2. Forslag om endringar av skattar og avgifter
Finansdepartementet foreslår følgende endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1998 (mill. kroner):
Kap. | Post | ||
5501 | 70 | Skatter på formue og inntekt, toppskatt m.v. | 153 |
72 | Fellesskatt . | 3 737 | |
5506 | 70 | Avgift av arv og gaver | -200 |
5507 | 71 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum, ord. skatt | -5 400 |
72 | Sørskatt oljeinntekter | -8 500 | |
73 | Produksjonsavgift | -1 300 | |
74 | Arealavgift | -150 | |
5508 | 70 | Avgift på utslipp av CO2 | 100 |
5511 | 70 | Tollinntekter, toll | -173 |
71 | Auksjonsinntekter av tollkvoter | 2 | |
5521 | 70 | Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. | 3 900 |
5526 | Avgifter på alkohol: | ||
71 | Avgift på brennevin, vin m.m. | -175 | |
72 | Avgift på øl | -110 | |
73 | Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m. | 7 | |
74 | Emballasjeavgift på øl | -1 | |
75 | Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer | 10 | |
5527 | 73 | Vinmonopolavgiften | 6 |
5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer | -177 |
5536 | Avgift på motorvogner m.m.: | ||
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | 450 | |
72 | Årsavgift | 130 | |
73 | Vektårsavgift | -1 | |
75 | Omregistreringsavgift | 5 | |
76 | Avgift på bensin ....................................................................................... | -350 | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 188 | |
5537 | Avgift på båter m.v.: | ||
71 | Avgift på båtmotorer | 20 | |
5541 | 70 | Avgift på elektrisk kraft, forbruksavgift | -215 |
5542 | 70 | Avgift på mineralolje m.v. | -230 |
71 | Avgift på smøreolje | -4 | |
5544 | 70 | Avgift på kull og koks | -5 |
5545 | 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 19 |
5555 | 70 | Sjokolade- og sukkeravgift | 11 |
5556 | 70 | Avgift på kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | 25 |
71 | Emballasjeavgift | -2 | |
5557 | 70 | Avgift på sukker | -45 |
5558 | 70 | Avgift på kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | -4 |
71 | Emballasjeavgift | 3 | |
5565 | 70 | Dokumentavgift | 390 |
5571 | 70 | Totalisatoravgift | -5 |
5577 | 70 | Apotekavgift | 5 |
5578 | 71 | Farmasøytiske spesialpreparater, kontrollavgift | 3 |
5580 | 72 | Avgift på flyging av passasjerer | 22 |
5581 | 70 | Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder, avgift kassetter | 4 |
72 | Avgift radio og fjernsynsmateriell | -40 | |
5583 | 70 | Avgift på telefrekvenser | 10 |
5700 | 71 | Trygdeavgift | 1 555 |
5700 | 72 | Arbeidsgiveravgift | 1 725 |
Sum: | -4 607 |
Anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner i proposisjonen. Oppjusteringen er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt statistikken for utliknede skatter for inntektsåret 1997.
Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften til folketrygden er økt med 5,2 mrd. kroner siden vedtatt budsjett. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt med 1,7 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene for direkte skatter og arbeidsgiveravgift til folketrygden må sees på bakgrunn av at inntektsveksten og veksten i antall sysselsatte personer er blitt høyere enn lagt til grunn når budsjettet for 1998 opprinnelig ble vedtatt. Avgiftsprovenyet foreslås økt med 3,7 mrd. kroner. Økningen gjelder i særlig grad merverdi- og investeringsavgift som foreslås satt opp med 3,9 mrd. kroner. Øvrige særavgifter foreslås satt ned med netto om lag 0,2 mrd. kroner.
Betalte skatter og avgifter, inkludert CO2-avgift, fra petroleumsvirksomheten i 1998 anslås nå til 27,7 mrd. kroner. Anslaget er 15,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) på 13,9 mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift på 1,3 mrd. kroner og en nedjustering av anslaget for innbetalt arealavgift på 150 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,2 mrd. kroner, 100 mill. kroner høyere enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 1997 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter og avgifter skyldes både lavere priser og en svakere produksjonsutvikling enn lagt til grunn i vedtatt budsjett.
I forbindelse med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 1998 ble det vedtatt å øke avgiften på CO2-utslipp fra oljevirksomhet. Den økte avgiften innbetales i 1999. Innbetalingsordningen for oljeskatter førte imidlertid til at bokførte direkte skatter fra oljevirksomheten isolert sett ble redusert med 110 mill. kroner i 1998 som følge av dette vedtaket.
I St.prp. nr. 65 (1997-98) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1998 ble det varslet en sammenslåing av poster under kap. 5501 Skatter på inntekt og formue. Det foreslås derfor i denne proposisjonen å slå sammen post 70, Ordinær statsskatt med post 71 Toppskatt, til en ny post 70 som benevnes Toppskatt m.v.
Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om endringar i skattar og avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner, og konstaterer at dette avviket i forhold til vedtatt budsjett er svært stort sett i forhold til den finjusteringen av budsjettbalansen som diskuteres når statsbudsjettet vedtas.