11.19 Kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
- Integrering av Statens Landbruksbank i Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)
- Post 50 Utviklingstilskudd, fond
- Post 51 Tapsfond for lån og garantier innvilget i budsjetterminen
- Post 54 Prosjektutviklingstilskudd, fond
- Post 70 Administrasjon, kan overføres
- Post 72 (ny) Tilskudd til dekning av tap på risikolån
Statens Landbruksbank (SLB) og deler av fylkesmennenes landbruksavdelinger (FMLA) ble formelt integrert i SND fra 1. januar 2000. Det ble i statsbudsjettet for 2000 bevilget 52 mill. kroner til omstillingstiltak som del av en anslått totalkostnad på 76 mill. kroner. Arbeidet med å slå sammen organisasjonene har høyt fokus i SND og berører de fleste ansatte og arbeidsfelter.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) ble det anslått en langsiktig årlig besparelse på 15-20 mill kroner i SND som følge av sammenslåingen. Det er ennå for tidlig å si hva som vil bli resultatet av prosessen. De vesentligste gevinstene var beregnet på personalsiden, og der går effektiviseringsarbeidet etter planen. På sikt vil man i tillegg til de konkrete økonomiske innsparinger også få effekter av at organisasjonen nå får bredere kompetanse, arbeider innenfor større deler av verdikjedene og generelt kan samordne virkemidler på en bedre måte. Det er overført i alt 151 årsverk fra landbrukssiden til SND.
Det ble ved budsjettbehandlingen for år 2000 ikke bevilget midler til full lønnsharmonisering med nivået i SND for de tidligere ansatte i SLB og FMLA. Det vises til nærmere omtale under post 70 nedenfor.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) ble det anslått en mulig samordningsgevinst på 46 årsverk, hvorav 6 ikke ville være realistisk å ta ut på kort sikt. Ved utgangen av april måned var det allerede tatt ut en effektiviseringsgevinst på 27 årsverk. Dette skjer ved en kombinasjon mellom ulike tiltak for å stimulere til pensjon/AFP, sluttvederlag, studier, flytting og førtidspensjon.
Komiteen tar dette til orientering.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet foreslås det å redusere bevilgningen til SNDs utviklingstilskudd med 19 mill. kroner, fra 194 til 175 mill. kroner. Dette vil medføre at SND i 2. halvår 2000 bare i begrenset grad kan gi nye tilsagn under ordningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser til at SND er myndighetenes sentrale organ for finansiering og iverksetting av tiltak innenfor næringspolitikken. Gjennom den omorganiseringen som nylig er gjennomført, er SNDs distriktskontorer styrket som de lokale kraftsentra for næringsutvikling, og som porten inn til det øvrige statlige virkemiddelapparatet for bedrifter og etablerere. Disse medlemmer viser også til at en overveiende del av SNDs virksomhet er rettet mot små og mellomstore bedrifter, og at nyskaping, omstilling og etablering de siste årene har blitt prioriterte områder i SND. Over 80 pst. av prosjektene som er finansiert med midler fra SND blir i ettertid ansett som vellykkede av bedriftene, og lønnsomhetsutviklingen i slike prosjekter er aller best i de minste bedriftene.
Disse medlemmer er på denne bakgrunn ikke enige i Regjeringens forslag om til dels kraftige kutt i en rekke av SNDs virkemidler. Disse kuttene gjør det umulig å ha et operativt apparat for å hjelpe småbedrifter og etablerere over store deler av landet i resten av 2000, og skaper en uforutsigbarhet som kan ha alvorlige konsekvenser på sikt for SNDs troverdighet som samarbeidspartner. SNDs aktivitet foregår også i økende grad i samarbeid med Norges Forskingsråd og FoU-institusjoner, og de kuttene som Regjeringen foreslår vil også ramme dette samarbeidet. Disse medlemmer vil sterkt understreke betydningen av slike ordninger innenfor en helhetlig satsing på opptrapping av den samlede FoU-virksomheten i Norge, og kan ikke være enige i Regjeringens forslag om å redusere satsingen på slike formål.
Disse medlemmer går derfor mot Regjeringens forslag om å redusere SNDs utviklingstilskudd med 19 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om busjettreformen, som fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 50.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet foreslås det å redusere bevilgningen til SNDs tapsfond for lån og garantier med 30 mill. kroner, fra 60 til 30 mill. kroner. Tapsprosenten for både låne- og garantiordningen er satt til 25 pst. Det innebærer at aktivitetsnivået under ordningen vil bli redusert med 120 mill. kroner. Dette innebærer at SND i 2. halvår 2000 bare i begrenset grad kan gi nye låne- og garantitilsagn under ordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak regjeringen hadde funnet nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 2420 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | ||
51 | Tapsfond for lån og garantier innvilget i budsjetterminen, nedsettes med | kr 15 000 000 | |
fra kr 60 000 000 til kr 45 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser til sin merknad under post 50 og går mot Regjeringens forslag om å kutte 30 mill. kroner på tapsfondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under post 50 og vil på denne bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag under kap 2420 post 51.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 2420 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | ||
51 | Tapsfond for lån og garantier innvilget i budsjetterminen, nedsettes med | kr 30 000 000 | |
fra kr 60 000 000 til kr 30 000 000 |
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra Arbeiderpartiet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anser aktiviteter under Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) som meget viktige for å skape ny næringsvirksomhet i landet. I likhet med situasjonen i mange land er norsk økonomi og næringsliv under stor endring, hvor teknologi gir både nye utfordringer og muligheter. Svært mye tyder også på at norsk oljevirksomhet vil være dalende utover de kommende året, og dette vil også kreve nyetableringer av mange bedrifter og næringer. Dette medlem ser det som en viktig statlig virksomhet å stimulere og bidra til denne utviklingen.
Dette medlem anser det som problematisk at aktivitetsnivået under ordningen vil bli redusert med så mye som 120 mill. kroner, og går imot den foreslåtte reduksjonen på 30 mill. kroner under kap. 2420 post 51.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet foreslås det å redusere bevilgningen til SNDs prosjektutviklingstilskudd med 5 mill. kroner, fra 15 til 10 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten på 50 mill. kroner opprettholdes på uendret nivå. Dette vil medføre en mindre nedgang i aktivitetsnivået under ordningen 2. halvår 2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser til sin merknad under post 50 og går mot Regjeringens forslag om å kutte 5 mill. kroner på prosjektutviklingstilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 2420 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | ||
54 | Prosjektutviklingstilskudd, fond, nedsettes med | kr 5 000 000 | |
fra kr 15 000 000 til kr 10 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under post 50 foran og vil på denne bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 54.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) om integrering av Statens landbruksbank m.v. i SND i desember 1999 ble det ikke tatt budsjettmessig høyde for en lønnsharmonisering mellom ansatte i SND og tidligere ansatte i Statens Landbruksbank og fylkesmennenes landbruksavdelinger. Lønnsnivået i Statens Landbruksbank og fylkesmennenes landbruksavdelinger lå noe lavere enn i SND, blant annet på grunn av at de ansatte her var statstjenestemenn. Ved integrering av ansatte fra fylkeskommunene og Statens Fiskarbank i SND ble lønnsharmonisering gjennomført fra første dag.
Innhentede juridiske betenkninger tilsier at SND er forpliktet av avtaler mellom arbeidspartene til å oppjustere lønnsnivået til de gjeldende lønnsrammene. Det foreslås at en slik tilpasning gjennomføres fra 1. januar 2000. Ifølge beregninger fra SND vil dette beløpe seg til 6 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes det forslag om å øke bevilgningen under kap. 2420 SND post 70 Administrasjon, med 6 mill. kroner, fra 178,118 til 184,118 mill. kroner på statsbudsjettet for 2000 for å sikre lønnsharmonisering mellom ansatte i SND og tidligere ansatte i Statens Landbruksbank og fylkesmennenes Landbruksavdelinger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2420 post 70 med 6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under post 50 foran og vil på denne bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 70.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og fremsetter følgende forslag:
Kap. 2420 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | ||
70 | Administrasjon, kan overføres, forhøyes med | kr 1 000 000 | |
fra kr 178 118 000 til kr 179 118 000 |
Tapsfondsbevilgningen under kap. 2420 post 51 er i 2000 knyttet til den landsdekkende risikolåneordningen og en landsdekkende garantiordning. Dersom alle lånene for en tilsagnsårgang er avsluttet med et overskudd, kan SND disponere inntil 10 pst. av ubenyttede tapsfondsmidler til å dekke tap på andre låneårganger. Dersom SND får høyere tap enn det som er fastsatt, kan inntil 10 pst. av tapene dekkes av overskudd på tapsfondet for andre årganger. Eventuelle tap større enn 10 pst. er forutsatt dekket ved særskilte bevilgninger over statsbudsjettet. Et eventuelt overskudd ut over 10 pst. av tapsfondet skal på den annen side tilbakeføres statskassen.
For landsdekkende risikolån som SND ga tilsagn om i 1996, er en kommet i den situasjonen at de realiserte tapene er så store at det bevilgede tapsfondet ikke er tilstrekkelig for å dekke tapene. Årsaken til dette er blant annet at en har hatt to store tap knyttet til enkeltengasjementer.
Kapitalbehovet er beregnet som følger:
Bevilget tapsfond knyttet til utbetalte lån som det ble gitt tilsagn om i 1996 | kr 95 935 933,00 |
10 pst. av opprinnelig tapsfond | kr 9 593 593,30 |
Overskridelse av tapsfond | kr 52 148 077,19 |
Tilleggsbevilgningsbehov | kr 42 600 000,00 |
Flere av de opprinnelige tilsagnene i 1996 ble annullert i og med at lånetilsagnene ikke ble konvertert til lån – noe som har fått betydning for risikoprofilen i porteføljen som helhet. Denne endringen i porteføljens sammensetning er noe som SND har liten styring med. For 1996-årgangen utgjør tilbakeføring fra tapsfondet knyttet til annullerte lånetilsagn i alt kr 41 559 442, jf. omtale under kap. 5320 post 51 nedenfor. I alt vil SND tilbakebetale kr 43 71 317 under denne posten i 2000. Resten av beløpet er knyttet til annullerte garantitilsagn fra 1996 og ubenyttet tilsagnsramme for landsdekkende risikolån i 1999.
På denne bakgrunn foreslås det gitt en tilleggsbevilgning for å øke tapsfondet for 1996 med 42,6 mill. kroner til dekning av tap utover 10 pst. av 1996-fondet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 42,6 mill. kroner under kap. 2420 post 72.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil gå imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 72.