Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

15.7 Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

Posten dekker lønn til faste og midlertidige ansatte, samt øvrige av Statens forurensningstilsyns ordinære driftsutgifter. Midler knyttet til forskning, utredninger, informasjon, IT-utvikling og internasjonalt arbeid budsjetteres også på denne posten.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 1,5 mill. kroner, som vil kunne føre til noe lavere aktivitet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer følgende forslag:

Kap. 1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441):

1

Driftsutgifter, nedsettes med

kr 8 500 000

fra kr 177 652 000 til kr 169 152 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er opptatt av de mange skipsvrakene som ligger langs kysten og utgjør en potensiell stor trusel mot miljø, fiskeinteresser og folks helse. Dessuten er det et beklagelig faktum at den meget farlige miljøgiften PCB er brukt i industriell virksomhet i mange havner. Norges Naturvernforbund har avdekket store mengder PCB på sjøbunnen langs hele kysten, og estimerer kostnadene for å rydde opp i dette problemet med mange hundretalls millioner kroner. PCB er en klororganisk gift som akkumuleres oppover i næringskjeden, og representerer en meget stor fare for både mennesker og dyr. Dermed representerer denne situasjonen også en trussel mot lokal industri som fiskeriinteresser så vel som folks helse.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441):

39

Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes med

kr 10 000 000

fra kr 20 400 000 til kr 30 400 000

Posten dekker midler til å bedre miljøkvaliteten i og ved jærvassdragene. Posten ble i utgangspunktet opprettet for at jærkommunene skulle kunne få muligheten til å utarbeide en handlingsplan for jærvassdragene. Handlingsplanen ble ferdigstilt i 1997, og de siste årene har derfor posten blitt brukt til å gjennomføre tiltak i tråd med handlingsplanen. Mange av tiltakene som nå gjenstår kan gjennomføres ved hjelp av midler fra andre eksisterende tilskuddsposter. På grunn av dette, ved siden av store overføringer på posten fra år til år, foreslås bevilgningen på posten redusert med 2,0 mill. kroner i 2000.

Komiteen går imot den foreslåtte reduksjonen på 2 mill. kroner på kap. 1441 post 64.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen peker på at Regjeringens argument om at det finnes alternative poster til å støtte Aksjon Jærvassdragets arbeid ikke er riktig. Bakgrunnen er at 3/4 av innsatsen har vært rettet mot avløpstiltak, som ikke har andre tilskuddsordninger. Videre argumenterer Regjeringen at det har vært store overføringer fra år til år. Dette er riktig, men dette skyldes statens regler for utbetalinger og ikke mangel av aktivitet.

Videre peker disse medlemmer på at Aksjon Jærvassdraget har vært et meget effektivt program. Erfaring viser at en krone bevilget har utløst fire kroner i lokale tiltak. Til sist ønsker disse medlemmer å peke på at midlene for 2000 allerede er disponerte. 52 prosjekter er tildelt midler.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Tilskuddsposten har en bevilgning på 9,0 mill. kroner for 2000 og skal stimulere til mer miljøeffektivt produksjons- og forbruksmønster, hvor utvikling og bruk av produkter og bygg, samt teknologi som forebygger eller reduserer miljøproblemer vektlegges.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 5,0 mill. kroner. Dette vil føre til reduserte bevilgninger til bl.a. bransjeprogrammet "Økobygg« ved GRIP senter noe. I tillegg vil tilskudd til prosjekter i maling og lakkbransjen, samt sluttføring av substitusjonsverktøy reduseres.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at denne posten har en bevilgning på 9 mill. kroner for år 2000 som skal stimulere til mer miljøeffektivt produksjons- og forbruksmønster. Den foreslåtte reduksjonen på 5 mill. kroner vil effektivt sett stoppe aktivitetene under denne budsjettposten. Inkludert er aktivitetene til GRIP senter, en institusjon som fremmer redusert ressursforbruk og miljøbelastning gjennom formidling av informasjon til forbrukere og næringsliv, samt viktig arbeid med prosjekter i maling og lakkbransjen.

Dette medlem går derfor imot den foreslåtte reduksjonen på 5 mill. kroner på kap. 1441 post 72.