Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Framlegg om endringar av skattar og avgifter

Samandrag

Finansdepartementet foreslår følgende endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1999:

Tabell 2.1 Forslag om endringer av skatter og avgifter

Kap.

Post

Formål

mill.

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt m.v.

-721

72

Fellesskatt

1998

5506

70

Avgift på arv og gaver

-130

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-2 107

72

Særskatt oljeinntekter

-3 018

73

Produksjonsavgift

-100

74

Arealavgift

350

5508

70

Avgift på utslipp av CO2

-385

5511

Tollinntekter

70

Toll

100

71

Auksjonsinntekter av tollkvoter

10

5521

70

Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v.

-1 800

5526

Avgifter på alkohol

71

Avgift på brennevin, vin m.m.

61

72

Avgift på øl

-152

73

Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m.

-13

74

Emballasjeavgift på øl

6

75

Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer

31

5531

70

Avgift på tobakkvarer

-585

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

-899

72

Årsavgift

-170

73

Vektårsavgift

-2

74

Kilometeravgift

1

75

Omregistreringsavgift

-100

76

Avgift på bensin

-250

77

Avgift på mineralolje til framdrift på motorvogn (autodieselavgift)

-25

5537

Avgift på båter m.v.

71

Avgift på båtmotorer

-4

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

-715

71

Produksjonsavgift

2

5542

71

Avgift på smøreolje

-2

5546

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

-100

5555

70

Sjokolade- og sukkervareavgift

-34

5556

Avgift på kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgiften

-69

71

Emballasjeavgiften

5

5557

70

Avgift på sukker

32

5558

Avgift på kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgift

-8

71

Emballasjeavgiften

-7

5565

70

Dokumentavgift

200

5580

72

Avgift på flyging av passasjerer

115

5581

72

Avgift radio og fjernsynsmateriell

-14

5583

70

Avgift på telefrekvenser

-10

5700

71

Trygdeavgift

1 000

5700

72

Arbeidsgiveravgift

670

Sum

-6 839

Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet foreslås netto satt ned med om lag 1,6 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 376,0 mrd. kroner i 1999. I forhold til anslaget for 1999 i Nasjonalbudsjettet 2000 anslås de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten å bli redusert med knapt 1,2 mrd. kroner. Nedjusteringen er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 1998 for personlige skattytere og selskaper m.v.

Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften til folketrygden er økt med 2,1 mrd. kroner siden vedtatt budsjett, og må sees på bakgrunn av at skatteinngangen i 1. halvår 1999 var høyere enn tidligere lagt til grunn. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt med knapt 0,7 mrd. kroner. Avgiftsprovenyet foreslås samlet satt ned med knapt 4,5 mrd. kroner, hvorav inntektene fra merverdiavgiften utgjør 1,8 mrd. kroner, inntektene fra engangsavgiften på motorvogner 0,9 mrd. kroner, avgift på tobakksvarer 0,6 mrd. kroner og forbruksavgift på elektrisk kraft 0,7 mrd. kroner.

Reduksjonen av provenyet fra forbruksavgiften på elektrisk kraft skyldes i hovedsak overgang til kvartalsvis avregning av elektrisitetsavgiften og innebærer at en stor andel av inntektene for 4. kvartal 1999 først vil bli inntektsført i statsbudsjettet for 2000.

Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 1999 anslås nå til 19,1 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 5,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) på 5,1 mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift på 0,1 mrd. kroner og en oppjustering av anslaget for innbetalt arealavgift på 0,4 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,3 mrd. kroner, som er 0,4 mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 1998 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter i 1999 har i første rekke sammenheng med at innbetalte skatter i 1999 for skatteåret 1998 ble lavere enn lagt til grunn. Dette skyldes en svakere pris- og produksjonsutvikling mot slutten av 1998 enn lagt til grunn i vedtatt budsjett. I tillegg bidro lave priser i første halvår 1999 og lavere produksjon i 1999 til at innbetalingen av skatt for første termin 1999 ble lavere enn anslått.

Lavere produksjon enn anslått har isolert sett bidratt til å redusere inntektene fra produksjonsavgiften, mens høyere pris har bidratt til å øke inntektene. Samlet har dette gitt en mindre reduksjon i anslaget for innbetalt produksjonsavgift. Anslaget for innbetalt CO2-avgift er redusert på grunn av lavere produksjon. Oppjusteringen av anslaget for innbetalt arealavgift har sammenheng med at kilden for beregning av anslagene for arealavgiften er endret. Tidligere ble anslag fra oljeselskapene brukt, mens en nå benytter anslag fra Oljedirektoratet.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til framlegga frå Regjeringa om endringar i skattar og avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.