Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Jan Petersen og Jan Johnsen om å be Regjeringen legge fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 217 (1998-99)
- Kildedok: Dokument nr. 8:3 (1998-99).
- Dato: 09.06.1999
- Utgiver: Energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 12. januar 1999.
Til Stortinget.
Forslagstillerne viser i dokumentet til at St.meld. nr. 46 (1997-98) om Olje- og gassvirksomhet i liten grad drøfter norsk sokkels konkurransedyktighet.
Det fremsettes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon. Meldingen bør vurdere kontinentalsokkelens konkurransedyktighet knyttet til geologiske og andre naturgitte forhold, prisutvikling og myndighetsbestemte rammebetingelser som skatter, avgifter, miljøkrav, omfanget og tidspunktet for kommende konsesjonsrunder og styring av investerings- og aktivitetsnivået. Vurderingen bør baseres på analyser foretatt av et uavhengig forskningsmiljø, og inneholde forslag om hvordan sokkelens konkurranseevne kan forbedres.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud Blattmann, Gard Folkvord, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, Torill Haaland Horpestad og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve Rahm og Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til Inns. S. nr. 211 (1998-99), jf. St.meld. nr. 46 (1997-98) om olje- og gassvirksomheten og til Innst. S. nr. 221 (1998-99), jf. St.meld. nr. 37 (1998-99) Tillegg til St.meld. nr. 46 (1997-98) om olje- og gassvirksomheten del I, II og III; rammebetingelser, og til de respektive partienes merknader i disse.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at dokument nr. 8:3 (1998-99) ble fremsatt etter at statsråden i brev til Høyres stortingsgruppe av 2. september 1998 hadde avvist Høyres forslag om å igangsette en utredning om sokkelens konkurransekraft. Disse medlemmer er glad for at statsråden i brev til komiteen av 12. januar 1999 varsler at Regjeringen vil foreta en slik vurdering. For øvrig viser disse medlemmer til Høyres merknader i innstillingen til St. meld. nr. 37 (1998-99).
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:3 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Jan Petersen og Jan Johnsen om å be Regjeringen legge fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 18. november 1998 fra energi- og miljøkomiteen som inneholder dokument nr. 8:3 (1998-99), forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Jan Petersen og Jan Johnsen. I dokumentet bes regjeringen legge fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon.
Stortingsmelding nr. 46 (1997-98) om olje- og gassvirksomhet ble lagt fram i juni 1998. Meldingen legger opp til en videreføring av hovedtrekkene i olje- og gasspolitikken. Problemstillinger knyttet til styring av aktivitetsnivået, konsesjonspolitikken og miljøspørsmål fremheves i meldingen.
I vårsesjonen år 2000 vil Regjeringen fremme en ny melding om petroleumsvirksomheten.
I fjor høst igangsatte departementet flere utredningsprosjekter som berører sentrale problemstillinger for næringen. Et av prosjektene er en analyse av norsk oljevirksomhets konkurransekraft. Petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen står overfor en rekke utfordringer både på kort og lang sikt. Både den senere tids kostnadsutvikling, strukturendringer i næringen, den betydelige usikkerheten i oljeprisenes utvikling, muligheten for vedvarende lave priser samt endringer i oljeselskapenes investeringsmuligheter i andre petroleumsprovinser, tilsier en analyse av vår kontinentalsokkels konkurransesituasjon. Prosjektet vil, slik jeg ser det, berøre en rekke av de problemstillingene som tas opp i dokument nr. 8:3 (1998-99).
Siktemål med prosjektet er å fremskaffe et grunnlag for å vurdere eventuelle tiltak slik at vi over tid fortsatt evner å utvikle petroleumsressursene på kontinentalsokkelen på en effektiv måte, samtidig som vi sikrer at en høy andel av oljerenten tilfaller fellesskapet. At vi fortsatt tiltrekker oss investeringer fra de beste aktørene innen næringen er viktig for å oppnå dette.
Prosjektet vil vurdere hvilke forhold som er av særlig betydning for konkurransekraften. Vurderingen skal foretas for norsk kontinentalsokkel, men må også ses i forhold til enkelte andre petroleumsprovinser som står i en konkurransesituasjon til vår kontinentalsokkel. En vil spesielt vurdere følgende forhold:
1. Ressursgrunnlaget er avgjørende for konkurransekraften. Prosjektet vil klargjøre ulike deler av ressursgrunnlaget, der uoppdagede ressurser i ikke-konsesjonsbelagte områder fremstår som særlig sentralt. Både funnstørrelse, funnsannsynligheter og hydrokarbontype vil være avgjørende for den fremtidige konkurransekraften til norsk kontinentalsokkel.
2. En vurdering av kostnads- og teknologiutviklingen vil sammen med ressursgrunnlaget og prisforutsetninger kunne gi indikasjoner på hvor lønnsom ressursbasen er.
3. Prosjektet vil analysere politikkutformingen innenfor hovedområdene. Rammeverket, samarbeidsformer og etablert praksis innenfor næringen vil bli vurdert ut i fra et konkurransekraft perspektiv slik at man vil kunne få indikasjoner på effektiviteten i rammeverket for petroleumsvirksomheten i vid forstand. En vurdering av myndighetenes styring av næringen med vekt på effektivt rammeverk vil her stå sentralt.
4. Videre vil det være naturlig å vurdere lønnsomheten i næringen. Siktemålet er å få større innsikt i lønnsomhetsutviklingen for oljeselskapene over tid og i hvilke forhold som påvirker denne.
5. Som et siste punkt vil en nærmere vurdere hvordan ulike typer landspesifikk risiko og forutsigbarhet påvirker selskapenes investeringsvilje.
Prosjektet berører sentrale problemstillinger som dels vil bli utredet internt i departementet, dels i samarbeid med industrien og med hjelp fra norske og utenlandske konsulenter/forskningsmiljøer.
I tillegg til prosjektet som er berørt ovenfor, vil jeg også nevne Investeringsutvalget som ble nedsatt høsten 1998. Utvalget skal se på utviklingen i utbyggingsprosjekter som er godkjent siden 1994, og finne hovedårsaker til endringer i investeringene sammenlignet med de anslag som ble lagt til grunn i plan for utbygging og drift. Utvalget skal også vurdere foreløpige resultater av NORSOK-samarbeidet samt hensiktsmessige tiltak som kan bidra til å øke forutsigbarheten med hensyn til de økonomiske rammene for gjennomføring av utbyggingsprosjektene, herunder tiltak som kan sikre et best mulig beslutningsgrunnlag for myndighetene.
Utvalget skal fremme en rapport til Olje- og energidepartementet innen 30. januar 1999 og dets konklusjoner vil i nødvendig utstrekning bli trukket inn i departementets arbeid med den omtalte stortingsmeldingen.
I revidert nasjonalbudsjett for 1999 vil Regjeringen redegjøre for den betydelige usikkerheten i oljeprisens utvikling og drøfte konsekvensene av vedvarende lave priser. I denne sammenheng vil det være naturlig med en drøfting av markedssituasjonens betydning for konkurransekraften i oljeindustrien. Som annonsert av Statsministeren i Finansdebatten i november i fjor, vil vi i revidert nasjonalbudsjett også redegjøre for vårt samarbeid med andre oljeprodusenter både innenfor og utenfor OPEC, og drøfte hvordan dette kan utvikles og forbedres.
Samtidig som arbeidet med konkurransekraftprosjektet pågår vil jeg i revidert budsjett også vurdere om det på dette tidspunkt er hensiktsmessig å foreta konkrete justeringer i vår politikk og våre rammebetingelser overfor næringen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 9. juni 1999.
Jens Stoltenberg, leder. |
Aud Blattmann, ordfører og sekretær. |