Vedlegg 2
- Brev fra utenrikskomiteen til Justisdepartementet v/justisministeren, datert 9. mai 2000
- Svar fra Justisdepartementet v/statsråden til utenrikskomiteen, datert 12. mai 2000
I stortingsmeldingen s. 86 heter det: "Det må derfor vurderes hvordan eierrettighetene i Longyearbyen best kan forvaltes ... Regjeringen ser det som viktig at eiendomsretten til grunnen i bosetningene forblir samlet på en eiers hånd.»
Så vidt komiteen vet er eiendomsretten til grunn i Longyearbyen i hoveddelen fordelt på SNSK, og at staten direkte har en liten del. Mener departementet at dette bør samles enten hos SNSK eller staten direkte, og i tilfelle hos hvem?
Vi forstår det slik at uansett eierskap vil arvtageren etter SSD få arealplanleggingsansvar og disposisjonsretten over grunnen i Longyearbyen.
Det bes om at svaret er komiteen i hende fredag 12.ds.
Det vises til brev av 9. mai 2000 fra Stortingets utenrikskomite.
1. I Stortingsmeldingen om Svalbard er det på side 86 sagt at "Regjeringen ser det som viktig at eiendomsretten til grunnen i bosetningene forblir samlet på en eiers hånd.»
Området der selve bosetningen i Longyearbyen er, eies i dag av Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK) . Det er riktignok et belte i elveleiet i Adventdalen som eies av staten, men uttalelsen i stortingsmeldingen gjaldt ikke dette forholdet.
Regjeringen ser det som viktig at grunnen i bosetningene ikke blir delt opp og solgt til ulike personer eller virksomheter, for eksempel til eier av hotell, butikker, boliger osv. En slik oppdeling vil gjøre det vanskelig å styre utviklingen i bosetningene ved hjelp av eierrådigheten. Med dagens eierforhold er det mulig å sette rammevilkår for virksomheter og aktivitet som ellers ville være undergitt detaljert og offentligrettslig regulering i andre former. Det er dette det er ment å gi uttrykk for i stortingsmeldingen.
Jeg vil for ordens skyld nevne at disse synspunktene også gjør seg gjeldende for de øvrige norske bosetningene, Ny-Ålesund og Svea, som eies av henholdsvis Kings Bay AS og SNSK.
2. Når det gjelder retten til å disponereover grunnen i Longyearbyen, tilligger den i dag Svalbard Samfunnsdrift AS i henhold til en samarbeidsavtale mellom SNSK og Svalbard Samfunnsdrift AS.
Svalbard Samfunnsdrift A/S" oppgaver i dag fremgår av stortingsmeldingens pkt. 7.3.1 side 69.
Disposisjonsretten gir Svalbard Samfunnsdrift A/S rett til å utøve en rekke eierbeføyelser over grunnen i Longyearbyen som inngåelse av festekontrakter, innkreving av festeavgifter, planansvar, jf brevets pkt. 3, byggetillatelser m.v.
Regjeringen har ikke tatt stilling til hvordan eierrettighetene i Longyearbyen best kan forvaltes etter innføring av lokaldemokrati i Longyearbyen. Regjeringen ser imidlertid ikke for seg at disposisjonsretten vil overføres til Longyearbyen lokalstyre. Ett alternativ er at grunneierrettighetene tilbakeføres SNSK, jf. stortingsmeldingen side 86. Ett annet alternativ er at staten overtar som eier av grunnen i Longyearbyen. Før beslutning tas, må imidlertid de ulike alternativer utredes noe nærmere. Regjeringen vil derfor komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med selve gjennomføringen av lokaldemokrati i Longyearbyen.
3. Ansvar for arealplanlegging i bosetningene på Svalbard tilligger grunneieren eller den grunneieren bemyndiger i den enkelte bosetting, jf. forskrift om arealplanlegging i bosettingene på Svalbard § 4. Når det gjelder arealplanleggingsansvar for Longyearbyen, er dette i dag tillagt Svalbard Samfunnsdrift AS. Regjeringen mener at det er naturlig at planansvaret overføres til Longyearbyen lokalstyre ved innføring av lokaldemokrati, jf. stortingsmeldingen kap. 6.3.11 Arealforvaltning i bosetningene side 64.