Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til brev 28. april 1998 fra finansministeren som følger vedlagt.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til finansministerens redegjørelse i brev 28. april 1998. Flertallet slutter seg til finansministerens vurdering om at forslaget ikke bør tas til følge.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at intensjonen med momskompensasjonen er å motvirke en konkurransevridning mellom tjenester produsert internt i kommunene og fylkeskommunene og tjenester kjøpt fra private produsenter. At kompensasjonen utbetales til kommunen/fylkeskommunen og ikke til den institusjon som kjøper tjenesten kan virke mot hensikten med ordningen. Disse medlemmer slutter seg til argumentasjonen og konklusjonen i forslaget.

       Disse medlemmer viser til at momskompensasjonsreglene bare gjelder

1. Vask og rens av tekstiler
2. Arbeid på bygg, anlegg og annen fast eiendom

       Disse medlemmer viser til at diskrimineringen mellom offentlige og private tjenesteprodusenter er generell. Prinsipielt bør derfor momskompensasjonsordningen være generell og gjelde alle bransjer, uavhengig av hvor stort omfang den offentlige egenregivirksomheten har på de enkelte områder. Et diskriminerende regelverk vil i seg selv bremse utviklingen av private virksomheter som vil være med og konkurrere om offentlige oppdrag. Disse medlemmer viser til at både Sverige og Danmark har innført generelle kompensasjonsordninger, og at et flertall i Zimmer-utvalget anbefalte en generell ordning ( NOU 1991:30 )

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å utvide ordningen med momskompensasjon slik at den gjøres generell og motvirker den konkurransemessige diskrimineringen av private bedrifter innen alle bransjer. »