1. Innleiing
Samandrag
Proposisjonen inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og redegjørelse for endringer som hittil i år er vedtatt eller foreslått på statsbudsjettet.
Tabell 1.1 viser statsbudsjettets og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter utenom lånetransaksjoner i 1999. Tabellen viser hvordan nøkkeltallene har utviklet seg fra vedtatt budsjett til anslag på regnskap ved nysalderingen. Tabell 1.2 gir en tilsvarende oversikt for lånetransaksjoner og statsbudsjettets finansieringsbehov.
Tabell 1.1 Statsbudsjettets og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner i 1999 (mill. kroner)
Vedtatt | Nysaldert | Anslag på | |
budsjett | budsjett | regnskap | |
1999 | 1999 | 1999 | |
(St.prp. nr. 30) | |||
1. Statsbudsjettet | |||
A. Statsbudsjettets inntekter i alt | 506 164 | 491 538 | 491 538 |
A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 81 659 | 74 680 | 74 680 |
A.2 Inntekter utenom petroleumsinntekter | 424 505 | 416 858 | 416 858 |
B. Statsbudsjettets utgifter i alt | 455 506 | 463 671 | 464 971 |
B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 25 517 | 30 120 | 30 120 |
B.2 Utgifter utenom petroleumsvirksomhet | 429 989 | 433 551 | 434 851 |
Statsbudsjettets oljekorrigerte overskudd | -5 483 | -16 693 | -17 993 |
(A.2-B.2) | |||
+ Overført fra Statens petroleumsfond | 5 483 | 17 993 | 17 993 |
= Statsbudsjettets overskudd før lånetransaksjoner | 0 | 1 300 | 0 |
2. Statens petroleumsfond | |||
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet (A.1-B.1), overføres til Statens petroleumsfond | 56 142 | 44 560 | 44 560 |
- Overført til statsbudsjettet | 5 483 | 17 993 | 17 993 |
+ Renteinntekter og utbytte i fondet | 6 076 | 6 800 | 6 800 |
= Overskudd i Statens petroleumsfond | 56 735 | 33 367 | 33 367 |
3. Statsbudsjettet og Statens petroleumsfond | |||
Samlet overskudd | 56 735 | 34 667 | 33 367 |
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 1.2 Statsbudsjettets lånetransaksjoner og finansieringsbehov 1999 (mill. kroner)
Vedtatt | Nysaldert | Anslag på | |
budsjett | budsjett | regnskap | |
1999 | 1999 | 1999 | |
(St.prp. nr. 30) | |||
Utlån, aksjetegning m.v. | 56 755 | 65 660 | 65 460 |
- Tilbakebetalinger | 49 770 | 53 459 | 53 459 |
- Statsbudsjettets overskudd | 0 | 1 300 | 0 |
= Netto finansieringsbehov | 7 005 | 10 901 | 12 001 |
+ Gjeldsavdrag | 41 510 | 22 938 | 22 938 |
= Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov | 48 515 | 33 839 | 34 939 |
Kilde: Finansdepartementet
Forslag til nysaldert budsjett viser et oljekorrigert underskudd på 16,7 mrd. kroner, som er 11,2 mrd. kroner høyere enn i vedtatt budsjett.
Medregnet forslag i denne proposisjonen er det foreslått eller vedtatt reduserte inntekter som samlet sett utgjør 7,6 mrd. kroner utenom inntekter fra petroleumsvirksomhet og lån. Av dette utgjør 4,2 mrd. kroner reduserte renteinntekter. Andre inntekter er netto redusert med 3,4 mrd. kroner.
Utgiftene medregnet forslag i denne proposisjonen, er vedtatt eller foreslått økt med netto 3,6 mrd. kroner (ekskl. utgifter til petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner). Reserven for tilleggsbevilgninger er da redusert med 5,2 mrd. kroner, jf. forslag i denne proposisjonen.
Anslag for renteutgiftene på statsgjelden foreslås redusert med 2,4 mrd. kroner i denne proposisjonen. Andre tilleggsbevilgninger, utenom dagpenger, som er vedtatt eller foreslått i inneværende budsjettår utgjør 1,2 mrd. kroner. Deler av de økte utgiftene er dekket inn gjennom forslag om motsvarende økte inntekter.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd foreslås dekket ved overføring fra Statens petroleumsfond. I tillegg foreslås at overføringen fra fondet dekker forventede merutgifter på 1 300 mill. kroner i forhold til nysaldert budsjett.
Denne merutgiften skyldes overførte bevilgninger fra 1998 til 1999 som blir regnskapsført i 1999 under budsjettkapitlene for arbeidsmarkedstiltak og botiltak.
Samlet sett foreslås det derfor tilbakeført 18,0 mrd. kroner fra Statens petroleumsfond for 1999. Nysaldert budsjett foreslås dermed gjort opp med et overskudd på 1 300 mill. kroner for 1999.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet anslås nå til 44,6 mrd. kroner, som er 11,6 mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett. Etter at det er overført 18,0 mrd. kroner til statsbudsjettet avsettes det netto 26,6 mrd. kroner i fondet. Inklusive fondets renteinntekter og utbytte anslås fondets overskudd i 1999 til 33,4 mrd. kroner.
Forslag til nysaldert budsjett viser et brutto finansieringsbehov på 33,8 mrd. kroner, som er 14,7 mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett. Anslag på regnskap viser nå et finansieringsbehov på 34,9 mrd. kroner.
Fra vedtatt budsjett til nysaldert budsjett er folketrygdens samlede utgifter økt med 2,7 mrd. kroner, mens inntektene er økt med 1,8 mrd. kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed økt med 0,9 mrd. kroner til 45,2 mrd. kroner i nysaldert budsjett.
Det er tidligere forutsatt at dette beløpet skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 1999. Det er imidlertid fortsatt usikkerhet om hvor stort det endelige regnskapsresultatet vil bli. I proposisjonen foreslås derfor i forslaget til vedtak at folketrygdens regnskapsmessige finansieringsbehov for 1999 dekkes ved statstilskudd uten angivelse av beløp.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 1999 vedtok Stortinget å redusere bevilgningene til arbeidsmarkedstiltak og botiltak mot tilsvarende tilsagnsfullmakter for den delen av bevilgningen som antas å bli utbetalt i år 2000. Den reduserte bevilgningen innebærer imidlertid ikke at utgiftene i statsregnskapet for 1999 vil bli lavere. Siden tilbakeføringen av midler fra Statens petroleumsfond både skal dekke oljekorrigert underskudd samt den forventede netto merutgiften på 1 300 mill. kroner, foreslås nysaldert budsjett gjort opp med tilsvarende overskudd.
Med utgangspunkt i anslag på regnskap beregnes den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet til om lag 2 pst. fra 1998 til 1999. Det er da korrigert for utgifter til petroleumsvirksomhet, dagpenger til arbeidsledige og renteutgifter på statsgjelden. I tillegg er det tatt hensyn til enkelte regnskapsmessige og tekniske forhold som påvirker utviklingen i statsbudsjettets utgifter uten at det underliggende utgiftsnivået blir endret. Med utgangspunkt i anslag på regnskap for 1999 blir den finanspolitiske innstrammingen på om lag H pst. av BNP for Fastlands-Norge, målt ved endringen i det olje-, rente- og aktivitetskorrigerte budsjettunderskuddet. I Nasjonalbudsjettet for 2000 ble den finanspolitiske innstrammingen målt ved denne indikatoren anslått å utgjøre 0,6 pst. av BNP for 1999.
Den reelle underliggende utgiftsveksten for 1999 er siden framleggingen av Gul bok 2000 økt med om lag H prosentenhet. Økte utgifter kan bl.a. tilskrives økte bevilgninger til internasjonale fredsstyrker i Kosovo og til innsatsstyrt finansiering av sykehus. Økte utgifter under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet dekkes inn gjennom motsvarende økte inntekter.
Det er i kap. 5 i proposisjonen redegjort for statsregnskapet medregnet folketrygden pr. 30. september 1999.
Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, frå Kristeleg Folkeparti, Randi Karlstrøm, leiaren Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, frå Høgre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Senterpartiet, Jørgen Holte, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, frå Venstre, Borghild Tenden, og representanten Benn Mikalsen, sluttar seg til forslaget til vedtak II, jf. kap. 7 Tilråding, i innstillinga om at finansieringsbehovet for folketrygda for 1999 skal dekkjast ved statstilskot.
Komiteen viser elles til de respektive merknadene nedanfor.