Innstilling fra sosialkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Inger Stolt-Nielsen og Ivar Kristiansen om å endre alkoholloven slik at det blir mulig å gi verdens nordligste vinprodusent, Bio Nordkapp, tillatelse til å drive detaljsalg av vin i tilknytning til produksjonsdriften i Porsanger kommune, Finnmark.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 134 (1997-1998)
- Kildedok: Dokument nr. 8:55 (1997-98)
- Dato: 26.03.1998
- Utgiver: sosialkomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag om endring av alkoholloven slik at det blir mulig å gi dispensasjon fra alkoholloven § 3-1 og § 3A-1.
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at Bio Nordkapp er verdens nordligste vinprodusent som av viltvoksende bær produserer en type vin som ikke produseres noe annet sted i verden. Det framholdes at forrige år var mer enn 2.000 turister på besøk i bedriften, og at de aller fleste ønsket å kjøpe vin.
Det vises videre til at vinprodusenten har fått avslag på søknad om å selge egenprodusert vin med henvisning til alkoholloven § 3-1 som fastslår at A/S Vinmonopolet har enerett på salg av vin til forbruker, og slikt salg er avhengig av kommunal bevilling. I kommunestyremøte i desember 1997 fattet kommunestyret vedtak om å gi Bio Nordkapp bevilling til salg av vin dersom tillatelse til dette ble gitt av sentrale myndigheter.
Forslagsstillerne påpeker at det har fra flere hold vært uttrykt stor bekymring for fraflytting fra distriktene og mener at dersom bosetting i distriktene skal opprettholdes, må lokale næringslivstiltak og nyskapning gis bedre muligheter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Langeland og Woie Duesund, medlemmet fra Senterpartiet Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, kan ikke gi sin tilslutning til at Bio Nordkapp skal kunne selge egenprodusert vin fra eget lokale, da en endring av alkoholloven på dette punkt vil bidra til å undergrave detaljmonopolets viktige rolle i norsk alkoholpolitikk. En slik endring av alkoholloven vil også kunne virke diskriminerende i forhold til importerte produkter, og dermed bidra til å undergrave Vinmonopolets enerett til detaljsalg av vin, brennevin og sterkøl i forhold til EØS-avtalen.
Flertallet fremmer følgende forslag:
« Dok.nr.8:55 - forslag fra stortingsrepresentantene Inger Stolt-Nielsen og Ivar Kristiansen om å endre alkoholloven slik at det blir mulig å gi verdens nordligste vinprodusent, Bio Nordkapp, tillatelse til å drive detaljsalg av vin i tilknytning til produksjonsdriften i Porsanger kommune, Finnmark - bifalles ikke. »
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, og medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, er kjent med at avstanden til nærmeste vinmonopolutsalg fra Lakselv er ca 150 km. Dette flertallet vil i den anledning vise til flertallets merknad i forbindelse med B.innst.S.nr.11 (1997-1998) hvor det heter at det er et mål å øke Vinmonopolets utsalgssteder med minst 50 utsalg i løpet av den kommende femårsperioden. Dette flertallet vil peke på at en viktig premiss for en slik utvidelse er å korte ned reiseavstanden til nærmeste utsalg. Dette flertallet er kjent med at Vinmonopolets styre i sitt forslag til ny landsplan for Vinmonopolet, blant annet har fremmet forslag om etablering av et nytt utsalg i Finnmark. I sitt forslag peker Vinmonopolet spesielt på den dårlige butikkdekningen i fylkets midtre deler. Dette flertallet vil derfor igjen anmode Sosial- og helsedepartementet om å heve taket på antall utsalgssteder, slik at Vinmonopolets styre kan vurdere Lakselv som lokaliseringssted for et vinmonopolutsalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er av den oppfatning at dette er et forslag som tar utgangspunkt i å ville legge til rette for at verdens nordligste vinprodusent, Bio Nordkapp, skal kunne få anledning til å selge sitt produkt i tilknytning til egen virksomhet. Disse medlemmer viser til at dette ikke er mulig da dagens § 3-1 i alkoholloven begrenser muligheten til å drive detaljsalg av vin for alle andre enn AS Vinmonopolet. Disse medlemmer er derfor av den mening at denne paragrafen må endres dersom Bio Nordkapp skal kunne få muligheten til å selge sitt produkt i Porsanger.
Disse medlemmer ser ikke en eventuell imøtekommelse av søknaden om å selge vin fra eget utsalg som et angrep på dagens system med et vinmonopol innenfor detaljsalg av vin, men heller en tilretteleggelse for denne bedriftens videre eksistens i utkant-Norge. Disse medlemmer viser til at bedriften er blitt en turistattraksjon i dette distriktet, med over 2.000 besøkende, og det vil da være naturlig at bedriften får selge det produktet den produserer til disse besøkende, og ikke ville måtte sende dem til nærmeste vinmonopol som ligger 150 km unna.
Disse medlemmer velger også å legge stor vekt på at kommunestyret i desember 1997 fattet vedtak om å gi Bio Nordkapp bevilling til salg av vin dersom tillatelse til dette ble gitt av sentrale myndigheter.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag om endring av alkoholloven slik at det blir mulig å gi dispensasjon fra alkoholloven § 3-1 og § 3A-1. »
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil henvise til Innst.O.nr.59 (1996-1997) vedrørende lov om endringer i alkoholloven, der det spesielt henvises til komiteens merknader under pkt. 12.2. Komiteens flertall merket seg den gang at det av hensyn til bedre distriktsmessig tilgjengelighet forutsettes etablert minibutikker med redusert salgskonsept i strøk med lite kundegrunnlag. Komiteens mindretall understreket den gang at en av forutsetningene for å heve taket for antall vinmonopolutsalg
« er at dette først og fremst må komme distriktene til gode, og at en i en slik sammenheng ikke bare kan vektlegge de bedriftsøkonomiske kriteriene. » |
En tildeling av salgsbevilling til Bio Nordkapp for salg av bærvin vil rokke ved det statlige detaljsalgsmonopolet. Disse medlemmer ser detaljsalgsmonopolet som hensiktsmessig i det edruskapsforebyggende arbeidet, og ser det derfor som en mulighet for salg av bærvin i nærheten av Bio Nordkapps produksjonslokaler at det søkes løst gjennom etablering av vinmonopol i Porsanger kommune. Disse medlemmer vil påpeke at Bio Nordkapps virksomhet med produksjon av bærvin i området styrker argumentene for at en etablering av et vinmonopol finner sted i kommunen, og disse medlemmer vil derfor tilrå at det ved gjennomgang av nye vinmonopoltildelinger tas hensyn til nevnte forhold også sett opp imot de store geografiske avstandene man har i dette området.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen har varslet at det i vår vil bli lagt fram en rusmiddelpolitisk handlingsplan og ny Landsplan for Vinmonopolet. Disse medlemmer forutsetter at de forhold som tas opp her, behandles i denne sammenheng.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag om endring av alkoholloven slik at det blir mulig å gi dispensasjon fra alkoholloven § 3-1 og § 3A-1.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
Dok.nr.8:55 (1997-1998)- forslag fra stortingsrepresentantene Inger Stolt-Nielsen og Ivar Kristiansen om å endre alkoholloven slik at det blir mulig å gi verdens nordligste vinprodusent, Bio Nordkapp, tillatelse til å drive detaljsalg av vin i tilknytning til produksjonsdriften i Porsanger kommune, Finnmark - bifalles ikke.
Oslo, i sosialkomiteen den 26. mars 1998. |
John I Alvheim, | Harald Tom Nesvik, | Annelise Høegh, |
leder. | ordfører. | fung. sekretær. |