Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1. Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet, statsråden, av 29. mai 1998.

      Jeg viser til telefaks fra kommunalkomiteen av 26. mai 1998, der komiteen stiller fire spørsmål i forbindelse med behandlingen av ovennevnte proposisjon.

Spørsmål 1: Er de 100 mill. som departementet foreslår å styrke SIVAs økonomi med tenkt brukt til å realisere næringshagene?

       Forslaget som regjeringen nå fremmer om å gjøre om 100 mill. kroner av SIVAs innlån til innskuddskapital gjelder midler som allerede er lånt inn av SIVA, og dermed investert i igangsatte prosjekter. Hovedbegrunnelsen for en omgjøring av lån til statlig innskuddskapital er å styrke SIVAs soliditet, ved å bedre forholdet mellom egenkapital og lånekapital. En slik omgjøring vil sette SIVA i stand til å utnytte hele lånerammen i statskassen, i dag 870 mill. kroner, uten at egenkapitalen blir for lav. Omgjøring av « gamle » lån innebærer også at SIVA får mer å gå på med hensyn til å ta opp nye lån i statskassen, forutsatt at øvre låneramme opprettholdes på 870 mill. kroner. SIVA vil også generelt bli bedre i stand til å operere innenfor gunstige forretningsmessige vilkår. En omgjøring vil dermed styrke SIVAs gjennomføringsevne når det gjelder næringshagesatsingen, men er ikke direkte knyttet til realisering av næringshagene.

Spørsmål 2: Kan departementet gi utfyllende opplysninger om inneholdet i planene for næringshagene?

       SIVA har i løpet av våren arbeidet med å konkretisere næringshagekonseptet. Hovedmålet med en slik satsing vil være å tilby lokaler og utviklingsmiljø for kunnskapsbasert næringsvirksomhet og personer med høy kompetanse på utvalgte steder i distriktene. Dette kan for eksempel være mindre virksomheter som tilbyr tjenester innen økonomi, ledelse, informasjon, rådgivning m.m. innen ulike bransjer. Næringshagene skal tilby god infrastruktur i form av lokaler og informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Videre vil næringshagene kunne inneholde elementer som blant annet:

- etableringssenter (tilbud til nyetableringer innen kunnskapsbaserte næringer)
- fasiliteter for fjernundervisning
- lokaliseringstilbud til telependlere
- rekrutteringssenter (samarbeid mellom bedrifter om traineeordninger m.m.)
- ulike fellestjenester for de bedrifter som inngår
- utviklingsaktiviteter (utviklingssamarbeid mellom bedrifter, med FoU-miljøer m.v.)

       Tanken er at man gjennom å tilby en fysisk/teknisk infrastruktur skal skape et faglig og sosialt nettverk og miljø som kan bidra til synergieffekter og næringsutvikling. Det er også viktig å understreke at næringshagene ikke først og fremst skal være IT-sentre, men at IT vil være et viktig verktøy for de virksomheter som er lokalisert der. Hver enkelt næringshage tenkes i størrelsesorden 1000 - 1500 kvm, med 30 - 50 sysselsatte.

Spørsmål 3: Hvem er tenkt som SIVAs samarbeidspartnere i disse prosjektene?

       En avgjørende forutsetning for å lykkes med etablering av næringshager er aktivt og forpliktende initiativ, engasjement og deltakelse fra lokale aktører: kommune, lokalt/regionalt næringsapparat, bedrifter og enkeltpersoner i lokalmiljøet, fylkeskommune, lokalt bankvesen. SIVA vil gå inn i næringshageprosjektene både i en utviklerrolle og som eiendomsinvestor; da ut fra vanlige forretningsmessige vilkår (investering, leieforhold m.m.). Det vil imidlertid kunne være aktuelt å søke et investeringssamarbeid med lokale finansieringsinstitusjoner. Drift og utviklingsarbeid vil naturlig måtte involvere blant annet kommunen i stor grad. SIVA vil også søke et samarbeid med SND.

Spørsmål 4: Hvordan er samarbeidet organisert?

       Dette spørsmålet har man ennå ikke tatt endelig stilling til. Det foreligger forslag til organisatoriske løsninger som nå er under drøfting. Dette gjelder eierskapet til næringshagene, ansvar for løpende drift og utviklingsarbeid. Utrednings- og etableringsfasen vil involvere et bredt spekter av aktører, for eksempel på prosjektbasis.

       Når det gjelder komiteens spørsmål om forslag til vedtak i St.prp. nr. 62 (1997-1998) Omgjøring av deler av SIVAs lån i statskassen til innskuddskapital, vil jeg beklage at det ved en inkurie er oppgitt feil i tall i forslaget til vedtak om endringer i statsbudsjettets kap. 5326 SIVA post 90 Avdrag utestående fordringer. I proposisjonens forslag til vedtak heter det at nevnte post økes fra kr  87.756.000 til kr  187.756.000. Rett tekst skal være: Kap. 5326 SIVA post 90 Avdrag utestående fordringer, økes med 100.000.000 kroner fra kr  85.000.000 til kr  185.000.000.

       Jeg ber om at feilen blir korrigert.