5.26 Kap. 294 Kirkelig administrasjon
Bevilgningen på posten er 110 mill. kroner, som fordeles med kr 165 000 som grunntilskudd til hvert fellesråd og ellers proporsjonalt med innbyggertallet i vedkommende kommune. Med bakgrunn i den generelle budsjettsituasjonen, foreslås det at tilskuddet til de kirkelige fellesrådene reduseres med 25 mill. kroner. Reduksjonen forutsettes fordelt på fellesrådene med samme relative andel.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil ikke støtte reduksjonen på 25 mill. kroner til de kirkelige fellesrådene. Den økonomiske situasjonen er svært vanskelig for fellesrådene, og de klarer ikke å utføre de lovpålagte oppgavene.
Flertallet går derfor mot forslaget om kutt på 25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer går imot forslagene om endring av bevilgningen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til proposisjonen og tar opp Regjeringens forslag til vedtak.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
Kap. 294 | Kirkelig administrasjon (jf. kap. 3294): | ||
72 | Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene, nedsettes med | kr 25 000 000 | |
fra kr 110 000 000 til kr 85 000 000 |