Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om utsatt innkjøp av middelstunge transportfly.

Dette dokument

Innhold

      Regjeringen orienterer i meldingen om utsettelsen av det planlagte kjøpet av nye middelstunge transportfly til Luftforsvaret. En ny gjennomgang av Forsvarets langsiktige anskaffelsesplaner viser at det ikke er mulig å gjennomføre innkjøpet av slike fly innenfor gjeldende økonomiske rammer uten at det går ut over andre strukturrelaterte prosjekter med høyere prioritet. På denne bakgrunn avgjorde Forsvarsdepartementet i desember 1997 at innkjøpet av nye middelstunge transportfly måtte utsettes.

       Et prosjekt for å kjøpe nye fly ble startet opp etter Stortingets behandling av St.prp. nr. 57 (1996-1997), kontraktsforhandlinger ble innledet høsten 1997 og en ferdigforhandlet kontrakt om levering av seks fly av typen C-130J Hercules var klar primo desember 1997.

       Forsvarssjefen anbefalte i et brev fra Forsvarets overkommando av 9. desember 1997 ikke å gjennomføre et kjøp på det nåværende tidspunkt da dette ville medføre at store strukturbærende investeringer innen Forsvaret ikke kunne gjennomføres som planlagt dersom nye middelstunge transportfly ville bli kjøpt.

       Avgjørelsen om å utsette kjøpet vil ikke få operative konsekvenser utover det som kan aksepteres, men vil medføre høyere driftsutgifter og redusert tilgjengelighet i forhold til hva som vil være tilfelle med nye fly.

       Departementet viser i meldingen til at Stortinget i omgrupperingsproposisjonen for 1996, St.prp. nr. 14 (1996-1997), ble informert om at Forsvarsdepartementet under post 45 Store nyanskaffelser ville få store overføringer fra 1996 til 1997. Av overføringsbehovet ble 800 mill. kroner relatert til nye og endrede betalingsrutiner ved kjøp av materiell i USA (FMS-saker). Midlene var ikke direkte bundet til spesifikke prosjekter i 1997, men kontraktsforpliktet og vil komme til utbetaling på et senere tidspunkt. Det ble derfor bestemt å overføre midlene til 1997 og forsere prosjekter, og som en mulig forseringskandidat ble innkjøp av nye middelstunge transportfly nevnt.

       Gjennom den avsluttende behandlingen av Statsbudsjettet for 1997, jf. St.prp. nr. 1 Tl.07 (1996-1997) falt det økonomiske grunnlag for å forsere prosjekter bort.

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen, Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen, Hans J Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Dagrun Pedersen, fra Høyre, Ingvald Godal og fra Senterpartiet, Tron Erik Hovind, viser til Stortingets behandling av Innst.S.nr.303 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 57 (1996-1997) der Stortinget sluttet seg til forslaget fra Regjeringen og ga Forsvarsdepartementet fullmakt til å starte opp det planlagte innkjøpet av nye middelstunge transportfly til Luftforsvaret.

       Komiteen viser til at det i Innst.S.nr.303 (1996-1997) er tatt inn en samlet komitémerknad knyttet til usikkerhet i prosjektet, og at kostnadsrammen på 2.630 mill. kroner kunne være beheftet med usikkerhet. I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 57 (1996-1997) stilte komiteen en del spørsmål til Forsvarsdepartementet vedrørende alternativer knyttet til antall, tekniske spesifikasjoner m.v. Departementets svar på disse spørsmålene er gitt som vedlegg i Innst.S.nr.303 (1996-1997).

       Komiteen viser videre til at Forsvarssjefen ikke har anbefalt å gjennomføre det planlagte kjøpet av nye middelstunge transportfly på det nåværende tidspunkt da dette ville redusere mulighetene til å gjennomføre strukturbærende investeringer de nærmeste årene.

       Komiteen viser til at det var avgjørende for realisering av prosjektet at det ikke skulle gå på bekostning av andre strukturrelaterte investeringsprosjekter.

       Komiteen er derfor enig i at innkjøp av nye transportfly utsettes. Komiteen ber likevel departementet følge utviklingen nøye, idet endrede forutsetninger når det gjelder kostnader ved oppgradering og vedlikehold av de nåværende transportfly bør sammenholdes løpende med kostnader ved nyanskaffelse.

       Komiteen er kjent med at det britiske forsvar har under anskaffelse et antall Hercules C-130J. Komiteen er videre kjent med at det britiske transportflyprosjektet har blitt sterkt forsinket.

       Komiteen har brakt i erfaring at det fra britisk side arbeides med en revisjon av framtidig transportflybehov som bl.a. omfatter det europeiske FLA (Future Large Aircraft) og amerikansk C-17, noe som vil bety at de bestilte C-130J kan bli helt eller delvis overflødige.

       Komiteen ber på denne bakgrunn departementet vurdere om mulig disponible britiske C-130J kan anskaffes gjennom eventuelt kjøp eller leasing.

      Komiteen viser til det som er sagt foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       St.meld. nr. 21 (1997-1998) - om utsatt innkjøp av middelstunge transportfly - vedlegges protokollen.

Oslo, i forsvarskomiteen, den 30. april 1998.

Hans J Røsjorde, Gunnar Halvorsen, Bjørn Tore Godal,
leder. ordfører. sekretær.