Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10.1 Kap. 844 Kontantstøtte

Regjeringen foreslår at støtteperioden for kontantstøtte forkortes fra 24 til 23 måneder med virkning fra 1. juli 2000. Forkortingen gjennomføres ved at aldersvilkåret for rett til kontantstøtte endres. Dette slik at kontantstøtte ytes til og med måneden før barnet fyller 3 år. Etter dagens regler gis det kontantstøtte til og med den måneden barnet fyller 3 år.

Bruken av kontantstøtte avtar med barnets alder, samtidig som barnehagebruken øker tilsvarende.

Totalbevilgningen til kontantstøtte utgjør i 2000 kr 2 787 100 000. Av denne bevilgningen utbetales om lag 45 prosent til 2-åringene. Det forutsettes at om lag 75 pst. av de som mottar kontantstøtte som 2-åringer mottar støtte helt fram til de fyller 3 år. Det finnes ikke tall for hvor mange 2-åringer som mottar kontantstøtte helt frem til de fyller 3 år. Det er grunn til å tro at bruken av kontantstøtte avtar frem til barnet fyller 3 år på grunn av at mange barn etter hvert begynner i barnehage. Helårsvirkning av en forkorting av støtteperioden blir en innsparing på om lag 80 mill. kroner. Samlet innsparing i 2000 blir da om lag 40 mill. kroner.

Barne- og familiedepartementet vil fremme en odelstingsproposisjon med forslag til de nødvendige endringer i kontantstøtteloven. Aldersvilkåret i kontantstøtteloven § 2 vil måtte endres. Den nye regelen må også tas inn som en presisering i bestemmelsen om støtteperiode i lovens § 8.

Den praktiske gjennomføringen av endringene i regelverket vil skje i regi av Rikstrygdeverket. Trygdeetaten vil måtte sende ut informasjonsbrev til alle mottakere av kontantstøtte (ca. 90 000 tilfeller). Det må videre foretas nødvendige omlegginger av trygdeetatens datasystemer. Det må påregnes enkelte admi-nistrative merkostnader for trygdeetaten i forbindelse med endringene i regelverket. Dette dekkes innenfor bevilgningen på kap. 2600 Rikstrygdeverket.

På bakgrunn av ovennevnte fremmes det forslag om å redusere bevilgningen på kap. 844 post 70 med 40 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter ikke Regjeringens forslag om å redusere tidsperioden det kan mottas kontantstøtte for med en måned slik at kontantstøtte ikke lenger skal ytes til og med den måneden barnet fyller tre år, men til og med måneden før barnet fyller tre år.

Disse medlemmergår imot forslaget om å redusere bevilgningen under kap. 844 post 70 med 40 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet tar det som står i proposisjonen til etterretning og slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 844 post 70 med 40 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 844

Kontantstøtte:

70

Tilskudd, kan nyttes under kap. 856 post 60, overslagsbevilgning, nedsettes med

kr 40 000 000

fra kr 2 787 114 000 til kr 2 747 114 000

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.

Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til dette medlems merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1998-1999). Kontantstøtten legger beslag på betydelige midler, som kan anvendes mye bedre og til et mer variert tilbud for barneomsorg.

Dette medlem mener kontantstøtteordningen bidrar til å sette mange års arbeid med å sikre gode kommunale og private barnehager, i revers. Barnehager er et godt tilbud til barn, også til barn under tre år.

Dette medlem har merket seg at tilhengerne av kontantstøtte fremholder at foreldre uansett økonomiske incentiver vil velge det som er best for barna - og gjør valget til et spørsmål om foreldrenes moral. De samme partiene som fremholder hvor fint barnehagetilbudet er for barn, gjør likevel barnehager i mange tilfeller dobbelt så dyrt å bruke som alle andre barnepasstilbud. Ingen kan bebreide småbarnsforeldre med presset familieøkonomi at de tenker seg om to ganger, og velger en fullfinansiert dagmamma i stedet for en barnehageplass som vil koste dem opptil 40 000 kroner netto pr. år. De kronene kan avgjøre om man har råd til ferie, pusse opp boligen, ny bil - eller hva familien ellers måtte trenge.

Dette medlemmener at den beskjeden småbarnsforeldre får etter innføring av kontantstøtten er at alle andre barnepasstilbud enn barnehageplass er bedre for 1- og 2-åringer. En barnehageplass prises som et "miljø- eller helseskadelig luksusgode".

Dette medlem vil ha en avvikling av kontantstøtten gjeldende fra 1. august 2000.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, kan nyttes under kap. 856 post 60, overslagsbevilgning, nedsettes med .......

fra kr 2 787 114 000 til kr 1 632 114 000

kr 1 115 000 000

Komiteen viser når det gjelder forslag til endringer av kontantstøtteloven til Innst. O. nr. 96 (1999-2000), jf. Ot.prp. nr. 60 (1999-2000).