5. Arbeids- og administrasjonsdepartementets svar
Saken har vært forelagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet som har svart:
«Arbeids- og administrasjonsdepartementet har følgende merknader til Dokument nr. 3:4
Så lenge de tall som Riksrevisjonen har oppgitt for turnover … ikke baseres på en felles definisjon av begrepet, er det ikke mulig å si noe sikkert om hva de oppgitte tall inneholder.
En viss andel turnover vil både være naturlig og ønskelig i enhver virksomhet. Det sentrale spørsmål i denne sammenheng er når andelen turnover overskrider grensen for hva virksomheten anser som ønskelig. Hvor denne grensen går er ikke gitt, men må vurderes i det enkelte tilfelle og av den enkelte virksomhet.
Når det gjelder lønnsutviklingen i det statlige tariffområdet, herunder departementene, vil Arbeids- og administrasjonsdepartementet bemerke at dette statistiske materialet blir innsamlet av departementet i forbindelse med Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Tjenestemannsregisteret omfatter alle statlige virksomheter hvor arbeidstakerne får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt etter statens lønnsregulativ. Statistikken, som har en høy detaljgrad, blir utgitt årlig i form av rapporten "Lønnsstatistikk - Statsforvaltningen". Lønnsutviklingen for skoleverket utgis som egen rapport.
side 9, og følgende formulering i annet avsnitt
«Arbeids- og administrasjonsdepartementet har imidlertid ikke etablert rutiner for å foreta jevnlig evaluering av de retningslinjer og rammebetingelser som er lagt til grunn for utvikling av lokal lønnspolitikk. Dette representerer en svakhet i forhold til departementets ansvar for å følge opp utviklingen på området.»
I forbindelse med ovennevnte formulering vil Arbeids- og administrasjonsdepartementet vise til følgende tiltak som til sammen har bidratt til at departementet har en tilfredsstillende kjennskap til lokal lønnspolitikk i staten
– AAD har etablert flere faste fora i form av årlige personallederkonferanser for statlige virksomheter, og i tillegg et personalsjefforum med flere årlige møter
– AAD gjennomfører forberedende møter med samtlige departementer og enkelte av virksomhetene foran hvert hovedtariffoppgjør hvor eventuelle problemer med å rekruttere og beholde personell blir drøftet
– AAD har igangsatt en rekke forskningsprosjekter på dette området
– AAD har løpende kontakt og dialog både med arbeidsgiversiden og tjenestemannsorganisasjonene
– AAD gjennomfører opplæring bl.a. i lokal lønnspolitikk
– AAD gjennomfører rapportering fra samtlige forhandlingssteder i forbindelse med de lokale forhandlingene - og foretar en evaluering av resultatene.
… Arbeids- og administrasjonsdepartementet kan for øvrig ikke se at undersøkelsen gir grunnlag for å hevde at fagdepartementene har gitt uttrykk for misnøye med oppfølgingen på området.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet … kan ikke se resultatene i undersøkelsen gir … grunnlag for å hevde at Arbeids- og administrasjonsdepartementet har spilt en passiv rolle. Vi kan heller ikke se at dette kan betegnes som en manglende oppfølging fra Arbeids- og administrasjonsdepartementets side som har resultert i at erfaringsutvekslingen departementene i mellom har vært ufullstendig og lite systematisk.
Når det gjelder bruken av virkemidlene i den lokale lønnspolitikken er det partene lokalt … som selv må vurdere hvilke virkemidler de vil benytte seg av - om de vil bruke alle eller bare et utvalg av de virkemidlene som er tilgjengelige.
side 10, og følgende formulering i tredje avsnitt
«Det kan stilles spørsmål ved om det bør utarbeides en felles statistikk for alle forhandlingsstedene som viser bruken av forhandlinger … Med en slik statistikk ville det enkelte forhandlingssted selv få oversikt over om det ligger høyt eller lavt mht. bruken av disse virkemidlene. Dersom departementene ser en slik statistikk i forhold til en turnoverstatistikk for alle departementene, vil de dessuten i større grad være i stand til å legge bruken av disse virkemidlene på et riktig nivå.»
Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil peke på at ovennevnte antakelse er heftet med usikkerhet av flere grunner.
For det første, er det turnover i egen virksomhet som vil være avgjørende for om, og i tilfelle hvor stor andel egne midler det samme departementet skyter til den sentralt fastsatte rammen - og ikke hvor stor turnover andre departementer har.
For det andre, vil en slik statistikk kun synliggjøre hvordan situasjonen var på et tidligere tidspunkt - og ikke hvordan den er eller vil bli. Om tiltak mot uønsket turnover skal ha noen effekt av betydning, må de settes inn i forkant og ikke i etterkant.
For det tredje, innebærer de ulike budsjettrammene til at departementene i utgangspunktet ikke har like muligheter for å skyte til egne midler ved lokale forhandlinger.»