Innstilling fra næringskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Steinar Bastesen, Kenneth Svendsen og Vidar Kleppe om at båteiere/fiskere og fangstfolk som er innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, skal beholde alle sine fiskerettigheter den tid de utfører sine verv.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 209 (1998-99)
- Kildedok: Dokument nr. 8:31 (1998-99).
- Dato: 03.06.1999
- Utgiver: Næringskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Fiskeridepartementet, statsråden, til næringskomiteen, datert 12. mai 1999.
Til Stortinget.
Stortinget har 17. februar 1999 fått oversendt følgende forslag fra representantene Steinar Bastesen, Kenneth Svendsen og Vidar Kleppe:
«Båteiere/fiskere og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, skal beholde alle sine fiskerettigheter og ha unntak fra adgangsbegrensninger som blir innført i åpne fiskerier den tid vedkommende utfører sitt verv. Likeså skal vedkommende ha varig unntak fra aktivitetskravet så lenge vedkommende har slike tillitsverv.»
Forslagsstillerne viser til at båteiere/fiskere og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, står i fare for å miste sine fiskerettigheter fordi det er knyttet aktivitetskrav til de fiskerettigheter den enkelte har.
Det vises videre til brev av 15. januar 1999 fra departementet der det slås fast at vedkommende fisker må søke om å få sine rettigheter tilbake etter endt tjeneste på Stortinget og undergis saksbehandling etter et regelverk som ikke hjemler unntak fra aktivitetskravet.
Forslagsstillerne hevder at dette fører til at færre og færre fiskere og fangstfolk vil påta seg politiske og organisatoriske verv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth, Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til det fremlagte dokumentet.
Komiteen mener det er viktig å sikre at båteiere, fiskere og fangstfolk som er politisk aktive ikke skal tape sine rettigheter i yrket. Samfunnet er tjent med at vi har et mangfold av kompetanse og erfaringer fra flest mulig områder. Komiteen ser det derfor som viktig at det fra samfunnets side legges til rette for at denne yrkesgruppen kan påta seg politiske og organisatoriske verv.
Komiteen er enig i at Fiskeridirektoratet fortsatt skal kunne dispensere fra aktivitetskravet når kravet ikke er oppfylt på grunn av tillitsverv i fiskeriorganisasjon eller politiske verv. Komiteen vil videre understreke at Fiskeridirektoratets praksis med å dispensere fra adgangsvilkårene i sin helhet, når eier av fiskefartøy har hatt offentlig verv eller verv i fiskeriorganisasjon der disse var årsak til at fartøyeieren ikke fikk adgang til å delta i fartøykvoteordningen, må fortsette. Komiteen mener at offentlige verv og tillitsverv må behandles på samme måte.
Komiteen mener at dagens ordninger som blir fastsatt for ett år av gangen, og revurderes hvert år, ivaretar denne yrkesgruppens interesser. Komiteen viser for øvrig til vedlagt brev fra departementet datert 12. mai 1999.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:31 (1998-99) – forslag fra stortingsrepresentantene Steinar Bastesen, Kenneth Svendsen og Vidar Kleppe om at båteiere/fiskere og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, skal beholde alle sine fiskerettigheter den tid de utfører sine verv – vedlegges protokollen.
Det vises til brev 10. april fra Næringskomiteen.
I brevet bes det om Fiskeridepartementets vurdering av følgende forslag fremsatt i Dok 8:31:
«Båteiere/fiskere og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, skal beholde alle sine fiskerettigheter og ha unntak fra adgangsbegrensninger som blir innført i åpne fiskerier den tid vedkommende utfører sitt verv. Likeså skal vedkommende ha varig unntak fra aktivitetskravet så lenge vedkommende har slike tillitsverv.»
Jeg legger til grunn at forslaget retter seg mot årlige adgangsbegrensninger som blir gitt for fartøygrupper som ikke er underlagt konsesjonsplikt. Både slike årlige adgangsbegrensninger og konsesjonsordninger er fastsatt med hjemmel i lov av 16. juni 1972 nr 57 om regulering av deltagelsen i fisket, men mens konsesjonsordningene innebærer en permanent tillatelse til en fartøyeier om å delta i et eller flere fiskerier med et bestemt fartøy, revurderes vilkårene for årlige adgangsbegrensninger som må fastsettes i det enkelte fiskeri.
Det er ikke vanskelig å være enig med forslagsstillerne i at det må legges til rette for at også fiskere og fangstfolk kan påta seg politiske og organisatoriske verv. Fiskerinæringen, og samfunnet for øvrig, vil være tjent med at det legges til rette for at representanter for denne yrkesgruppen kan delta i slike sammenhenger, uten at det skal oppstå problemer den dagen man ønsker å gå tilbake til fiskeryrket.
Som eksempel nevnes at i forskriften om adgang til torskefisket nord for 62N i 1999, forskrift av 4. desember 1998 nr 1109, er dette for inneværende år gjort på den måten at Fiskeridirektoratet kan dispensere fra det såkalte aktivitetskravet, dvs kravet om en viss kvoteutnyttelse i 1997 eller 1998 for å kunne delta i 1999, når kravet ikke er oppfylt på grunn av tillitsverv i fiskeriorganisasjon eller politiske verv. Fiskeridirektoratet kan videre dispensere fra adgangsvilkårene i sin helhet, når eier av fiskefartøy har hatt offentlige verv eller verv i fiskeriorganisasjon og disse vervene var årsaken til at fartøyeieren ikke fikk adgang til å delta i den såkalte fartøykvoteordningen i dette fisket fra 1990.
Med utgangspunkt i at den type adgangsvilkår som det her er tale om blir fastsatt med virkning for ett år av gangen, og revurderes hvert år med utgangspunkt i reguleringsbehovet i det enkelte fiskeri, ligger det etter min vurdering her ikke til rette for å fatte vedtak med et slikt innhold som foreslått i Dok 8:31.
Jeg akter imidlertid å videreføre eller innføre de nødvendige unntak fra aktivitetskrav i de adgangsforskrifter som måtte bli vedtatt i fremtiden, og disse vil bli formulert slik at det uten videre skal gis unntak når et aktivitetskrav ikke er oppfylt på grunn av at vedkommende har hatt offentlige verv eller tillitsverv i fiskeriorganisasjon. Jeg ser det slik at det her er naturlig å behandle offentlig verv og tillitsverv i fiskeriorganisasjon på samme måte.
Det vil således ikke bero på fiskerimyndighetenes skjønn om unntak skal gis eller ikke, dersom vervet har medført en slik arbeidsbyrde at dette er grunnen til at aktivitetskravet ikke er oppfylt.
Komiteen ba om å få oversendt "regelverket/kriteriene for manntallsføring i fiskermanntallet". En kopi av forskrift av 26. september 1983 nr 1495 om føring av manntall for fiskere, fangstmenn m.v. ligger ved.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. juni 1999.
Morten Lund, leder. |
Mimmi Bæivi, ordfører. |
Kjell Opseth, sekretær. |