3.13 Utvidelse av CO2-avgiften
Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det i dag betales en lav CO2-avgift på 26 øre pr. liter (100 kroner pr. tonn CO2) for mineralolje til anlegg på kontinentalsokkelen, herunder supplyflåten, og innenriks godstransport til sjøs. Bruk av mineralolje til for eksempel innenriks persontransport til sjøs betaler full CO2-avgift på 47 øre pr. liter (180 kroner pr. tonn CO2). Regjeringen foreslår å øke avgiften på innenriks godstransport til sjøs og anlegg på kontinentalsokkelen m.v. fra 26 øre pr. liter til 47 øre pr. liter mineralolje slik at det blir samme CO2-avgift på disse anvendelser som for innenriks persontransport. Dette vil bidra til større grad av likebehandling innen innenriks sjøfart, og bidra til at reduksjonene i CO2-utslippene fra sjøfarten skjer til lavere kostnader for samfunnet enn i dag. Dette gir merinntekter til staten på knapt 100 mill. kroner på årsbasis og om lag 40 mill. kroner på 2000-budsjettet.
Avgiftsteknisk sett gjennomføres utvidelsen ved at gjeldende § 2 nr. 1 bokstav b og c i Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske produkter oppheves.
Komiteen viser til at finansministeren i brev 23. mai 2000 til komiteen har opplyst at det i forslag til vedtak under kap. 5543 post 70 er forutsatt en reduksjon av anslaget med 242 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,vil advare mot virkningene av å øke CO2-avgiften på innenriks godstransport til sjøs og til bruk i anlegg på kontinentalsokkelen. Det er blant annet grunn til å tro at forslaget i stor grad vil føre til bunkring av olje i andre land, og til konkurransevridning mellom de som har anledning til dette og de som ikke har en slik mulighet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre er positive til en aktiv bruk av miljøavgifter. En økning av CO2-avgiften for godstransport til sjøs og supplyflåten vil imidlertid svekke denne næringens konkurranseevne i forhold til den klart mer forurensende transporten på land. Disse medlemmer går derfor mot forslaget om økning av CO2-avgiften.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag om å oppheve § 2 nr. 1 bokstav b og c i Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske produkter.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Kap. 5543 Miljøavgift på mineralske produkter m.v., post 70 CO2-avgift
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 26. november 1999 om avgift på mineralske produkter m.v. A. CO2-avgift, for budsjetterminen 2000:
§ 2 nr. 1 skal lyde:
På vilkår departementet kan fastsette skal det betales redusert sats, refunderes eller gis tilskudd i henhold til § 1 nr. 2 til følgende anvendelsesområder:
1. Mineralolje til bruk i fly som flyr mellom norske flyplasser.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge så langt ikke har klart å oppfylle sine forpliktelser når det gjelder CO2-utslipp. Stortinget vedtok i 1989 at utslippet av CO2 skulle stabiliseres innen år 2005. Så langt er utslippene i stedet økt med 17 pst. Skal landet klare å nærme seg målsettingen fra 1989 må det til kraftigere virkemidler. Norge har også ifølge Kyoto-protokollen forpliktet seg til demonstrerbar fremgang i reduksjoner av CO2 innen 2005. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å øke CO2-avgiften med ytterligere 10 øre pr. liter/kg/Sm3 på alle avgiftsområder, unntatt petroleumssektoren og innenriks godstransport til sjøs.
Dette medlemfremmer følgende forslag:
«Kap. 5543 Miljøavgift på mineralske produkter m.v. post 70 (CO2-avgift)
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 26. november 1999 om CO2-avgift for budsjetterminen 2000:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales CO2-avgift til statskassen på følgende mineralske produkter i henhold til følgende satser:
1. Generell sats
a) Mineralolje 57 øre pr. liter
b) Kull og koks m.v.: 57 øre pr. kg.
c) Bensin 104 øre pr. liter
2. Redusert sats, jf. § 2
a) Mineralolje: 36 øre pr. liter. For treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien er satsen 33,5 øre pr. liter.
b) Bensin: 34 øre pr. liter.»
Komiteen viser til at bevilgningsforslaget under kap. 5543 post 70 CO2-avgift er behandlet i avsnitt 3.20.5.