1. Bakgrunn
Regjeringen orienterer i meldingen om utsettelsen av det planlagte kjøpet av nye middelstunge transportfly til Luftforsvaret. En ny gjennomgang av Forsvarets langsiktige anskaffelsesplaner viser at det ikke er mulig å gjennomføre innkjøpet av slike fly innenfor gjeldende økonomiske rammer uten at det går ut over andre strukturrelaterte prosjekter med høyere prioritet. På denne bakgrunn avgjorde Forsvarsdepartementet i desember 1997 at innkjøpet av nye middelstunge transportfly måtte utsettes.
Et prosjekt for å kjøpe nye fly ble startet opp etter Stortingets behandling av St.prp. nr. 57 (1996-1997), kontraktsforhandlinger ble innledet høsten 1997 og en ferdigforhandlet kontrakt om levering av seks fly av typen C-130J Hercules var klar primo desember 1997.
Forsvarssjefen anbefalte i et brev fra Forsvarets overkommando av 9. desember 1997 ikke å gjennomføre et kjøp på det nåværende tidspunkt da dette ville medføre at store strukturbærende investeringer innen Forsvaret ikke kunne gjennomføres som planlagt dersom nye middelstunge transportfly ville bli kjøpt.
Avgjørelsen om å utsette kjøpet vil ikke få operative konsekvenser utover det som kan aksepteres, men vil medføre høyere driftsutgifter og redusert tilgjengelighet i forhold til hva som vil være tilfelle med nye fly.
Departementet viser i meldingen til at Stortinget i omgrupperingsproposisjonen for 1996, St.prp. nr. 14 (1996-1997), ble informert om at Forsvarsdepartementet under post 45 Store nyanskaffelser ville få store overføringer fra 1996 til 1997. Av overføringsbehovet ble 800 mill. kroner relatert til nye og endrede betalingsrutiner ved kjøp av materiell i USA (FMS-saker). Midlene var ikke direkte bundet til spesifikke prosjekter i 1997, men kontraktsforpliktet og vil komme til utbetaling på et senere tidspunkt. Det ble derfor bestemt å overføre midlene til 1997 og forsere prosjekter, og som en mulig forseringskandidat ble innkjøp av nye middelstunge transportfly nevnt.
Gjennom den avsluttende behandlingen av Statsbudsjettet for 1997, jf. St.prp. nr. 1 Tl.07 (1996-1997) falt det økonomiske grunnlag for å forsere prosjekter bort.