Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Det er for tiden problemer med talerlisten. Vi jobber med å løse det.

Vedlegg 3: Brev fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til justisminister Aud-Inger Aure, datert 17. november 1998.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til brev av 29. oktober 1998 samt departementets redegjørelse i brev av 11. november 1998.

Komiteen viser til at det i statsrådens redegjørelse fremgår at det ikke tidligere er innvilget tillatelser for den type arbeid som er aktuelt i saken med de to kvinnene fra Peru. Komiteen kan for sin del ikke se at statsråden tilstrekkelig har redegjort for et konkret hjemmelsgrunnlag for innvilgning av ovennevnte arbeids- og oppholdstillatelse. Komiteen kan videre heller ikke se at det ut fra tidligere praksis kan dokumenteres hjemmel for et slikt vedtak. Komiteen vil også understreke at omtalte arbeids- og oppholdstillatelse ikke kan hjemles med bakgrunn i stortingsbehandlingen der det ikke er fremkommet noen ønsker om en slik utvidelse av praksis for arbeid av denne type. Stortinget har derimot i gjennom behandlingen av Dok. 8:78 (1996-97) jf. Innst. S. nr 238 (1996-97), kategorisk avvist en slik utvidelse av praksis.

Komiteen har merket seg at statsråden i sitt svarbrev henviser til at det innenfor rammen av Utlendingslovens § 5 annet ledd er gitt Kongen myndighet til å gi nærmere detaljbestemmelser i forskrift innenfor rammen av de retningslinjer Stortinget har fastsatt i medhold av Utlendingsloven. Det vises videre til at det innenfor denne rammen er opp til Regjeringen å avgjøre hvilke grupper man ønsker å prioritere. Videre vises det til at Regjeringen nå har igangsatt et arbeid som tar konkret sikte på, i forskrifts form, å gi et nytt arbeidstillatelsesgrunnlag for arbeidsgruppen/barne-piker, bl.a. med sikte på sikre barn i tospråklige familier tverrkulturell og tospråklig oppdragelse. Komiteen vil i denne sammenheng understreke at denne hjemmel ikke synes å fremgå av Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 46 (1986-87) jf. Innst. O. nr 92 (1987-88), om lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her. Den praksis som departementet legger opp til i denne saken synes derfor ikke å inneha rettsgrunnlag, verken i forarbeidene til loven eller med bakgrunn i Stortingets behandling av loven.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen er av den oppfatning at vesentlige endringer av innvandringspolitikken skal behandles av Stortinget på prinsipielt grunnlag, før denne type forskriftsendringer eventuelt foretas, jf. Ot.prp nr 46 (1986-87) og justiskomiteens merknader i Innst. O. nr 92 (1987-88), samt kommunalkomiteens merknader og mindretallsforslag i Dok. 8:78 (1996-97) jf. Innst. S. nr 238 (1996-97).

Komiteen vil på denne bakgrunn be om å få redegjort hvorvidt Regjeringen har vurdert å fremlegge spørsmålet for Stortinget til prinsipiell behandling. Videre vil komiteen be om å få redegjort om den praksis som er lagt til grunn i den aktuelle saken vil danne presedens for andre saker av samme kategori, før eventuell behandling av forskriftsendringer i Regjering og Storting.