Vedlegg 10. Brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til Kulturdepartementet, datert 29. mai 1998.
St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus
Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (1997-1998):
Hvor mye midler på veiplanen er tildelt til stamvegen i perioden 1998-2001 i fylkene Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oslo? Hvilke strekninger er tiltenkt midler?
Svarbrev til familie-, kultur og administrasjonskomiteen fra Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.
Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus
Vi viser til brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, mottatt i Kulturdepartementet 2. juni 1998, med følgende spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus:
Hvor mye midler på veiplanen er tildelt til stamvegen i perioden 1998-2001 i fylkene Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oslo? Hvilke strekninger er tiltenkt midlene? |
Vedlagt oversendes Samferdselsdepartementets svar av 5. juni 1998. Som det framgår av svaret, finner Samferdselsdepartementet det nå mest realistisk å legge til grunn Vegdirektoratets omdisponeringsforslag, som innebærer at de 100 mill kroner som i operaproposisjonen var forutsatt anvendt til Bjørvika-prosjektet i perioden 1998-2001, nå er tatt ut og i tilfelle må dekkes ved annen tilleggsfinansiering.
Undervedlegg: Svarbrev fra Samferdselsdepartementet til Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.
Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus
Vi viser til brev av 2. juni 1998.
I St.prp. nr. 37 (1997-1998) Norsk veg- og trafikkplan 1998-2007 er det lagt til grunn en investeringsramme til stamvegrute 7 E18 Oslo - Kristiansand på totalt 1.810 mill kr for perioden 1998-2001 (1997 - prisnivå).
På grunnlag av prioriteringene i St.meld. nr. 37 har Vegdirektoratet utarbeidet et mer konkret handlingsprogram for strekningsvise investeringer på stamvegnettet i perioden 1998-2007. I dette programmet er det lagt til grunn en statlig investeringsramme til rute 7 på 1.710 mill kr.
Avviket mellom St.meld. nr. 37 og Vegdirektoratets handlingsprogram skyldes nødvendige omprioriteringer som følge av kostnadsøkninger på allerede igangsatte prosjekter på andre stamvegruter. Dette medfører at det ikke er satt av statlige midler til Bjørvika-prosjektet i perioden 1998-2001. Eventuell oppstart før 2002 må derfor skje ved økning av budsjettrammer, bompenger eller annen tilleggsfinansiering, forutsatt at det foreligger vedtatt finansieringsplan for prosjektet.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering er det mest realistiske å ta utgangspunkt i Vegdirektoratets handlingsprogram. Fordeling av den statlige investeringsrammen for perioden 1998-2001 på fylker og prosjekter framgår av tabellen nedenfor.
mill 1997 kr | |||
---|---|---|---|
fylke | prosjekt | type prosjekt | statlige midler |
Oslo | E18 Bjørvika-prosjektet | nyanlegg | 0 |
Akershus | E18 Blommenholmkrysset | under bygging | 0 |
Buskerud | - | - | 0 |
Vestfold | E18 Gutu - Helland | under bygging | 1.181 |
E18 Kopstadkrysset | under bygging | 40 | |
Telemark | E18 Eidanger - refusjon | fullført | 42 |
E18 Telemarksposten - tunnelhvelv | under bygging | 5 | |
Aust-Agder | E18 Rannekleiv - Temse | under bygging | 188 |
E18 Brokelandsheia - Akland | nyanlegg | 50 | |
Vest-Agder | E18 Timenes - Strømsdalen | under bygging | 105 |
E18 Telemark grense - Østerholt | under bygging | 2 | |
E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka | under bygging | 100 | |
som rute 7 | 1.713 |
Som det framgår av tabellen er den statlige investeringsrammen i all hovedsak bundet til å fullføre allerede igangsatte prosjekter. Det legges opp til oppstart av bare ett nytt prosjekt for statlige midler i perioden 1998-2001, Brokelandsheia - Akland i Aust-Agder.