Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Lisbeth Holand og fra Venstre, May Britt Vihovde, har mottatt uttalelse fra Samferdselsdepartementet datert 26. februar 1998 i saken. Uttalelsen følger som trykt vedlegg til innstillingen.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener det er viktig med god kontakt mellom Jernbaneverket og NSB BA for at NSB BA skal kunne drive langsiktig planlegging, og dermed kunne gi et godt tilbud til de togreisende.

       Flertallet legger også vekt på at NSB BA fortsatt er i en omstillingsprosess, og at det derfor er ikke riktig å foreta endringer i organisasjonsmodellen mellom NSB BA og Jernbaneverket nå.

       Flertallet viser til departementets vurderinger knyttet til NSB BAs styremedlemmers adgang til å sitte i styret i NSB Gardermobanen AS. Det er helt vanlig at konsernledelsen i et selskap er representert i et datterselskaps styre. Flertallet ser ingen grunn til at ikke representanter for NSB BA som eier av NSB Gardermobanen AS, skal kunne sitte i styret i NSB Gardermobanen AS.

       Flertallet viser til at forslaget om at ansvaret for Statens jernbanetilsyn flyttes fra Samferdselsdepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet ble behandlet senest i forbindelse med behandlingen av B.innst.S.nr.13 (1997-1998), og ser ikke at det foreligger noen nye argumenter for en slik overføring av ansvar.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.31 (1996-1997) som omhandlet delinga av NSB til NSB BA og Jernbaneverket. Innstillinga var et resultat av omfattende drøftinger hvor konklusjonene var en del av en politisk avtale. Sentralt stod konklusjonen om å se sammenhengen mellom infrastruktur og togdrift, og komiteens flertall bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti, sa følgende:

       « Flertallet understreker viktigheten av at NSB Trafikk forblir et konsern, og at særlovsselskapet NSB og Jernbaneverket blir ledet av den samme administrerende direktør og at de samme personer sitter i styret for henholdsvis særlovsselskapet NSB og Jernbaneverket. »

       Disse medlemmer ser det fortsatt som sentralt at særlovsselskapet og Jernbaneverket skal arbeide i en nær sammenheng, da prioriteringer i særlovsselskapet og forvaltingsorganet er nært knyttet sammen. Disse medlemmer ser det derfor fortsatt som viktig at særlovsselskapet og forvaltingsorganet er ledet av samme administrerende direktør og at samme personer sitter i styrene for selskapene.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til departementets vurderinger knyttet til et organisatorisk skille mellom NSB BA og Jernbaneverket slik at det ikke blir mulig å inneha styreverv eller delta i ledelsen begge steder. Disse medlemmer deler den oppfatning at dagens organisasjonsmodell har enkelte svakheter. Dette vil spesielt bli tydelig i en situasjon der Jernbaneverket og NSB BA har ulike interesser. Dagens organisasjonsmodell vil også være vanskelig i en situasjon der flere selskaper benytter seg av Jernbaneverkets infrastruktur.

       Disse medlemmer har merket seg at Samferdselsdepartementet legger opp til en nøye oppfølging av utviklingen med tanke på evt. å komme fram til bedre løsninger, og at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med spørsmålene.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at den generelle situasjon innen samferdselssektoren, blant annet synliggjort ved problemene rundt Gardermobanen, har tydeliggjort behovet for å skape en mer hensiktmessig organisatorisk og økonomisk struktur.

       Disse medlemmer ønsker et konkurransedyktig og attraktivt tilbud til trafikantene, samt hensynet til NSBs inntjenings- og finansieringsevne som tilsier en klarere ansvarsdeling. En naturlig tredeling er infrastruktur, myndighetsutøvelse og forretningsdrift.

       Disse medlemmer vil at Jernbaneverket i fremtiden skal tilby sin infrastruktur (skinnegangen) til flere konkurrerende selskaper. For å kunne operere i et fremtidig marked uten at det kan stilles spørsmålstegn ved kontaktpunkter til enkelte selskaper, bør Jernbaneverket organisatorisk helt skilles fra driftsselskapet NSB BA.

       Disse medlemmer mener at et selvstendig Jernbaneverk er en forutsetning for en moderne og effektiv infrastruktur. Krav til høyest mulig kost/nytte-effekt for det samfunn det skal betjene tilsier et organisatorisk skille som sørger for at det ikke kan stilles spørsmål vedr. kryssubsidiering, kostnadsplassering, strategiske beslutninger som vil være til enkeltes fordel osv.

       Disse medlemmer ønsker at flere aktører, både nasjonale og internasjonale, kan benytte seg av denne infrastruktur.

       Disse medlemmer mener at selskapsformen BA avvikles for NSB, slik at NSB blir omgjort til et aksjeselskap for på den måten å muliggjøre for selskapet å øke effektiviteten, redusere kostnader og bedre servicen.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen gjennomføre et organisatorisk skille mellom NSB og Jernbaneverket slik at det ikke blir mulig å inneha styreverv eller delta i ledelsen begge steder. »

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at styre og konsernledelse i NSB BA ikke kan inneha styreverv i NSB Gardermobanen A/S. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg brevet fra samferdselsministeren der departementet varsler en vurdering av et organisatorisk skille mellom NSB BA og Jernbaneverket, der en av konsekvensene blir at det ikke skal være mulig å inneha styreverv eller ledelsesposisjoner i begge selskaper.

       Disse medlemmene vil understreke at Høyre har tatt opp denne problemstillingen ved flere anledninger og viser til Høyres merknader i Innst.S.nr.31 (1996-1997)

       « Disse medlemmer er enige i at linjedelen og trafikkdelen av NSB organiseres som særskilte enheter. Disse medlemmene vil imidlertid gå mot at disse enhetene får den samme daglige ledelse og det samme styret. Disse medlemmer vil understreke at en slik konstruksjon vil danne grunnlaget for et vell av habilitetsproblemer i fremtiden. »

       Disse medlemmer vil peke på at det er vanlig praksis at det er en gjensidig representasjon i styrene mellom morselskap og datterselskap.

       Disse medlemmene kan ikke slutte seg til punkt II i forslaget og kan derfor ikke stemme for forslaget slik det foreligger.

       Disse medlemmer vil derimot fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en organisatorisk atskillelse mellom Jernbaneverket og NSB BA med separat ledelse der Jernbaneverket blir et rent forvaltningsorgan uten eget styre. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at kontroll- og tilsynsorganet Jernbanetilsynet er helt avhengig av dets objektivitet og integritet. Dersom et departement fremstår som både markedsaktør og kontrollorgan vil dette svekke den tilliten et kontrollorgan er helt avhengig av. Disse medlemmer mener at det bør være et mål å unngå en sammenblanding av roller ved at samme organ er både eier og kontrollorgan. Jernbanetilsynet skal også føre tilsyn med private aktører på markedet. Ansvaret for Statens jernbanetilsyn bør således flyttes fra Samferdselsdepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til at Høyre ved tidligere anledninger har foreslått å flytte Statens jernbanetilsyn fra Samferdselsdepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet og vil i den sammenheng vise til Høyres merknader i Innst.S.nr.31 (1996-1997).

       « Disse medlemmer mener det er uheldig at tilsynsfunksjonen er organisatorisk plassert i de bedrifter de skal føre tilsyn med. Disse medlemmene er derfor uenig med departementets forslag om at tilsynet legges til Jernbaneverket underlagt samme departement som er ansvarlig for jernbanevirksomheten. Disse medlemmer mener Jernbanetilsynet må skilles fra NSB og Samferdselsdepartementet. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen om at ansvaret for Statens jernbanetilsyn flyttes fra Samferdselsdepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet. »

       « Stortinget ber Regjeringen omdanne NSB BA til et aksjeselskap. »