1. Innledning
I samsvar med Grunnlovens § 75 k har Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (1999-2000) lagt frem for Stortinget antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av regnskapene for 1998.
Det er tatt opp i alt 43 saker, 34 antegnelser og 9 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene for 1998 for Statens helsetilsyn, Styret for det industrielle rettsvern (Patentstyret), Universitetet i Oslo, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim og høgskolene i Stavanger, Østfold, Buskerud og Akershus.
Stortinget har vedtatt omgjøring av flere virksomheter til forvaltningsorganer med særskilte fullmakter. Gjennomført revisjon og øvrige undersøkelser Riksrevisjonen har foretatt, tyder på at det er stor usikkerhet og variasjon i praktiseringen av fullmaktene. Utarbeidelse av instrukser og retningslinjer som klargjør forutsetningene for regnskapsførsel og økonomisk rapportering, anses nødvendig for praktisering av full-maktene.
I de senere årenes antegnelser er det tatt opp en rekke saker knyttet til regnskapsføringen i departementene og underlagte virksomheter, samt problemer knyttet til innføringen av nye økonomisystemer. I noen tilfeller er manglene så vesentlige at regnskapene ikke kan godkjennes, og i flere tilfeller kan det derfor foreligge feil i de tall som er innrapportert til det sentrale statsregnskapet.
Det kan synes som om internkontroll og korrekt regnskapsføring ikke vektlegges tilstrekkelig i forvaltningen. Riksrevisjonens revisjon av disse regnskapene er svært ressurskrevende, og i noen tilfeller er manglene så vesentlige at regnskapet faktisk ikke er reviderbart, bl.a. som følge av manglende revisjonsspor i regnskapene. Det forhold at flere regnskap legges fram for sent og med manglende dokumentasjon skaper også problemer i forhold til Riksrevisjonens rapportering.
Feil og mangler i regnskapene i hovedsak kan knyttes til de regnskapssystemene som er valgt, og manglende regnskapskompetanse i virksomhetene. Systemene har til dels ikke ivaretatt rapportering etter kontantprinsippet på en tilfredsstillende måte slik at det har vært nødvendig å ta i bruk manuelle rutiner.
Det bemerkes i den forbindelse at det også er avdekket svakheter og mangler ved testingen og ved funksjonaliteten til de systemer som er godkjent i statens rammeavtaler, jf. sak 1 under Arbeids- og administra-sjonsdepartementet.
Riksrevisjonen har i brev til Statsministerens kontor gitt uttrykk for at påpekte forhold knyttet til regnskapsføringen og økonomiforvaltningen er så alvorlige at de må følges opp generelt på overordnet nivå i forvaltningen. På bakgrunn av Riksrevisjonen brev har Statsministerens kontor bedt Finansdepartementet snares mulig foreslå tiltak som kan bedre departementenes regnskapsføring og økonomiforvaltning.
Tre tidligere antegnelser desidert "Til observasjon" tas helt eller delvis opp på nytt i årets antegnelser. For øvrig legger Riksrevisjonen fram for Stortinget en gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1993-1997 desidert "Til observasjon" i Dokument nr. 3:1 (1999-2000).
I forbindelse med behandlingen av dokumentet har komiteen besluttet å trekke ut og avgi en egen innstilling om følgende saker: Sak nr. 1 under Fiskeridepartementet – Manglende avstemminger og dokumentasjon i Kystverkets regnskap for 1998, jf. brev fra Riksrevisjonen av 19. januar og sak nr. 3 under Samferdselsdepartementet – Fatima.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Ottar Kaldhol, lederen Jørgen Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, har merket seg at 3 tidligere antegnelser desidert "Til observasjon" tas opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig til Stortingets behandling av Dokument nr. 3:1 (1999-2000) om Riksrevisjonens gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1993-1997 desidert "Til observasjon," jf. Innst. S. nr. 106 (1999-2000).
Komiteen ser alvorlig på at Riksrevisjonen har sett seg nødt til å sende brev til Statsministerens kontor for å påpeke forhold knyttet til regnskapsføringen og økonomiforvaltningen er av en så alvorlig grad at de må følges opp generelt på et overordnet nivå i forvaltningen. Brevet følger som vedlegg til innstillingen. Komiteen viser også til komiteenes merknader i Innst. S. nr. 102 (1998-99) vedrørende problemer med innføringen av nye økonomisystemer i forbindelse med den raske innføringen av det nye økonomireglementet. Komiteen konstaterer at problemer som ble tatt opp i forbindelse med 1997-regnskapene, fortsatt ikke er løst. Komiteen vil presisere viktigheten av at problemene knyttet til regnskapsføring og økonomiforvaltning blir prioritet av hele forvaltningen. Komiteen har registrert at Statsministerens kontor har bedt Finansdepartementet snares mulig foreslå tiltak som kan bedre departementenes regnskapsføring og økonomiforvaltning. Komiteen har mottatt Finansdepartementets brev til Riksrevisjonen og forutsetter at de nevnte tiltakene blir fulgt opp av forvaltningen. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet i Dokument nr. 1 (1998-1999). Komiteen viser for øvrig til at den har utsatt behandlingen av sak nr. 1 under Fiskeridepartmentet og sak nr. 3 under Samferdselsdepartementet og vil komme tilbake til disse i egne innstillinger.
Når det gjelder de andre sakene for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til desisjon.