Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Fiskeridepartementet

Som følge av endring av departementsstrukturen har Fiskeridepartementet flyttet inn i nye lokaler i Grubbegata 1. Det ble ved flyttingen forutsatt at økte leiekostnader for Fiskeridepartementet skulle kompenseres.

Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på kap. 1000 Fiskeridepartementet, post 01 Driftsutgifter på 3002000 kroner for å dekke økte leiekostnader i 1999.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa.

I 1998 inngikk Havforskningsinstituttet ny husleieavtale med Statsbygg Vest. Den nye husleieavtalen medførte økte husleiekostnader på 740000 kroner for 1999 årlig.

Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på kap. 1020 Havforskningsinstituttet, post 01 Driftsutgifter på 740000 kroner for 1999 for å dekke økte kostnader som følge av ny husleieavtale.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa.

Det fremmes forslag om å igangsette forprosjektering av et nytt forskningsfartøy til erstatning for "G.O. Sars" med sikte på byggestart i løpet av år 2000. Kostnadsrammen for forprosjektet er anslått til 5 mill. kroner, hvorav 3,5 mill. kroner dekkes gjennom en omdisponering fra kap. 1021 post 01, kap. 1023 post 50, kap. 1030 post 01 og kap. 1050 post 78, jf. omtaler under egne punkt. Finansiering av de resterende 1,5 mill. kroner vil bli vurdert nærmere i samarbeid med Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

Det vil bli sett på mulighetene for et samarbeid mellom Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen om drift av forskningsfartøyet, med sikte på at de samlede driftskostnadene for disse to institusjonene på sikt kan reduseres.

På denne bakgrunn foreslås det bevilget 3,5 mill. kroner for 1999 på kap. 1021 Drift av forskningsfartøyene, post 45 (ny) Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres. Midlene dekkes delvis gjennom en omdisponering av 0,5 mill. kroner fra kap. 1021 post 01 Driftsutgifter. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 1021, post 01 redusert med 0,5 mill. kroner for 1999.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga under kap. 1021 post 01 med kr500000.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til merknader under kap. 1021.45, og går imot Regjeringens foreslåtte kutt på dette kapitlet.

Komiteens medlemmer fra Høyre ber Regjeringen om å vurdere de fiskerifaglige og kostnadsmessige konsekvensene av å basere seg på innleie av egnede fartøy til forskningstoktene opp mot bygging av et nytt fartøy. Disse medlemmer ber Regjeringen legge fram en slik vurdering i forbindelse med statsbudsjettet for 2000.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å løyve kr3500000 under kap. 1021 ny post 45.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget om å sette i gang forprosjektering av forskningsfartøyet G. O. Sars. Disse medlemmer mener dette må finansieres ved friske penger, og ikke ved omdisponering av kapitlene innen fiskeridepartementets område. I tillegg mener disse medlemmer at det må settes i gang bygging av nytt fartøy nå. Disse medlemmer vil derfor bevilge ytterligere 5 mill. kroner som startbevilgning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer følgende forslag:

Kap. 1021

Drift av forskningsfarøtyene (jf. kap. 4021)

45

(NY) Større utstyranskaffelser og vedlikehold,

bevilges med

kr 8 500 000

Det foreslås å igangsette forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021, ny post 45.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1023 Fiskeri- og havbruksforskning, post 50 Tilskudd Norges forskningsråd, kan overføres, reduseres med 1 mill. kroner for 1999.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga under kap. 1023 post 50 med kr1000000.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknader under kap. 1021.45, og går imot Regjeringens foreslåtte kutt på dette kapitlet.

Det foreslås å igangsette forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021 ny post 45.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet post 01 Driftsutgifter, reduseres med 1mill. kroner.

Tradisjonelt blir et fiskefartøy kontrollert på havet etter at fangstoperasjonen er ferdig (Kystvakten), eller fartøyet blir kontrollert når fangsten landes (Ytre etat). Disse kontrollene er stikkprøvebaserte. Erfaringene tilsier at tradisjonelle kontrolltiltak ikke alltid er tilstrekkelige. Blant annet som følge av omstendighetene rundt fiske etter torsk i Barentshavet finner Fiskeridepartementet det nødvendig å foreslå en ekstraordinær inspektørordning utover dagens stikkprøvebaserte ordning. Midlene foreslås omdisponert fra kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler, post 72 Radiodekning Barentshavet, hvor det vil bli et mindreforbruk på 1,7 mill. kroner i 1999, jf. omtale under dette punktet.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, post 01 Driftsutgifter økes med 1,7 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler, post 72 Radiodekning Barentshavet for 1999.

Fiskeridepartementet vedtok 26.mars 1999 en ny forskrift om fiskemel, fiskeolje m.v., og endringer i forskrift om gebyr for kontrollverkets tjenester, med ikrafttredelse 1.april 1999. Iverksettelse av den nye forskriften vil blant annet medføre at Fiskeridirektoratet blir kontrollorgan for forhold som den nye forskriften omfatter. Fiskeridirektoratets nye utgifter skal dekkes inn ved at gebyrforskriften endres slik at næringen fullfinansierer utgiftene gjennom gebyrer. Utgiftene er anslått til 1,6 mill. kroner på årsbasis. Utgiftene for 1999 er anslått til 1,2 mill. kroner.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, post 01 Driftsutgifter økes med 1,2 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av kap. 4030 Fiskeridirektoratet, post 10 Gebyr kontrollverkets tjenester for 1999.

Stortinget vedtok 17.desember 1998 å samtykke i godkjenning av EØS-komitebeslutning nr. 69/98 om endring av EØS-avtalens vedlegg I (veterinære og plantesanitære forhold). Som følge av dette er Norge fra 1.januar 1999 blant annet EUs yttergrense for veterinærkontroll. Med unntak av landing av fersk fisk, må innførsel av fisk og fiskevarer fra land utenfor EØS skje over grensekontrollstasjoner. Det er under etablering 20 grensekontrollstasjoner for dette formålet. Finansiering og drift av 10 av disse er allerede ivaretatt gjennom tidligere bevilgninger. Etableringskostnadene og driftskostnadene for de 10 siste stasjonene er anslått til hhv. om lag 2 mill. kroner og om lag 3 mill. kroner.

På denne bakgrunn foreslås det en tilleggsbevilgning på 5 mill. kroner på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, fordelt med 3 mill. kroner på post 01 Driftsutgifter, og 2 mill. kroner på post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres for 1999.

Komiteen slutter seg til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga under kap. 1030 post 01 med netto kr4900000 og løyvinga under kap. 1030 post 45 med kr2000000.

Kap. 4030 Fiskeridirektoratet post 01 Oppdragsinntekter er ikke oppført med bevilgning i budsjettet for 1999. For å få posten registrert i statsregnskapet er det nødvendig med en bevilgning på 10000 kroner på posten. Det er heller ikke opprettet en post for refusjoner fra andre statsinstitusjoner. Fiskeridepartementet mener det bør etableres en egen post for refusjoner slik at skillet mellom oppdragsinntekter og refusjoner framgår direkte av statsregnskapet.

På denne bakgrunn foreslås det bevilget 10000 kroner på kap. 4030 ny post 01 Oppdragsinntekter og 10000 kroner på kap. 4030, ny post 14 Refusjoner.

Det vises også til omtale under kap. 1030 av inntektsøkning på kap. 4030 post 10 som følge av ny forskrift om fiskemel, fiskeolje m.v. med 1,2 mill. kroner for 1999.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å løyve kr10000 både under kap. 4030 ny post 01 og ny post 14. Komiteen sluttar seg også til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga under kap. 4030 post 10 med kr1200000.

Det foreslås å igangsette forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021 post 45. Arbeidet med kontraktsinngåelse for analyser av DNA-prøver er forsinket, og som følge av dette vil det bli et mindreforbruk på kap. 1050 post 78 i 1999.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1050 Diverse fiskeriformål, post 78 DNA-register for vågehval reduseres med 1 mill. kroner for 1999.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa.

Ved behandlingen av budsjettet for 1999 ba Stortinget om at Regjeringen i forbindelse med revidert budsjett våren 1999 legger fram forslag om oppsplitting av kap. 1064 Havnetjenesten, post 30 Fiskerihavneanlegg i to poster, en for investeringer og en for drift- og vedlikehold, jf. IX i Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99). I etterkant av Stortingets vedtak er NOU 1999:5 Det nye Kystverket blitt lagt fram. I innstillingen fra utvalget foreslås det blant annet at det bør foretas en gjennomgang av kapittel- og poststrukturen i Kystverket med sikte på å redusere antallet kapitler og poster.

På denne bakgrunn finner Fiskeridepartementet det riktig å vurdere utvalgets forslag nærmere, før det legges fram eventuelt forslag om å splitte opp kap. 1064 post 30 i to poster.

Komiteen tek dette til orientering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99) etter forslag fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti ba Regjeringen legge fram forslag om å dele kapittelet i en post for investeringer og i en post for drift og vedlikehold.

Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen kommer tilbake til inndelingen av kapittelet i budsjettframlegget for 2000 slik at det skilles mellom investeringer og drift og vedlikehold.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag under kap. 1064 post 30 under avsnitt 19.1.

Ved behandlingen av budsjettet for 1999 uttalte samferdselskomiteen at de forventet at arbeidet i Svartnes fiskerihavn blir startet opp i 1999, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99).

Det er tidligere lagt ned betydelig arbeid i forundersøkelser, planlegging og utbygging av Svartnes fiskerihavn. Dette arbeidet var basert på andre funksjonskrav enn de som nå ligger til grunn, noe som medfører behov for omfattende nye forundersøkelser og planlegging. Fiskeridepartementet har som målsetting at havnetjenesten skal drives på en kostnadseffektiv måte, med god styring og ressursutnyttelse. Dette krever detaljerte forundersøkelser og planlegging. Igangsetting av prosjekter før fullgod planlegging og forundersøkelser er foretatt kan føre til framdriftsproblemer, forsinket ferdigstilling og kostnadsoverskridelser.

På dette grunnlag vurderer Fiskeridepartementet det slik at det vil være uhensiktsmessig og lite effektiv ressursbruk å igangsette arbeidet i Svartnes fiskerihavn i 1999. Kystverket vil gjennomføre nødvendig planarbeid i 1999, slik at anleggsvirksomhet i Svartnes fiskerihavn kan starte opp i år 2000.

Komiteen tek dette til orientering.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre viser til at et flertall i samferdselskomiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, i Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99) uttalte at en forventer at resterende utbyggingsarbeid i Svartnes havn blir startet opp i 1999.

Disse medlemmer forutsetter at ferdigstillelsen av havna skjer så raskt som praktisk mulig, og slik at havnesituasjonen ikke hindrer eller begrenser industriutbyggingen i området.

Disse medlemmer vil peke på at det er betydelige uløste oppgaver i havnesektoren. Økt utbygging av fiskerihavner er av stor betydning både for fiskerinæringen, næringslivet og lokalsamfunnene. Disse medlemmer viser til at det ved behandlingen av St.meld. nr. 46 (1996-97) Om havner og infrastruktur for sjøtransport var bred enighet om en opptrapping av bevilgningene til utbygging av fiskerihavner.

Disse medlemmer har merket seg at regjeringen Bondevik ikke har lagt opp til en opptrapping av bevilgningene til utbygging og vedlikehold av fiskerihavner og fartøyer i det omfang havnemeldinga legger opp til.

Sikkerhetsgebyrene ved trafikksentralene skal dekke den delen av utgiftene ved trafikksentralene som knytter seg til selve driften av sentralene, mens utgiftene til losformidlingen ved trafikksentralene skal dekkes over kap. 4066 Lostjenesten post 01 Losgebyr. I budsjettet for 1999 er det ved en inkurie lagt inn en overdekning på kap. 4067 Trafikksentraler på 1,25 mill. kroner, fordelt med 675000 kroner på post 01 og 575000 kroner på post 02.

For å få samsvar mellom inntekts- og utgiftsbevilgningen fremmes det forslag om å redusere inntektsbevilgningen på kap. 4067 Trafikksentraler med 1,25 mill. kroner, fordelt med 675000 kroner på post 01 Sikkerhetsgebyr Grenland og 575000 kroner på post 02 Sikkerhetsgebyr Sture og Mongstad for 1999.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa under kap. 4067 post 01 og 02.

I budsjettet for 1999 er det bevilget 1,7 mill. kroner på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler post 72 Radiodekning Barentshavet til delfinansiering av driftsutgifter knyttet til radiodekning i Barentshavet. Tilsvarende beløp er bevilget over Kulturdepartementets budsjett. I ettertid er det blitt klart at det tar lengre tid å få på plass de forberedende investeringene enn hva som lå til grunn da midlene ble bevilget, og at oppstart av radiodekningen ikke vil kunne skje i 1999. Det vil av den grunn bli et mindreforbruk på posten på 1,7 mill. kroner i 1999. Disse midlene foreslås omdisponert til inspektørordningen for fiskeflåten, jf. omtale under kap. 1030 post 01.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler post 72 Radiodekning Barentshavet for 1999 reduseres med 1,7 mill. kroner til null, mot tilsvarende økning av kap. 1030 Fiskeridirektoratet post 01 Driftsutgifter.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga under kap. 1070 post 72 med kr1700000.

I forbindelse med krisen i fiskeriene i Finnmark i 1995/96 ble det i forbindelse med revidert budsjett 1996 bevilget 10 mill. kroner til et ekstraordinært investeringstilskudd over kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 78 Utviklingstiltak i fiskerinæringa i Finnmark, til bygging og kjøp av fiskefartøy i Finnmark. I forbindelse med at Fiskarbanken ble integrert med SND ble bevilgningen på kap. 1050 post 78 flyttet over til nytt kap. 2415 SND post 71 Tilskudd til nybygging og kjøp av brukte fiskefartøy til Finnmark.

Det ble i 1997 og 1998 gitt tilsagn om til sammen 20 mill. kroner. Ingen midler er utbetalt, men alle fartøyene som det er gitt tilsagn er i dag under bygging og forventes levert i løpet av 1999. Bevilgningsreglementet gir kun mulighet til å overføre ubrukte bevilgninger til de to følgende budsjetterminer. For å kunne dekke resterende forpliktelser er det behov for å gjenbevilge 10 mill. kroner på posten i 1999.

På denne bakgrunn foreslås det å gjenbevilge 10 mill. kroner på kap. 2415 SND, ny post 71 Tilskudd til nybygging og kjøp av brukte fiskefartøy til Finnmark, kan overføres. Det understrekes at det ikke har funnet sted noe merforbruk i forhold til de opprinnelige bevilgningene, men at bevilgningene i samsvar med Bevilgningsreglementet er falt bort.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å løyve kr10000000 under kap. 2415 ny post 71.