2. Arbeids- og administrasjonsdepartementets kommentarer
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har i brev av 15. oktober 1999 gitt sine kommentarer til rapporten.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet viser til at det kommer fram i rapporten at husleieordningen på enkelte punkter ikke virker etter hensikten. Dette er i utgangspunktet avhengig av hvilke forventninger som var til stede hos de ulike leietakere, som kan være vanskelig å vurdere. Imidlertid mener departementet at det er særlig to viktige målsettinger som det er viktig å trekke fram, jf. St.prp. nr. 63 (1990-1991), som etter Statsbyggs mening er oppfylt.
Den ene målsettingen er at man får synliggjort statlige virksomheters ressursbruk vedrørende disponering av lokaler. Innføringen av husleie har medført at statlige virksomheter har fått synliggjort sine kostnader til lokaler. Ved innføring av husleie har leietakerne også fått en referanseramme som kan benyttes til å sammenligne Statsbyggs leietilbud med andre tilbydere i markedet og bevisstgjøre statlige leietakere i sine prioriteringer.
Den andre målsettingen er at Statsbygg kan sikre et økonomisk optimalt vedlikeholdsnivå for statens egne bygninger. Statsbygg har som følge av husleieordningen fått en finansieringsmulighet til å drive verdibevarende vedlikehold og god eiendomsforvaltning. Dette sikrer et verdibevarende vedlikehold og tar således vare på store samfunnsverdier.
I Riksrevisjonens rapport er det beskrevet at Statsbygg har spilt en uheldig dobbeltrolle, der Statsbygg har innlevert anbud i konkurranse med private utleiere, samtidig som Statsbygg har hatt en rådgivende funksjon. Disse problemene har vært nøye vurdert i den strategiprosessen som ligger forut for St.prp. nr. 84 (1998-1999) hvor det er foreslått å opprette et statlig aksjeselskap (Statens utleiebygg AS) som skal overta og forvalte konkurranseeiendommer. Denne utskillingen vil også ha som hensikt å fjerne denne dobbeltrollen påpeker Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Det kommer fram i rapporten at manglende oppfølging fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet medfører at fagdepartementene ikke får noe korrektiv i forhold til egen praktisering av husleieordningen. I 1996 avga en arbeidsgruppe nedsatt av daværende Administrasjonsdepartementet en rapport om evalueringen av innføringen av husleieordningen i staten og omleggingen av Statsbygg til forvaltningsbedrift. Rapporten ble sendt til høring til samtlige departement og fylkesmenn. På denne bakgrunn er det Arbeids- og administrasjonsdepartementets oppfatning at intensjonene bak husleieordningen og hvordan den har fungert, i praksis, burde være kjent for de virksomheter som er omfattet av ordningen. Departementet sier videre at det er den enkelte virksomhet som er ansvarlig for å praktisere husleieordningen etter intensjonene, og Arbeids- og administrasjonsdepartementet har ikke et selvstendig ansvar for å følge opp virksomhetenes praktisering av ordningen. Arbeids- og administrasjonsdepartementet understreker at departementet vil være behjelpelig med informasjon om ordningen ved henvendelse fra virksomhetene.