2. Orientering om arbeidet med forskrifter, rundskriv m.v.
2.1 Sammendrag
Det redegjøres i meldingen for arbeidet med forskrifter og veiledende retningslinjer til loven. Utkast til forskrifter ble sendt på høring til i alt 129 instanser i februar 1997 med frist for å avgi høringsuttalelse i april 1997. 67 instanser sendte inn svar.
I redegjørelsen for høringsrunden framholdes bl.a. at tre instanser, Institutt for menneskerettigheter, Advokatforeningens Menneskerettighetsutvalg og Rådet for funksjonshemmede, har direkte kommentarer til loven. Advokatforeningens Menneskerettighetsutvalg mener lovteksten er i strid med menneskerettighetene. Institutt for menneskerettigheter mener utkastet til forskrift og merknader ikke i tilstrekkelig grad klargjør lovens regler. Både Institutt for menneskerettigheter og Rådet for funksjonshemmede er kritiske til at loven bare gjelder en gruppe personer. De tre nevnte instansene har også innsigelser mot reguleringen av grenser for bruk av tvang som framgår av utkastet til forskrifter.
Flere høringsinstanser gir uttrykk for at de ser positivt på at det nå innføres lovbestemmelser som regulerer bruken av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming, og at dette vil gi større rettssikkerhet for de personene som omfattes av loven.
Det uttales at hovedinntrykket av høringsuttalelsene er at departementet får bred tilslutning til det foreliggende utkastet til forskrift og merknader til lovteksten.
Departementet har justert utkastet til forskrifter og rundskriv ut fra forslag og merknader innkommet i høringen og i prosessen forut for framleggingen av meldingen. Spesielt nevnes at forskriftens kapittel 1 om grenser for bruk av tvang er utvidet.
2.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, legger stor vekt på at sentrale organisasjoner, både av brukere og av fagfolk, ser et slikt lovverk som nødvendig og at de har en stor grad av felles oppfatning av hvordan dette bør utformes og praktiseres.
Flertallet har merket seg at tre høringsinstanser, Instituttet for menneskerettigheter, Advokatforeningens Menneskerettighetsutvalg og Rådet for funksjonshemmede har direkte kommentarer til loven. Flertallet mener at det med de begrensninger som Regjeringen og flertallet setter vedrørende tjenestemottakers behov og rettigheter til slike behov, blir gjort en klar grenseoppgang mot bruk av tvang i andre adferdsendrende sammenhenger. Videre mener flertallet at forskrifter og rundskriv vil presisere begrensninger i hjemmelen for bruk av tvang som nettopp skal ivareta menneskeverdet.
Flertallet har merket seg at departementet har justert forskrifter og rundskriv etter høringsprosessen, og at spesielt forskriftenes kapittel 1 om grenser for bruk av tvang er innskjerpet. Flertallet vil for øvrig kommentere forskrifter og rundskriv og merknader til disse i eget avsnitt.