3.9 Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)
For å motvirke prisøkningen på diesel som følge av den nye svovelavgiften på autodiesel, foreslår Regjeringen å redusere autodieselavgiften med 20 øre pr. liter fra 1. juli 2000. Dette gir et provenytap på om lag 95 mill. kroner på 2000-budsjettet og om lag 225 mill. kroner på årsbasis. Det vises til omtale i St.meld. nr. 2 (1999-2000) Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXX under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at som en følge av aksjoner fra transportnæringen har Regjeringen omtalt avgiftene på diesel og transportnæringens rammevilkår i St.meld. nr. 2 (1999-2000). Som en følge av Regjeringens gjennomgang foreslår Regjeringen en reduksjon i dieselavgiften på 20 øre pr. liter diesel. Disse medlemmer vil vise til at forskjellen i dieselpriser mellom Sverige, Finland og Danmark, og Norge varier med nærmere 3 kroner pr. liter i norsk disfavør. Disse medlemmer vil vise til at sammenlignet med disse lands dieselpriser vil Regjeringens forslag om en reduksjon i dieselavgiften med 20 øre pr. liter hjelpe lite på transportnæringens problemer. Disse medlemmer vil vise til at transportnæringens konkurransesituasjon er meget vanskelig. Disse medlemmer vil videre vise til avgiftsforskjellene mellom de nordiske land og Norge, noe som også kommer frem i Regjeringens gjennomgang av nivået på dieselavgiften.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) og Innst. S. nr. 169 (1999-2000)
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Kap. 5536 Avgift på motorvogner m.m. post 77 Avgift på mineralolje til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift)
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 26. november 1999 om Avgift på mineralolje for fremdrift av motorvogn (autodieselavgift) for budsjetterminen 2000:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen med kr 2,54 pr. liter mineralolje til framdrift av motorvogn.»
Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til at bevilgningsforslag under kap. 5536 post 77 er behandlet i avsnitt 3.20.3.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, viser til at målet med innføring av avgift på høysvovelholdig diesel var å styre forbruket over til diesel med maksimum 50 ppm. Etter at avgiften ble innført er det opplyst at oljeselskapene nå bare distribuerer lavsvovelholdig diesel. Da det er av avgjørende betydning for innføring av partikkelfilter på dieselbiler å ha en sikret lavsvovelkvalitet på dieselpumpene, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere forbud mot distribusjon og normalt salg av diesel med høyere svovelinnhold enn 50 ppm innen 2001.»