Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innleiing

1.1 Samandrag

       I proposisjonen fremmer Regjeringen et samlet opplegg for behandling av tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet våren 1998. Enkelte av bevilgningsforslagene er fremmet i proposisjoner tidligere i år. Andre forslag behandles i egne proposisjoner som fremmes samtidig med denne proposisjonen. Sosial- og helsedepartementet fremmer St.prp. nr. 61 (1997-1998) Om Nasjonal kreftplan og plan for utstyrsinvesteringer ved norske sykehus og St.prp. nr. 63 (1997-1998) Opptrappingsplan for psykisk helse. Samferdselsdepartementet fremmer St.prp. nr. 64 Om en del løyvingsendringar m.v. for 1998.

1.2 Merknader frå komiteen

       Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, frå Kristeleg Folkeparti, Randi Karlstrøm, leiaren Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S Sørfonn, frå Høgre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Senterpartiet, Jørgen Holte, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, frå Venstre, Terje Johansen, og frå Tverrpolitisk Folkevalde, Steinar Bastesen, viser til at framlegg sett fram i B.innst.S.nr.II (1997-1998) Revidert nasjonalbudsjett 1998, som er avgitt samstundes med denne innstillinga, er førd til fremlegg under tilrådning frå komiteen, avsnitt 27, eller under framlegg frå mindretal, avsnitt 26, i denne innstillinga. Komiteen viser til at løyvingsfremlegga i denne innstillinga, både frå fleirtal og mindretal, er sett opp i høve til den summen som frå før er løyvd under kvar post.

       Komiteen viser også til at merknader og framlegg som er lagd fram under behandlinga i komiteen, under budsjettpostar som ikkje er behandla i proposisjonen, er samla under avsnitt 24 i denne innstillinga.

       Framlegga til løyvingsvedtak i denne innstillinga er sett opp i høve til tidlegare løyving for 1998. Komiteen viser til at innstillingane til St.prp. nr. 63 (1997-1998), St.prp. nr. 75 (1997-1998), St.prp. nr. 76 (1997-1998) og St.prp. nr. 78 (1997-1998) ikkje var behandla i Stortinget då denne instillinga vart avgitt. Under postar i denne innstillinga, der det og er gjort framlegg om endringar i dei nemnde proposisjonane, har ein i framlegga i denne innstillinga lagt til grunn dei aktuelle tilrådingane i dei nemnde innstillingane.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative forslag til Revidert budsjett som er gjengitt i Arbeiderpartiets fraksjonsmerknader i innstillingen til Revidert nasjonalbudsjett.

       Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet ønsker et budsjett med bedre fordelingsprofil og som sikrer arbeid til alle. I dagens økonomiske situasjon er det nødvendig med et strammere opplegg enn det regjeringen Bondevik har lagt fram i sitt forslag til Revidert budsjett. Dette har gjort det nødvendig å finne reelle utgiftsreduksjoner i budsjettet som bidrar til å dempe presstendensene i økonomien. Arbeiderpartiets alternative forslag til Revidert budsjett har en rekke slike forslag over et vidt spekter av utgiftskapitler på til sammen 1,9 mrd. kroner.

       Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiets forslag til utgiftsreduksjoner både består av avvisninger av enkelte forslag til utgiftsøkninger som foreslås av Regjeringen i omprioriteringsproposisjonen og selvstendige forslag til utgiftsreduksjoner. Disse medlemmer viser videre til at Arbeiderpartiet på en del av forslagene til utgiftsreduksjoner har funnet det riktig å gå tilbake til Arbeiderpartiets opprinnelige forslag fra i fjor høst. På en rekke konkrete kapitler vil forslagene til utgiftsreduksjoner derfor ikke kommenteres i merknads form.

       Disse medlemmer viser videre til at Arbeiderpartiet innenfor en ramme av brutto utgiftsreduksjoner på 1,9 mrd. kroner har funnet rom for å styrke innsatsen på enkelte prioriterte områder. Samlet utgjør dette økte utgifter på 260 mill. kroner, hvor det de viktigste økningene er på utdanning, forskning og arbeidsmarkedstiltak.

       Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiets netto utgiftsreduksjoner utgjør 1,6  mrd. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre tar til etterretning Regjeringens behov for å videreformidle resultatene fra sine interne budsjettdrøftelser, ved å omtale på et detaljert nivå hvilke innsparingstiltak som skal brukes på hvilke poster. Det har begrenset interesse for Stortinget å få informasjon om dette. Disse medlemmer vil understreke Stortingets rett til selv å velge inndekking for ulike formål, og at koplingen mellom innsparinger og påplusninger en rekke steder i proposisjonen ikke har noen reell funksjon, utover å komplisere Stortingets arbeid.

       Disse medlemmer vil spesielt peke på proposisjonens omtale av endringer i forsvarsbudsjettet, der det redegjøres for tilleggsbehov ut over en ompostering disse medlemmer er uenige i, jf. kap. 1760 post 45 og kap. 1792 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt utgangspunkt for behandling av budsjettrevisjonen, som i korthet betyr at budsjettendringer som følge av endrede anslag eller endrede forutsetninger kan foretas, mens øvrige endringer - som dermed i prinsippet bil innebære « ny politikk » i forhold til vedtatt budsjett, ikke har disse medlemmers støtte.

       Disse medlemmer registrerer imidlertid at det er fremmet en rekke forslag som i prinsippet innbyr til ny fullstendig budsjettbehandling. Disse medlemmer konstaterer at mange av disse forslagene er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk, og vil derfor finne det unaturlig å ikke stemme for forslagene selv om disse medlemmers utgangspunkt for budsjettrevisjonen er et annet.