Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Proposisjonen inneholder forslag til endringer i statsbudsjettet for 1999, for en del rent tekniske justeringer, samt parallelle endringer i inntekts- og utgiftsbevilgningene under en rekke kapitler. Blant annet foreslås to nye inntektsposter i forbindelse med refusjon fra NORAD for departementets utgifter til samarbeid om utdanning i norsk utviklingsbistand.

Tilskudd til trossamfunn o.a. og privateide skole- og kirkebygg (kap. 210)

Overslagsbevilgningene til registrerte og til uregistrerte trossamfunn foreslås økt med hhv. 8,4 og 0,5 mill. kroner, til livssynssamfunn med 1 mill. kroner. Bakgrunnen er medlemsøkning og økte satser. For å unngå et etterslep i 2000 foreslår departementet å øke tilskuddet til privateide skole- og kirkebygg med 4,6 mill. kroner ut fra de søknadene i 1999 som gir grunnlag for tilskudd.

Tilskudd til grunnskolen (kap. 221)

Her er det et mindreforbruk i forhold til det som ble bevilget i 1999 ettersom det er ansatt færre lærere med godkjent utdanning ved virkemiddelskoler i Nord-Norge. Det har også vært færre barn ved kommunale musikk- og kulturskoler enn antatt. Derimot er det et merforbruk på 10 mill. kroner i tilskudd til skolefritidsordningene, der det har deltatt ca. 5 000 flere barn enn forutsatt for 1999. Økningen på 31,7 mill. kroner i tilskudd til opplæring for fremmedspråklige i grunnskolen har bl.a. sammenheng med økt opplæring av barn i asylmottak. Flere elever har brukt retten til opplæring i finsk og flere har vært på leirskole i 1999 enn tidligere forutsatt. Bevilgningen til det samiske utdanningsområdet er også satt opp.

Kvalitetsutvikling i grunnskolen (kap. 228)

Departementet forslår en bevilgningsøkning på 0,7 mill. kroner for å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i grunnskolen.

Tilskudd til videregående opplæring (kap. 231)

Antall elever og lærlinger som kommer inn under ordningen med ekstra språkopplæring er lavere enn forutsatt og tilskuddet settes derfor ned med 13 mill. kroner.

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå (kap. 232)

M/S Sjøveien er nå solgt, de ansatte har fått nytt arbeid, og personalutgiftene er redusert. Netto salgsinntekt på 3,4 mill. kroner ønsker departementet å bruke til nødvendige investeringer i forbindelse med etablering av utdanningstilbud for deltidsbrannmenn og investeringsbehov ved Statens dykkerskole.

Siden det er gitt generell dispensasjon fra kravet om sikkerhetsopplæring for fiskere i 1999, har færre fiskere enn forutsatt møtt til repetisjonskurs. Denne bevilgningen reduseres derfor med 2,3 mill. kroner.

Tilskudd til lærebedrifter og lærlinger (kap. 234)

Tilskuddet til bedrifter som tar inn lærlinger, har hatt et mindreforbruk på 50 mill. kroner. Den viktigste årsaken til dette er at færre lærlinger enn ventet har utløst kvalitetssikringstilskudd i 1999. Nedjusteringer foreslås også i tilskuddet til drift av opplæringsråd og i tilskuddet til voksne lærlinger som må reise bort for å ta deler av opplæringen.

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram (kap. 239 post 72)

Økt administrasjonstilskudd og endrede valutakurser har forhøyet tilskuddet til EU-programmene LEONARDO OG CEDEFOP med 1,7 mill. kroner.

Private skoler (kap. 240)

Overslagsbevilgningen foreslås økt med 17,3 mill. kroner på bakgrunn av 11 nye skoler og fem utvidelser av elevtall ved eksisterende skoler, jf. orientering i Revidert nasjonalbudsjett.

Kompetansesentre for spesialundervisning (kap. 243)

I forbindelse med nedbyggingen av statlige spesialpedagogiske kompetansesentre er det et merbehov på overføring av midler til kommunal og fylkeskommunal PP-tjeneste. 29 mill. kroner foreslås bevilget mot tilsvarende reduksjon av driftsposten.

Tilskudd til opplæring for voksne innvandrere (kap. 250 post 60)

Merforbruket på 39,9 mill. kroner skyldes utvidet timeramme for opplæringen og høyere antall flyktninger og asylsøkere.

Universitetene og Norges landbrukshøgskole (kap. 260, 261, 262 og 278)

Endringsforslagene her gjelder refusjonen for drift av Psykososialt senter for flyktninger ved Universitetet i Oslo, fullmakt til å gjøre bruk av merinntekter ved evt. salg i 1999 av Universitetsforlaget A/S og avsetning av midler fra salg av eiendom ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Videre foreslås samtykke til at Dragvoll idrettsbygg festes bort til Studentsamskipnaden i Trondheim for én krone året i 80 år. Landbrukshøgskolens aksjeinnskudd på 3 mill. kroner i Fôrtek A/S, bl.a. i form av framtidige leieinntekter, foreslås regnskapsført over kap. 278 ny post.

Departementet fremmer utkast til fullmakt til at universitetene og Norges landbrukshøgskole kan bruke inntekter ved salg av eiendom til kjøp og vedlikehold av andre eiendommer til undervisnings- og forskningsformål.

Statlige høgskoler (kap. 274)

Departementet foreslår en bevilgning på 3 mill. kroner i 1999 til kjøp av orgel ved Høgskolen i Tromsø for å styrke organistutdanningen i Nord-Norge.

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (kap. 281)

Departementet redegjør nærmere for bruken av og plasseringen på de enkelte institusjonskapitler av de 10 mill. kroner til omstillingstiltak ved universiteter og høgskoler som ble bevilget for 1999, og de ytterligere 35 mill. kroner til omstilling og vitenskapelig utstyr som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett. Utstyrsbevilgningen har gått til de statlige høgskolene som har opprettet nye studietilbud innenfor kandidatutdanning og hovedfag i IKT, og til de institusjonene som har fått nye knutepunktfunksjoner innenfor IKT- og ingeniørutdanningene. Utstyrsbevilgningene til universitetene er knyttet til økte studenttall innenfor medisin, IKT- og farmasiutdanningene. Omstillingsmidlene skal brukes til tiltak knyttet til justering av studieprofil for bl.a. å legge til rette for større arbeidsdeling og faglig samordning mellom universitetene, styrket faglig ledelse på instituttnivå og omlegging av studier ved å innføre IKT-baserte undervisningsformer. Departementet har lagt vekt på å disponere bevilgningen til tiltak som ikke gir en permanent økning i kostnadene ved institusjonene.

Departementets tilskudd ved utvidelsen av undervisningsdelen ved Regionsykehuset i Tromsø brukes med 5 mill. kroner i samsvar med tidligere tilsagn. Når det gjelder tilskudd til internasjonale programmer, er kontingentutbetalingen til EU økt med 6,2 mill. kroner.

Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter (kap. 291)

Tilskuddet til lengre reiser foreslås økt med 6,8 mill. kroner som følge av terminforskyvninger i utbetalinger og økt reiseaktivitet. Det er utbetalt mindre tilskudd til studentbarnehageplasser enn forutsatt for 1999 og posten justeres derfor ned med 2,2 mill. kroner.

Når det gjelder det overførbare tilskuddet til bygging av studentboliger, varsler departementet at utbetalingen i 1999 kan bli lavere og at det kan ventes en større overføring på posten til 2000-budsjettet.

Statens lånekasse for utdanning (kap. 2410, 5310 og 5617)

Driftsbevilgningen foreslås økt med 0,5 mill. kroner i forbindelse med Lånekassens kvalitetsrevisjon av sitt år 2000-prosjekt. Det er tildelt flere gebyrstipend enn ventet i 1999, og overslagsbevilgningen foreslås derfor økt med 29 mill. kroner. Refusjon av utgifter definert som offentlig utviklingshjelp er satt ned med 13,8 mill. kroner. Lånekassens gebyrinntekter for varsel for andre gang og varsel om oppsigelse har økt og er satt opp med 14 mill. kroner. Innføring av fastrente har redusert renteinntektene som foreslås redusert med 50 mill. kroner.

Overslagsbevilgningen til lån over kap. 2410 post 90 foreslås økt med 180 mill. kroner som følge av at det er blitt flere låntakere og høyere lånebeløp i 1999 enn ventet.