) uttalte finanskomiteen følgende:

«Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, syner til St.prp. nr. 1 (1999-2000) der det vert gjort greie for utsetjing av tilskotsordning til frivillig verksemd på kultursida til 2001. Fleirtalet meiner det er uheldig at idrettsformål og kulturformål ikkje vert likt handsama i 2000. For å motverke dette, ber fleirtalet Regjeringa kome tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett med forslag om auka løyving som kan rette opp dette for 2000.

Det er ein forutsetnad at den nye tilskotsordninga ikkje skal gå på kostnad av eksisterande kulturtilbod.»

For 2000 er det satt av 81,2 mill. kroner til ny tilskuddsordning for frivillig lokalt virke på idrettssiden. På grunn av den vanskelige budsjettsituasjonen har det i utgangspunktet vært vanskelig å finne økonomisk rom for å etablere en tilskuddsordning for frivillig virke på kulturområdet allerede nå, og på et tidligere tidspunkt enn forutsatt av regjeringen Bondevik. Regjeringen har imidlertid lagt vekt på å få til den nye tilskuddsordningen og foreslår en bevilgning på 20 mill. kroner til etablering av ordningen i 2000.

I samsvar med gjeldende ansvarsdeling for de berørte organisasjonene foreslås det at den del av midlene som skal tildeles Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner, bevilges over Barne- og familiedepartementets budsjett.

Avholdsfolkets Landsråd, Norsk Amatørteaterråd, Norsk musikkråd, Friluftslivets Fellesorganisasjon, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner oversendte Kulturdepartementet 8. september 1999 et forslag om forvaltning og fordeling av den nye tilskuddsordningen, der midlene deles i tre deler - basert på tallet på medlemmer og lokale lag. Forslaget går i korte trekk ut på følgende:

  • – 62 pst. av tilskuddsmidlene settes av til et "barne- og ungdomsfond" og kanaliseres via Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner.

  • – 30 pst. av tilskuddsmidlene settes av til et "musikkfond" og kanaliseres via Norsk musikkråd.

  • – 8 pst. av tilskuddsmidlene settes av til et "amatørteaterfond" og kanaliseres via Norsk Amatørteaterråd.

Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner skal ifølge forslaget fordele midler både til lokallag gjennom deres sentralledd (80-85 pst. av midlene) og til lokallag uten sentralledd (15-20 pst. av midlene). Dette skal gjelde alle organisasjoner som ikke er relatert til teater eller musikk. Norsk musikkråd skal fordele midler til lokallag gjennom deres sentralledd (80-85 pst. av midlene) og til lokallag uten sentralledd (15-20 pst. av midlene). Målgruppen for dette er alle organiserte aktiviteter som er relatert til musikk, også de som ikke har noen tilknytning til Norsk musikkråd. Norsk Amatørteaterråd skal fordele midler til lokale lag med amatørteateraktivitet. Målgruppen er alle organiserte aktiviteter som er relatert til teater.

Til å administrere ordningen foreslår organisasjonene i sitt forslag at paraplyorganisasjonene skal kunne bruke maksimalt 1 pst. av de midlene som skal kanaliseres videre til sentrale organisasjoner for fordeling til de lokale lagene. Sentralleddet kan bruke maksimalt 5 pst. til sin fordeling av disse midlene. Når det gjelder fordeling av midler direkte fra paraplyorganisasjon til lokalt ledd (der det ikke finnes et sentralt/nasjonalt ledd), skal paraplyorganisasjonen kunne bruke inntil 10 pst. av midlene til administrasjon.

Organisasjonene understreker i forslaget at de tre paraplyorganisasjonene samlet skal ha ansvar for at alle organisasjoner med kulturaktivitet som del av sin medlemsbaserte virksomhet, får muligheten for å søke og bli tildelt tilskudd, uavhengig av om den lokale organisasjonen er medlem i en sentral organisasjon/paraplyorganisasjon.

Regjeringen vil legge prinsippene i forslaget fra organisasjonene til grunn for forvaltningen av tilskuddsordningen i 2000, og vurdere eventuelle justeringer i forvaltningen av ordningen i 2001.

Tilskuddsordningen foreslås ut fra dette innrettet slik at hver av de tre paraplyorganisasjonene blir tildelt midlene som rundsumtilskudd. Det vil være paraplyorganisasjonenes ansvar å fordele midlene videre, behandle eventuelle klager samt å rapportere til departementet om bruken av midlene på lokalt nivå. Det vil fra statens side ikke bli fastsatt detaljerte kriterier for den videre fordelingen av midlene utover de generelle føringene som vil bli gitt i tilsagnsbrevene, i tråd med det opplegget som er omtalt ovenfor.

Kontroll og oppfølging av tilskuddsordningen fra statens side vil gjelde paraplyorganisasjonenes forvaltning av midlene.

På denne bakgrunn foreslås det en bevilgning på 20 mill. kroner til etablering av en ny tilskuddsordning for lokalt basert frivillig virke på kulturområdet i inneværende år, fordelt med 7,6 mill. kroner under kap. 320 Allmenne kulturformål ny post 80 Tilskuddsordning for frivillige organisasjoner og 12,4 mill. kroner under kap. 857 Barne- og ungdomstiltak ny post 75 Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 320 post 80 og kap. 857 ny post 75.

Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, hvor en enstemmig komité forutsetter at det legges nødvendige føringer som sikrer at midlene til frivillige lag og organisasjoner når frem til grunnplanet i samsvar med målsettingene for ordningen.

Videre sier en enstemmig komité at en forventer at Regjeringen i nær dialog med de frivillige organisasjonene i tiden frem til revidert budsjett, kommer fram til en fordeling av overskuddet fra tippemidlene. Med bakgrunn i dette vil komiteen støtte Regjeringens bevilgning på 20 mill. kroner til frivillige lag og organisasjoner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til Regjeringens forslag om iverksettelse av den nye tilskuddsordningen til frivillige organisasjoners lag og foreninger på kultursiden som ble foreslått av regjeringen Bondevik i St.meld. nr. 44 (1997-1998) Tilleggsmelding om statens forhold til frivillige organisasjoner. Komiteen viser til at tilskuddsordningen skal finansieres med spillemidler slik Stortinget vedtok i Innst. S. nr. 101 (1998-1999):

«Komiteen gir også sin tilslutning til den skisserte finansieringsordningen med sammenslåing av spill og avsetning av 10% av tippeoverskuddet innen formålene idrett og kultur, og har merket seg at bevilgningens endelige størrelse vil bli fastsatt i forbindelse med den årlige budsjettbehandlingen.»

Disse medlemmer viser til departementets svar på spørsmål fra Senterpartiets stortingsgruppe, datert 25. mai 2000, der det framgår at: "Det er følgelig ingen sammenheng i 2000 mellom inntekter fra spill og den foreslåtte bevilgningen over Kulturdepartementets og Barne- og familiedepartementets budsjetter." I tillegg registrerer disse medlemmer at Regjeringen foreslår å redusere Kulturdepartementets budsjett i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2000. Disse medlemmer registrerer at det økonomiske grunnlaget derfor ikke er tilstede i inneværende år uten at tilskuddsordningen igangsettes på bekostning av allerede eksisterende tiltak. Disse medlemmer viser til at dette bryter mot Stortingets forutsetning uttrykt i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) der det heter: "Det er en forutsetnad at den nye tilskotsordninga ikkje skal gå på kostnad av eksisterande kulturtilbod."