5.6 Kap. 228 Kvalitetsutvikling i grunnskolen
Det foreslås at forsøket med timeressurs som alternativ til klassedelingsregler utsettes. Posten foreslås derfor redusert med 14 mill. kroner. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil komme tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Komiteen viser til de respektive merknader nedenfor og går imot Regjeringens forslag under kap. 228 og post 21.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går imot å kutte 14 mill. kroner til utviklingsarbeid i ungdomstrinnet. Midlene lå inne i sentrumsregjeringens skolepakke og er i tråd med Stortingets vedtak om Lærerrekrutteringsmeldingen i februar i år.
Disse medlemmergår derfor imot reduksjonen på 14 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen vil gå imot endring av bevilgningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative budsjettopplegg for 2000 la opp til en økning på 125 mill. kroner til etterutdannelse for lærere i grunnskolen. Disse medlemmer mener at det fortsatt er viktig å styrke innsatsen på dette område, og vil øke post 21 med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 228 | Kvalitetsutvikling i grunnskolen (jf. kap. 3228): | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | kr 36 000 000 | |
fra kr 259 032 000 til kr 295 032 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at den foreslåtte bevilgningen på kap. 228 post 21 i nasjonalbudsjettet for 2000, skulle brukes til å prøve ut nye modeller for ressurstildeling. Det er behov for omfattende endringer i organisering og pedagogiske forsøk. Disse forsøkene vil bli lettere å gjennomføre dersom en knytter ressurstildelingen til skolene og i mindre grad låser de til hver klasse.
Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag til kutt på 14 mill. kroner under kap. 228 post 21.
Dette medlem viser til sitt alternative budsjett for 2000 der dette medlem foreslo å øke etterutdanningen for lærere i grunnskolen og videregående skole. Dette medlem vil derfor fremme følgende forslag:
Kap. 228 | Kvalitetsutvikling i grunnskolen (jf. kap. 3228): | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | kr 35 000 000 | |
fra kr 259 032 000 til kr 294 032 000 |