2. Framlegg om endringar av skattar og avgifter
Samandrag
Finansdepartementet foreslår følgende endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1999:
Tabell 2.1 Forslag om endringer av skatter og avgifter
Kap. | Post | Formål | mill. Kroner |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
70 | Toppskatt m.v. | -721 | |
72 | Fellesskatt | 1998 | |
5506 | 70 | Avgift på arv og gaver | -130 |
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | -2 107 | |
72 | Særskatt oljeinntekter | -3 018 | |
73 | Produksjonsavgift | -100 | |
74 | Arealavgift | 350 | |
5508 | 70 | Avgift på utslipp av CO2 | -385 |
5511 | Tollinntekter | ||
70 | Toll | 100 | |
71 | Auksjonsinntekter av tollkvoter | 10 | |
5521 | 70 | Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. | -1 800 |
5526 | Avgifter på alkohol | ||
71 | Avgift på brennevin, vin m.m. | 61 | |
72 | Avgift på øl | -152 | |
73 | Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m. | -13 | |
74 | Emballasjeavgift på øl | 6 | |
75 | Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer | 31 | |
5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer | -585 |
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | ||
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | -899 | |
72 | Årsavgift | -170 | |
73 | Vektårsavgift | -2 | |
74 | Kilometeravgift | 1 | |
75 | Omregistreringsavgift | -100 | |
76 | Avgift på bensin | -250 | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift på motorvogn (autodieselavgift) | -25 | |
5537 | Avgift på båter m.v. | ||
71 | Avgift på båtmotorer | -4 | |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||
70 | Forbruksavgift | -715 | |
71 | Produksjonsavgift | 2 | |
5542 | 71 | Avgift på smøreolje | -2 |
5546 | 70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | -100 |
5555 | 70 | Sjokolade- og sukkervareavgift | -34 |
5556 | Avgift på kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||
70 | Produktavgiften | -69 | |
71 | Emballasjeavgiften | 5 | |
5557 | 70 | Avgift på sukker | 32 |
5558 | Avgift på kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||
70 | Produktavgift | -8 | |
71 | Emballasjeavgiften | -7 | |
5565 | 70 | Dokumentavgift | 200 |
5580 | 72 | Avgift på flyging av passasjerer | 115 |
5581 | 72 | Avgift radio og fjernsynsmateriell | -14 |
5583 | 70 | Avgift på telefrekvenser | -10 |
5700 | 71 | Trygdeavgift | 1 000 |
5700 | 72 | Arbeidsgiveravgift | 670 |
Sum | -6 839 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet foreslås netto satt ned med om lag 1,6 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 376,0 mrd. kroner i 1999. I forhold til anslaget for 1999 i Nasjonalbudsjettet 2000 anslås de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten å bli redusert med knapt 1,2 mrd. kroner. Nedjusteringen er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 1998 for personlige skattytere og selskaper m.v.
Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften til folketrygden er økt med 2,1 mrd. kroner siden vedtatt budsjett, og må sees på bakgrunn av at skatteinngangen i 1. halvår 1999 var høyere enn tidligere lagt til grunn. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt med knapt 0,7 mrd. kroner. Avgiftsprovenyet foreslås samlet satt ned med knapt 4,5 mrd. kroner, hvorav inntektene fra merverdiavgiften utgjør 1,8 mrd. kroner, inntektene fra engangsavgiften på motorvogner 0,9 mrd. kroner, avgift på tobakksvarer 0,6 mrd. kroner og forbruksavgift på elektrisk kraft 0,7 mrd. kroner.
Reduksjonen av provenyet fra forbruksavgiften på elektrisk kraft skyldes i hovedsak overgang til kvartalsvis avregning av elektrisitetsavgiften og innebærer at en stor andel av inntektene for 4. kvartal 1999 først vil bli inntektsført i statsbudsjettet for 2000.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 1999 anslås nå til 19,1 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 5,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) på 5,1 mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift på 0,1 mrd. kroner og en oppjustering av anslaget for innbetalt arealavgift på 0,4 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,3 mrd. kroner, som er 0,4 mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 1998 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter i 1999 har i første rekke sammenheng med at innbetalte skatter i 1999 for skatteåret 1998 ble lavere enn lagt til grunn. Dette skyldes en svakere pris- og produksjonsutvikling mot slutten av 1998 enn lagt til grunn i vedtatt budsjett. I tillegg bidro lave priser i første halvår 1999 og lavere produksjon i 1999 til at innbetalingen av skatt for første termin 1999 ble lavere enn anslått.
Lavere produksjon enn anslått har isolert sett bidratt til å redusere inntektene fra produksjonsavgiften, mens høyere pris har bidratt til å øke inntektene. Samlet har dette gitt en mindre reduksjon i anslaget for innbetalt produksjonsavgift. Anslaget for innbetalt CO2-avgift er redusert på grunn av lavere produksjon. Oppjusteringen av anslaget for innbetalt arealavgift har sammenheng med at kilden for beregning av anslagene for arealavgiften er endret. Tidligere ble anslag fra oljeselskapene brukt, mens en nå benytter anslag fra Oljedirektoratet.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegga frå Regjeringa om endringar i skattar og avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.