Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

7. Rapportering med KOSTRA-data

Kommunal- og regionaldepartementet har i de seneste kommuneøkonomiproposisjonene orientert om KOSTRA-prosjektet. Siktemålet med KOSTRA er å forbedre eksisterende datagrunnlag om ressursforbruk og produserte tjenester i kommunal sektor.

I 1999 utvides prosjektet til å omfatte om lag 100 kommuner som tidlig i 2000 vil avlegge data for regnskaps- og rapportåret 1999 til sentrale myndigheter i henhold til KOSTRAs funksjonsinndeling.

Sør-Trøndelag var pilotfylkeskommune i 1998 og rapporterte etter KOSTRA-prinsipper både innenfor regnskap og tjenesteyting. Nordland fylkeskommune rapporterte økonomisk statistikk etter KOSTRA-prinsipper for 1998. I 1999 deltar også Buskerud, Oppland og Finnmark.

Departementet legger opp til at rapportering etter KOSTRA-modellen først blir obligatorisk f.o.m. regnskaps- og rapportåret 2001, dvs. for den rapportering som skal finne sted tidlig i 2002. Det er likevel et mål at så mange kommuner og fylkeskommuner som mulig skal omfattes tidligere. På denne bakgrunn er det igangsatt et bredt opplæringsprogram om KOSTRA. For kommunene er regional statsforvaltning (fylkesmann, fylkeslege og utdanningskontor) ansvarlig for opplæringen.

Det er opprettet arbeidsgrupper i KOSTRA som skal vurdere rapporteringens omfang og innretning på de ulike kommunale og fylkeskommunale tjenesteområdene.

Prosjektet vil i løpet av våren 1999 etablere rammeavtaler med IT-leverandører under Forvaltningsnettet på områder som er relevant for KOSTRA-prosjektet (elektronisk datautveksling).

Det har vært stilt spørsmålstegn ved kommunesektorens nytte av KOSTRA. Etter departementets vurdering vil alternativet til KOSTRA for kommunesektoren være en videreføring og forsterking av dagens situasjon når det gjelder statlige rapporteringskrav: Økende krav til rapportering uten noe forutgående samarbeid med kommunesektoren, dobbel-rapportering og liten sentral samordning, vansker med å knytte sammen økonomi- og tjenestedata, problemer med å sammenligne kommuner og derved liten mulighet for læringseffekt, mye ressurser går med til å fylle ut papirskjema, lite effektiv informasjonsutveksling, lite aktuelle data osv.

Det er en grunnleggende forutsetning for samarbeidet mellom staten og kommunesektoren i KOSTRA-prosjektet at dette skal gi styringsinformasjon til nytte for både staten og kommunesektoren.

Komiteen har merket seg at hensikten med KOSTRA er å bedre datagrunnlaget om ressursforbruk og tjenesteproduksjonen i kommunal sektor. En vesentlig forutsetning med prosjektet er at det skal gi styringsinformasjon som har nytte både for staten og kommunesektoren. Komiteen har merket seg at rapporteringen etter KOSTRA-modellen fra regnskaps- og rapportåret 2001 vil bli obligatorisk. Komiteen støtter målet om at flest mulig kommuner og fylkeskommuner bør omfattes tidligere.