2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen, Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen, Hans J Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Dagrun Pedersen, fra Høyre, Ingvald Godal og fra Senterpartiet, Tron Erik Hovind, viser til Stortingets behandling av Innst.S.nr.303 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 57 (1996-1997) der Stortinget sluttet seg til forslaget fra Regjeringen og ga Forsvarsdepartementet fullmakt til å starte opp det planlagte innkjøpet av nye middelstunge transportfly til Luftforsvaret.
Komiteen viser til at det i Innst.S.nr.303 (1996-1997) er tatt inn en samlet komitémerknad knyttet til usikkerhet i prosjektet, og at kostnadsrammen på 2.630 mill. kroner kunne være beheftet med usikkerhet. I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 57 (1996-1997) stilte komiteen en del spørsmål til Forsvarsdepartementet vedrørende alternativer knyttet til antall, tekniske spesifikasjoner m.v. Departementets svar på disse spørsmålene er gitt som vedlegg i Innst.S.nr.303 (1996-1997).
Komiteen viser videre til at Forsvarssjefen ikke har anbefalt å gjennomføre det planlagte kjøpet av nye middelstunge transportfly på det nåværende tidspunkt da dette ville redusere mulighetene til å gjennomføre strukturbærende investeringer de nærmeste årene.
Komiteen viser til at det var avgjørende for realisering av prosjektet at det ikke skulle gå på bekostning av andre strukturrelaterte investeringsprosjekter.
Komiteen er derfor enig i at innkjøp av nye transportfly utsettes. Komiteen ber likevel departementet følge utviklingen nøye, idet endrede forutsetninger når det gjelder kostnader ved oppgradering og vedlikehold av de nåværende transportfly bør sammenholdes løpende med kostnader ved nyanskaffelse.
Komiteen er kjent med at det britiske forsvar har under anskaffelse et antall Hercules C-130J. Komiteen er videre kjent med at det britiske transportflyprosjektet har blitt sterkt forsinket.
Komiteen har brakt i erfaring at det fra britisk side arbeides med en revisjon av framtidig transportflybehov som bl.a. omfatter det europeiske FLA (Future Large Aircraft) og amerikansk C-17, noe som vil bety at de bestilte C-130J kan bli helt eller delvis overflødige.
Komiteen ber på denne bakgrunn departementet vurdere om mulig disponible britiske C-130J kan anskaffes gjennom eventuelt kjøp eller leasing.