Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt Vihovde, har i brev av 17.november 1998 mottatt uttalelse fra Samferdselsdepartementet i saken. Uttalelsen følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, viser til St.meld. nr. 38 (1996-97) Norsk Luftfartsplan 1998-2007 hvor det bl.a. uttales:

«Luftfartsverket har vurdert over 20 alternative lokaliseringar utan at noko alternativ ut frå kostnader og krav til flyoperativ standard peiker seg ut som aktuelt prosjekt og med tilslutnad frå brukarhald og frå vertskommunen. Det alternativet som i planprosessen har kome lengst, og som det har vore lagt fram melding om etter plan- og bygningslova, er Eggemoen. Ved folkeavrøysting har eit fleirtal stemt mot å nytte Eggemoen som hovudsmåflyplass for Oslo-området. Departementet må såleis, i samsvar med vedtak i Luftfartsverkets styre, konstatere at ein ikkje ser det som realistisk å finne eit lokaliseringsalternativ for éin ny småflyplass som får lokalpolitisk tilslutnad frå eit fleirtal i folkevalde organ. (...)

Departementet har etter ei samla vurdering ikkje funne å kunne gå vidare med planlegging og bygging av ein ny småflyplass no.»

Flertallet viser videre til komiteens innstilling til denne, Innst. S. nr. 228 (1996-97) hvor det uttales:

«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, legger vekt på at en skal tilby en akseptabel løsning for småflymiljøet i Oslo-området innen oktober 1998 da Fornebu flyplass legges ned. Flertallet viser til at det nå arbeides med å legge til rette for småflyaktiviteten på eksisterende fly- og landingsplasser. Flertallet slutter seg derfor til at en nå ikke går videre med planlegging og bygging av en ny småflyplass for Oslo-området.»

Ved behandlingen av Dokument nr. 8:21 (1996-97) - forslag fra stortingsrepresentantene Hans J. Røsjorde, Per Olaf Lundteigen og Rolf Ketil Bjørn om å utrede fortsatt bruk av deler av Fornebu-området som småflyplass - ble det i komiteens innstilling Innst. S. nr. 153 (1996-97) uttalt:

«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil bemerke at å nedlegge flyplassen på Fornebu og å bygge ny hovedflyplass var begrunnet ut fra at Fornebu-området var for lite for nødvendig utvidelse av flyplassen og videre ut fra de miljømessige konsekvenser ved å ha flyvirksomhet så nær landets tetteste befolkningskonsentrasjon. Det gikk inn som en forutsetning at en skulle finne et nytt sted for avvikling av småflytrafikken.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, uttalte i samme innstilling:

«Flertallet har fått opplyst fra departementet at dersom det fremdeles skal være flyplass på Fornebu etter at Gardermoen er tatt i bruk, vil det i første rekke bety et samfunnsøkonomisk tap ved at deler av området ikke kan tas i bruk til andre og mer samfunnsnyttige formål. Det opplyses videre at fortsatt småflyaktivitet eksempelvis vil bety reduksjon av byggemuligheter for 600-700 boliger. Flertallet har også merket seg at rekreasjonsområder vil bli redusert.

Flertallet har videre merket seg at en småflyplass på Fornebu vil få store konsekvenser i forhold til etterbruk. Departementet opplyser at en småflyplass på Fornebu vil være en fundamental endring av planforutsetningen og åpenbart vil medføre betydelige endringer så vel i overordnede planer som detaljplaner.

Flertallet viser til at opprettholdelse av småflyvirksomheten vil resultere i støy for eksisterende, omkringliggende bebyggelse og rekreasjonsområde. Miljøverndepartementet har via fylkesmannen i Oslo og Akershus meddelt berørte kommuner at det kan tillates en ny bebyggelse i flystøysonen rundt Fornebu fra 1.januar 1998 under forutsetning av at Fornebu nedlegges. Flertallet regner med at kommunene allerede nå har lagt dette til grunn for sin arealplanlegging, og flerallet antar at et nytt vedtak vil gripe negativt inn i planleggingen.

Flertallet kan ikke støtte forslaget om å utrede fortsatt bruk av deler av Fornebu-området som småflyplass. Flertallet er av den oppfatning at de verdifulle arealene må brukes til mer samfunnsnyttige formål. Flertallet legger også vekt på at et nytt vedtak vil få negative miljømessige konsekvenser i form av støy.

Flertallet vil tilrå at dokumentet avvises.»

I tråd med komiteens flertallsinnstilling ble forslaget i dokumentet om å utrede fortsatt bruk av deler av Fornebuområdet som småflyplass avvist.

Flertallet viser til at departementet i brev av 17. november 1998 d.å. uttaler:

«Aktiviteten på Fornebu etter 7.10.98 er planlagt under forutsetning av at hele området er å betrakte som et anleggsområde, og aktivitetene er uforenlig med flytrafikk hvor som helst på området. Statens og Oslo kommunes opplegg for etterbruk av Fornebu gjør det derfor ikke aktuelt å gjenoppta Fornebu som allmennflyplass.»

Brevet er vedlagt innstillingen.

Flertallet mener at det ikke er aktuelt å gjenoppta Fornebu som flyplass i noen form.

Flertallet viser videre til redegjørelsen i brevet om tilbudet til allmennflytrafikken (GA-trafikken) og til flyeiere som har hatt sine fly stasjonert på Fornebu. Flertallet tar redegjørelsen til etterretning.

Flertallet har merket seg at Luftfartsverket har opplyst at etaten har løpende dialog med småflyeiernes interesseorganisasjoner Norsk Aero Klubb og Norsk allmennflyforening (AOPA Norway), bl.a. gjennom regelmessige møter, og at aktuelle nye tiltak på de enkelte flyplassene vil bli nærmere vurdert i samråd med disse. Flertallet ser dette som positivt.

Flertallet vil tilrå at forslaget i dokumentet avvises.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det fremdeles ikke er dokumentert tilfredsstillende løsning for småflytrafikken.

Disse medlemmer har merket seg tilbudet til allmennflytrafikken (GA-trafikken) og til flyeiere som har hatt sine fly stasjonert på Fornebu, og som flyeiere ikke finner tilfredsstillende.

Disse medlemmer vil peke på at det fremdeles finnes 9 småfly som står igjen på Fornebu og at det ikke er funnet løsning for disse.

Disse medlemmer har også merket seg at sjøflyene rundt Fornebu kan videreføre sin virksomhet inntil reguleringsmessige endringer tilsier at flytting blir påkrevet.

Disse medlemmer mener i likhet med flyeierne, at det er viktig for rekruttering til flygeryrket og småflymiljøet at denne virksomheten er samlet.

Disse medlemmer finner det uheldig at Norges hovedstad og største by mister sin småflyplass i byens nærhet, mens andre land går motsatt vei og utbygger sine småflyplasser i storbyenes nærhet. Det vil også bety et tap for næringslivet på og rundt Fornebu.

Disse medlemmer vil foreslå:

«Stortinget ber Regjeringen legge forholdene til rette slik at deler av Fornebu flyplass kan brukes som småflyplass (GA-trafikk) inntil annen akseptabel løsning til småflyplass for Oslo-området er realisert.»

Komiteen sitt medlem frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sine merknader i Innst. S. nr. 228 (1996-97). Dette medlem viser vidare til Innst. S. nr. 153 (1996-97) og tek fleirtalet si tilråding i den nemnde innstillinga til etterretning.

Dette medlem sluttar seg til fleirtalet si tilråding om at forslaget i Dokument nr. 8:2 (1998-99) vert avvist.