13. Forsøk med rammefinansiering
Regjeringen foreslo i kommuneøkonomiproposisjonen for 1999 (St.prp. nr. 60 (1997-98)) å sette i gang et forsøk med å tildele øremerkede tilskudd som rammetilskudd i 20 kommuner og 2 fylkeskommuner. Det ble lagt opp til at forsøket skal starte i 2000 med fire års varighet.
Et viktig formål med forsøket er å finne ut om tilførsel av inntekter som rammetilskudd bidrar til mer effektiv oppgaveløsning.
Departementet har mottatt om lag 120 søknader fra interesserte kommuner som ønsker å delta i forsøket. Utvelgelsen av deltakerkommuner og kontrollkommuner vil være klar før sommeren. Forsøket starter ved årsskiftet og varer i 4 år.
Et viktig formål er å skaffe kunnskap om alternativer til dagens finansieringssystem med mange øremerkede tilskudd. Evalueringen er derfor sentral. Departementet vil engasjere eksterne FoU-miljøer i evalueringen av forsøket. Evalueringen vil bli finansiert av Kommunal- og regionaldepartementet. Det vil i denne sammenheng kunne dreie seg om både brukerundersøkelser og spørreundersøkelser blant kommunestyre-representanter og innbyggerne, i tillegg til den ordinære regnskaps- og tjenesterapporteringen.
Det er totalt om lag 100 øremerkede tilskuddsordninger til kommunene og fylkeskommunene. Omkring 50 av disse går til kommunene. Gjennomgangen og vurderingen av de øremerkede tilskuddene har resultert i at 16 øremerkede tilskudd til kommunene anses som egnet for dette forsøket. Alle store tilskudd til ordinære driftsoppgaver inngår, og beløpsmessig utgjør dette om lag 78 pst. av det totale beløpet som gis som øremerkede midler til kommunene.
For å sikre at kommunene ikke taper økonomisk på å delta, legges det opp til at tildeling av midler gjennom forsøksperioden skal være lik veksten i de aktuelle øremerkede tilskudd til øvrige kommuner. Departementet legger til grunn at forsøket gjennomføres innenfor den økonomiske rammen av kommuneopplegget.
Kommunal- og regionaldepartementet vil sammen med berørte departement arbeide videre med den tekniske tilpasningen av forsøksopplegget i det ordinære budsjettopplegget fram mot statsbudsjettet for 2000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er tilfreds med at det nå igangsettes forsøk med å innlemme øremerkede tilskuddsordninger i rammefinansieringen for 20 utvalgte kommuner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener for øvrig at dette ikke må være en begrunnelse for å unnlate å intensivere arbeidet med å fjerne øremerkinger mer allment for alle kommuner.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser til sine merknader om øyremerka tilskot under pkt. 3.2.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil bemerke at det er skuffende at såvidt få tilskudd inngår i forsøksordningen, og viser til Regjeringens egen redegjørelse i St.prp. nr. 60 (1997-98), der det het at "en må gjøre eksplisitt unntak for tilskudd som ikke skal være med i forsøket". Høyre er enig i det som den gang var utgangspunktet, nemlig at "for at forsøket skal bli mest mulig reelt, bør utgangspunktet være at alle øremerkede tilskudd som en kommune mottar, skal være med i forsøket". I den forbindelse vises det til forslag under pkt. 3.2.3.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til flertallsmerknad fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. S. nr. 250 (1997-1998.) Om kommune-økonomien for 1999, angående tilskudd til leirskoleopphold og vedtaket om at tilskuddsformen ikke skulle endres. Det er bare 10 pst. av kommunene som har leirskole. Dette tilskuddet er nettopp et tilskudd som fordeles til få kommuner, som Regjeringen selv i proposisjonen har sagt bør unntas. Dette medlem mener at dette tilskuddet derfor ikke burde vært med i forsøket.
Dette medlem viser til merknad og forslag under pkt. 3.2.3.