Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

4. Framlegging av samlet plan for transportsektorene

Sammendrag

       Arbeidet med ein samla plan for transportpolitikken er starta i Samferdselsdepartementet og Fiskeridepartementet, i samråd med Jernbaneverket, Luftfartsverket, Vegdirektoratet og Kystdirektoratet.

       I dette arbeidet er departementa etter ei nærare vurdering komne til at dei vil rå til at samla plan for transportsektorane blir lagd fram våren 2001, mot tidlegare varsla våren 2000. Dette vil vere i samsvar med tidlegare praksis.

       Til grunn for tilrådinga blir det vist til at det vil liggje ein særs krevjande planprosess bak ei planmelding der ein skal sjå alle dei fire transportformene i samanheng og med ei reell samordning mellom dei, og vidare at det er naudsynt å sjå planen i lys av breiare politiske og økonomiske vurderingar, jf. at nytt Langtidsprogram blir lagt fram våren 2001.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at departementet har hatt muligheten til å sette igang arbeidet med en samlet plan for transportpolitikken fra det tidspunktet Stortinget behandlet sektorplanene i juni 1997.

       Flertallet er klar over at en rullering av samferdselsplanen i år 2000 betyr en raskere faglig og lokalpolitisk behandling, men at dette vil være et engangstilfelle i forbindelse med omleggingen av rulleringstidspunktet.

       Flertallet finner grunn til å minne om at det nå er lagt opp til et tiårs økonomisk perspektiv innenfor samferdselssektoren, hvor de 4 første er mer forpliktende enn de neste 6 årene, og at dette vil ha betydning for Regjeringens langtidsprogram som legges fram våren år 2001.

       Flertallet vektlegger bl.a. hensynet til en større forutsigbarhet for den faglige og lokalpolitiske behandling av årsbudsjetter og handlingsprogram.

       Flertallet forutsetter derfor at Regjeringen legger opp til en rullering i år 2000 som forutsatt i Innst.S.nr.227 (1996-1997).

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at en samlet plan for transportpolitikken må inneholde realistiske økonomiske rammer, prioriteringer mellom sektorene, tverrsektorielle virkningsberegninger og vurderinger, og langsiktige planer for utviklingen av transportinfrastrukturen. Bak en slik plan vil det nødvendigvis måtte ligge et omfattende plan- og utredningsarbeid regionalt og sentralt. Det vil være uheldig hvis det presses gjennom en tidsplan som kan svekke både de faglige utredningene, koordineringen mellom de ulike samferdselssektorene og kommunenes og fylkeskommunenes mulighet til en forsvarlig og god behandling.

       Disse medlemmer vil understreke at det bør gis samme fylkespolitiske behandling som har vært vanlig for Norsk veg- og vegtrafikkplan. Dette betyr at planforslag fra etatene bør legges fram til lokalpolitisk høring og fylkespolitisk behandling senest året før framleggingen for Stortinget. Med framlegging i år 2000 vil dette bety lokal-/fylkeskommunal behandling i 1999. Et bedre tverrsektorielt grep både på planen og planprosessen, forutsetter at etatene samarbeider nært. Den samordning som dette krever vil være tidkrevende. Framlegging for Stortinget i år 2000 vil på grunn av tidspress svekke det tverrsektorielle grepet, og redusere mulighetene for berørte parters (kommuner, fylkeskommuner, interesseorganisasjoner m.v.) medvirkning i planprosessen.

       Disse medlemmer viser til at en framlegging av planen i år 2000 vil måtte bli svært generell eller basert på langt mer usikre forutsetninger knyttet bl.a. til økonomiske planrammer. Dette vil vesentlig svekke forutsigbarheten for etatene, og fylkene, i gjennomføringen av planene.

       Disse medlemmer er derfor enig med Regjeringen om at samlet plan for transportsektorene blir lagt fram våren 2001.

       Disse medlemmer ser det imidlertid som viktig at en ved rullering av planen deretter legger opp til at Stortingets behandling kommer ett år tidligere enn hva gjeldende praksis legger opp til. Dette innebærer at det blir lagt fram en samlet plan for transportsektoren i år 2004. Disse medlemmer vil peke på at en i denne tidsplanen vil ha nødvendig tid til å innstille alle berørte parter på endringene og slik gitt mulighet til reell medvirkning i planprosessen.