5.22 Kap. 281 Fellesutgifter ved universiteter og høgskoler
- Post 1 Driftsutgifter
- 5.22.2 Merinntektsfullmakt
- 5.22.3 Post 30 Fellesmidler
- 5.22.4 Post 60 Tilskudd til RIT 2000
- 5.22.5 Post 90 Kapitalinnskudd i forskningsstiftelser
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 100 mill. kroner på kap. 281 post 1 til særskilte omstillingstiltak, rekrutteringsstillinger og forskning ved universitetene, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000).
Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 281 post 1 med 10 mill. kroner for å dekke andre nødvendige utgifter.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 281 post 1 med 3 mill. kroner for oppfølging av RIT 2000. Se nærmere omtale under kap. 281 post 60.
Standpunkttabell, avsnitt 5.22.1, kap. 281 post 1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
281 | 01 | ||||||||
1 | Omstilling, rekruttering m.v. | -10 | -10 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 | RiT, jf. post 60 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 | |
3 | Forskerrekrutteringsstillinger | 0 | 0 | 0 | 0 | +100 | 0 | 0 | |
Sum | -7 | -7 | -7 | +3 | +103 | +3 | +3 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 281 post 1 med netto 7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende forslag:
Kap.281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281): | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | kr 3 000 000 | |
fra kr 438 176 000 til kr 441 176 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Stortinget under budsjettbehandlingen høsten 1999 økte bevilgningen til omstillingstiltak ved universitetene med 100 mill. kroner utover forslaget fra den daværende regjering, etter at Høyre i sitt alternative budsjettopplegg hadde foreslått en enda sterkere økning. Disse medlemmer finner det uforsvarlig å redusere den vedtatte bevilgning, og vil derfor stemme imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at Stortinget under behandling av forskningsmeldingen (Innst. S. nr. 110 (1999-2000), jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999)) vedtok at veksten i antall rekrutteringsstillinger skal være 150 stillinger de to første årene. Som et skritt på veien for å nå det mål Stortinget har satt opp, vil disse medlemmer foreslå at post 1 økes med 100 mill. kroner - øremerket til nye rekrutteringsstillinger.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281): | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | kr 103 000 000 | |
fra kr 438 176 000 til kr 541 176 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil understreke det store behovet for omstilling innenfor universitetssektoren. Mjøsutvalget foreslår omfattende endringer både i styrings- og gradsstruktur. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at det er et galt signal å gi, å redusere denne posten. Disse medlemmer vil også understreke at omstillingsmidlene må tilføres de ulike institusjonene på grunnlag av omstillingstiltak og ikke som en pro rata fordeling.
Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 281 post 01 med 10 mill. kroner, men vil støtte Regjeringens forslag om å øke kap. 281 post 1 med 3 mill. kroner til RiT 2000.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ber Stortinget om samtykke til å overskride kap. 281 post 1 mot tilsvarende merinntekter på kap. 3281 post 2, jf. forslag til vedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fullmakter, jf. forslag III under kap. 22 Komiteens tilråding.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) en startbevilgning på 2 mill. kroner til rehabilitering av Urbygningen med deler av Midtbygningen ved Universitetet i Oslo. Regjeringen foreslår å utsette prosjektet. Det foreslås dermed å redusere kap. 281 post 30 med 2 mill. kroner.
Komiteen går imot Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, kan ikke akseptere at det ikke er funnet rom til 2 mill. kroner til en startbevilgning til rehabilitering av Urbygningen ved Universitetet i Oslo (post 30). Stortinget har allerede vedtatt dette ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000). Flertallet går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000) fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1999-2000) fra Sosial- og helsedepartementet.
Det har i april i år fremkommet opplysninger fra byggherren, Sør-Trøndelag fylkeskommune, som indikerer at det kostnadsoverslag for RIT 2000 Stortinget vedtok høsten 1999 ikke vil være tilstrekkelig for å realisere utbyggingen i henhold til forutsetningene. Den eksterne kvalitetssikring og usikkerhetsvurdering som er gjennomført av byggetrinn 1 vurderer den kostnadsmessige usikkerheten i prosjektet som større enn hva styret for RIT 2000 FKF har lagt til grunn per april 2000. Disse vurderingene vil medføre ytterligere konsekvenser for fremdriften av beslutningsprosessen for byggetrinn 1.
De nye kostnads- og usikkerhetsvurderinger som er gjort berører også universitets- og høgskoledelen av utbyggingen. De berørte departement vil komme tilbake til Stortinget med nærmere informasjon om dette etter at fylkestinget i Sør-Trøndelag har behandlet saken. For en generell fremstilling av status for utbyggingen vises det til omtale under kap. 739 post 64 i proposisjonen.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet er i dialog med Sør-Trøndelag fylkeskommune vedrørende utarbeidelse av et avtaleverk som vil regulere forholdet mellom statens og fylkeskommunens arealer i den integrerte universitetsklinikken, herunder også drifts- og vedlikeholdsmessige forhold. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets overordnede målsetting for dette arbeidet er å sikre at de statlig finansierte universitets- og høgskolearealene blir benyttet til utdannings- og forskningsaktivitet i samsvar med Stortingets forutsetninger, samt å utvikle et rasjonelt og hensiktsmessig driftskonsept i samarbeid med fylkeskommunen.
Som varslet i St.prp. nr. 1 (1999-2000) var beregningene av bevilgningsbehovet til RIT 2000 fastsatt ut fra avtalen fra 1996 og dermed beheftet med betydelig usikkerhet. I statsbudsjettet for 2000 ble det bevilget 119,7 mill. kroner som Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets andel til RIT 2000 i inneværende år. I mars 2000 forelå det informasjon fra byggherren som, basert på den reviderte avtalen fra 1999, tilsa at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets forpliktelse i inneværende år vil være 111,9 mill. kroner, dvs. 7,8 mill. kroner lavere enn avsatt. På grunn av den endrede fremdrift i beslutningsprosessen for byggetrinn 1 i forhold til forutsetningene i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1999-2000) er det lite trolig at byggestart for byggetrinn 1 kan finne sted i 2000. På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 281 post 60 med ytterligere 18 mill. kroner. Den gjenstående del av bevilgningen fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil gå til å dekke departementets andel av det allerede igangsatte byggetrinn 0, samt planlegging av byggetrinn 1 og 2.
Den totale bevilgningsreduksjonen for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet blir da 25,8 mill kroner på denne posten. Reduksjonen representerer kun en faseforskyvning av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets utbetalinger.
Det vises til forslag under kap. 281 post 1 om å bevilge 3 mill. kroner til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets oppfølging av RIT 2000-utbyggingen. I tillegg til å dekke kostnadene knyttet til stillinger, driftskostnader og konsulentutgifter i forbindelse med departementets direkte oppfølging av utbyggingen, er midlene tenkt benyttet for å bidra til at NTNUs brukermedvirkning og oppfølging av prosjektet kan ivaretas på en tilfredsstillende måte. Det ble varslet i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1999-2000) at de berørte departement ville komme tilbake til bevilgningsforslag knyttet til departementenes oppfølging av prosjektet i Revidert nasjonalbudsjett 2000. Erfaringene fra andre store offentlige investeringsprosjekter de senere år viser hvor viktig det er med en tett oppfølging og kvalitetskontroll fra departementene. Universitets- og høgskoledelen av RIT 2000 er et meget stort prosjekt, og valget av en integrert modell der staten ikke er byggherre, gir Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet særskilte og krevende utfordringer i oppfølgingen av prosjektet.
Standpunkttabell, avsnitt 5.22.4, kap. 281 post 60
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
281 | 60 | ||||||||
1 | Redusert forpliktelse i år | -7,8 | -7,8 | -7,8 | 0 | -7,8 | - 7,8 | -7,8 | |
2 | Endret fremdrift | -18,0 | -18,0 | -18,0 | 0 | -18,0 | - 18,0 | -18,0 | |
Sum | -25,8 | -25,8 | -25,8 | 0 | -25,8 | - 25,8 | -25,8 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 281 post 60 med i alt 25,8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 281 post 60.
Komiteen viser når det gjelder kap. 281 post 1 til merknader under avsnitt 5.22.1.
Det har vært relativt stor og uforutsett pågang av søknader om midler knyttet til kapitalinnskudd i forsk-ningsstiftelser eller aksjeselskaper i 2000. På bakgrunn av dette foreslås det at bevilgningen på posten økes med 0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.