Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Forslag om endringar av skattar og avgifter

Finansdepartementet foreslår følgende endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1998 (mill. kroner):

Kap.

Post

5501

70

Skatter på formue og inntekt, toppskatt m.v.

153

72

Fellesskatt .

3 737

5506

70

Avgift av arv og gaver

-200

5507

71

Skatt og avgift på utvinning av petroleum, ord. skatt

-5 400

72

Sørskatt oljeinntekter

-8 500

73

Produksjonsavgift

-1 300

74

Arealavgift

-150

5508

70

Avgift på utslipp av CO2

100

5511

70

Tollinntekter, toll

-173

71

Auksjonsinntekter av tollkvoter

2

5521

70

Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v.

3 900

5526

Avgifter på alkohol:

71

Avgift på brennevin, vin m.m.

-175

72

Avgift på øl

-110

73

Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m.

7

74

Emballasjeavgift på øl

-1

75

Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer

10

5527

73

Vinmonopolavgiften

6

5531

70

Avgift på tobakkvarer

-177

5536

Avgift på motorvogner m.m.:

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

450

72

Årsavgift

130

73

Vektårsavgift

-1

75

Omregistreringsavgift

5

76

Avgift på bensin .......................................................................................

-350

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)

188

5537

Avgift på båter m.v.:

71

Avgift på båtmotorer

20

5541

70

Avgift på elektrisk kraft, forbruksavgift

-215

5542

70

Avgift på mineralolje m.v.

-230

71

Avgift på smøreolje

-4

5544

70

Avgift på kull og koks

-5

5545

71

Miljøavgift, plantevernmidler

19

5555

70

Sjokolade- og sukkeravgift

11

5556

70

Avgift på kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften

25

71

Emballasjeavgift

-2

5557

70

Avgift på sukker

-45

5558

70

Avgift på kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften

-4

71

Emballasjeavgift

3

5565

70

Dokumentavgift

390

5571

70

Totalisatoravgift

-5

5577

70

Apotekavgift

5

5578

71

Farmasøytiske spesialpreparater, kontrollavgift

3

5580

72

Avgift på flyging av passasjerer

22

5581

70

Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder, avgift kassetter

4

72

Avgift radio og fjernsynsmateriell

-40

5583

70

Avgift på telefrekvenser

10

5700

71

Trygdeavgift

1 555

5700

72

Arbeidsgiveravgift

1 725

Sum:

-4 607

Anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner i proposisjonen. Oppjusteringen er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt statistikken for utliknede skatter for inntektsåret 1997.

Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften til folketrygden er økt med 5,2 mrd. kroner siden vedtatt budsjett. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt med 1,7 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene for direkte skatter og arbeidsgiveravgift til folketrygden må sees på bakgrunn av at inntektsveksten og veksten i antall sysselsatte personer er blitt høyere enn lagt til grunn når budsjettet for 1998 opprinnelig ble vedtatt. Avgiftsprovenyet foreslås økt med 3,7 mrd. kroner. Økningen gjelder i særlig grad merverdi- og investeringsavgift som foreslås satt opp med 3,9 mrd. kroner. Øvrige særavgifter foreslås satt ned med netto om lag 0,2 mrd. kroner.

Betalte skatter og avgifter, inkludert CO2-avgift, fra petroleumsvirksomheten i 1998 anslås nå til 27,7 mrd. kroner. Anslaget er 15,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) på 13,9 mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift på 1,3 mrd. kroner og en nedjustering av anslaget for innbetalt arealavgift på 150 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,2 mrd. kroner, 100 mill. kroner høyere enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 1997 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter og avgifter skyldes både lavere priser og en svakere produksjonsutvikling enn lagt til grunn i vedtatt budsjett.

I forbindelse med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 1998 ble det vedtatt å øke avgiften på CO2-utslipp fra oljevirksomhet. Den økte avgiften innbetales i 1999. Innbetalingsordningen for oljeskatter førte imidlertid til at bokførte direkte skatter fra oljevirksomheten isolert sett ble redusert med 110 mill. kroner i 1998 som følge av dette vedtaket.

I St.prp. nr. 65 (1997-98) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1998 ble det varslet en sammenslåing av poster under kap. 5501 Skatter på inntekt og formue. Det foreslås derfor i denne proposisjonen å slå sammen post 70, Ordinær statsskatt med post 71 Toppskatt, til en ny post 70 som benevnes Toppskatt m.v.

Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om endringar i skattar og avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner, og konstaterer at dette avviket i forhold til vedtatt budsjett er svært stort sett i forhold til den finjusteringen av budsjettbalansen som diskuteres når statsbudsjettet vedtas.