Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens gjennomgåelse av statsrådets protokoller for tidsrommet 1. juli – 31. desember 1998

I statsrådsprotokollen for Arbeids- og administrasjonsdepartementet er kronprinsregentens resolusjon av 7. august 1998, saksnr. 98/1953 vedrørende utnevnelse av departementsråd Gunnar Kjønnøy til fylkesmann i Finnmark vedlagt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at utnevnelse av fylkemenn er Regjeringens ansvar.

Disse medlemmer har merket seg at vedkommende som har blitt tilsatt i stillingen har søkt først etter fristens utløp.

Disse medlemmer har videre merket seg at det i foreliggende sak ikke foreligger klager for Stortinget av søkere som mener seg forbigått.

Disse medlemmer har ingen merknader til embetsutnevnelsen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at det etter to gangers utlysning innkom i alt 11 søknader innen søknadsfristen 22. mai 1998. Til tross for at søknadene burde vært nær ferdigbehandling den 17. juni 1998, kom det likevel en forsinket søknad på denne dato som uten noen nærmere begrunnelse ble godkjent av departementet. Disse medlemmer vil hevde at en søknadsfrist må overholdes og at for sent innkomne søknader må avvises med mindre det foreligger identifiserbare, gode og konkrete grunner for noe annet. I kronprinsregentens resolusjon i denne sak er ingen slik grunn fremkommet.

Av resolusjonen fremkommer at i alt fire søkere ble intervjuet i forbindelse med stillingen, men det er ikke satt opp noen rangering av søkerne fra departementets side eller anført om alle fire ble ansett for å være kvalifiserte søkere. Disse medlemmer finner dette mangelfullt fordi det bør angis en rangering av minst tre søkere, dersom det er så mange kvalifiserte søkere, i enhver sak med utnevnelse av en embetsmann.

Når så den som søkte etter fristen blir utnevnt uten noen begrunnelse om hvorfor vedkommende ansees best kvalifisert og vedkommende kommer fra stillingen som departementsråd i et annet departement virker dette etter disse medlemmers oppfatning uheldig, da det kan reises tvil om sakligheten ved utnevnelsen.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser til kronprinsregentens resolusjon av 7. august 1998, saksnr. 98/1953 og kongelig resolusjon av 9.oktober 1998, Saksnr. 98/3237 vedrørende utnevnelse av fylkesmann i Finnmark og fylkesmann i Vest-Agder. Ved begge disse utnevnelsene kom det inn en søknad etter søknadsfristens utløp, som også ble godtatt.

Disse medlemmer mener at de nevnte resolusjoner ikke har innført noe nytt prinsipp ved utnevnelser/ansettelser i staten. Disse medlemmene vil fastholde at selv om søkere ikke har noe rettskrav på å bli tatt i betraktning ved søknad etter søknadsfristens utløp, så har arbeidsgiver anledning til å akseptere slike søknader. Arbeidsgiver kan velge den søker som man mener er best kvalifisert uavhengig om søknaden kommer før eller etter søknadsfristens utløp.

Disse medlemmene vil videre påpeke at å etablere et annet prinsipp, vil være å endre dagens praksis, ikke bare ved utnevnelse til fylkesmann, men generelt i staten.