Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Brev av 17. februar 1998 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/ statsråden til kommunalkomiteen.

       Jeg viser til brev av 14. januar 1998 fra Stortingets kommunalkomité hvor komiteen ber om departementets vurdering av Dok.nr.8:38 (1997-1998), Forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Olav Gunnar Ballo om å endre dagpengeforskriften slik at arbeidstakere i ideelle organisasjoner også gis rett til dagpenger ved permittering.

1. Permitteringsinstituttet

       Permitteringsinstituttet er som kjent regulert i avtaler mellom partene og skulle opprinnelig dekke et behov for reduksjon i arbeidsstokken i bedriftene ved produksjonssvingninger. Myndighetene har ikke ønsket verken å fortolke eller på annen måte begrense permitteringsadgangen, men har satt rammer for i hvilken grad omkostningene ved permitteringer skal dekkes av det offentlige. Rammene er satt i dagpengeforskriften og i lov om lønnsplikt ved permittering.

Reglene for dagpenger ved permittering

       Adgangen til permittering med dagpenger er hjemlet i folketrygdloven § 4-7. Et vilkår for permittering med dagpenger er at det er « mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke ... ». Departementet kan fastsette nærmere forskrifter.

       I dagpengeforskriften § 6-1 er det bl.a. fastsatt at dagpenger ikke ytes « ved permittering i statlig, fylkeskommunal eller kommunal virksomhet. Det ytes heller ikke dagpenger ved permittering i kulturinstitusjoner, organisert som aksjeselskap, stiftelse o.l, dersom disse i vesentlig grad får støtte til driften fra det offentlige. Videre ytes ikke dagpenger ved permittering i ideelle organisasjoner ... »

Lov om lønnsplikt ved permittering

       Lov om lønnsplikt ved permittering innebærer at arbeidsgiver ved permittering må betale lønn i en arbeidsgiverperiode på 3 dager. Arbeidstakeren kan permitteres uten lønn i 52 uker i løpet av en 18 mndrs. periode.

2. Begrunnelse for dagens regler for å begrense permittering generelt og for begrensning i regelverket for å permittere med dagpenger

       Myndighetene har ønsket å motvirke unødig bruk av permitteringer som kan oppstå ved at det offentlige bærer det meste av kostnadene. Slik unødig bruk kan svekke arbeidsmarkedets funksjonsmåte ved at det generelt er vanskelig å formidle permitterte til annet arbeid. Det hindrer nødvendig omstilling og fleksibilitet i arbeidsmarkedet. Permitteringsinstituttet kan også undergrave arbeidstakernes rettigheter ved at oppsigelsesvernet omgås. En langvarig permitteringsperiode kan komme i stedet for en oppsigelse. Arbeidsgiver sparer da lønnsutgifter i oppsigelsesperioden mens arbeidstakeren bare får dagpenger.

       Etter dagens regelverk er permittering med dagpenger derfor søkt avgrenset til bedrifter og virksomheter som er underlagt ordinære markedsmessige betingelser. I disse er virksomhetenes eksistens avhengig av omfanget av den markedsorienterte produksjon av varer og tjenester og inntektene kommer fra salg av varer og tjenester. Svikt i inntektene kan ofte være kortvarige og konjunkturbestemte, men mange virksomheter kan i mindre grad opprettholde fortsatt drift dersom inntektssvikten varer. Permittering kan være en måte å bygge bro over en driftsstans.

       Dagens regelverk gir ikke adgang til permitteringer i statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet samt i kulturinstitusjoner. Disse virksomhetene produserer varer og tjenester som er gratis eller sterkt subsidierte. Inntektene kommer i alt vesentlig fra skatt og tilskudd, og ikke fra varer og tjenester som selges. I stat og kommune er det heller ikke avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstakere som gir adgang til permittering.

3. Permittering i ideelle organisasjoner

       Ideelle organisasjoner står i en viss mellomstilling. Deres eksistens er normalt heller ikke avhengig av vare- eller tjenesteproduksjonen, men av inntekter fra tilskudd, medlemskap og lotterier. Svikt i inntektene i disse organisasjonene (f eks ved bortfall av offentlig støtte eller ved at ulike lotteriformer taper markedsandeler) må ofte antas å være mer langvarig og må møtes med mer permanent reduksjon i aktiviteten. Permitteringer er dermed mindre aktuelle. Det har heller ikke i praksis vært stor pågang på dette. Likevel kan svikten i inntektene i enkelte tilfelle være upåregnelig og kan sette disse organisasjonene i en akutt vanskelig situasjon. Jeg ser derfor at det kan være et visst behov for permitteringer, og at det kan synes urimelig at arbeidstakerne i disse organisasjonene ikke får dagpenger dersom de permitteres.

4. Konklusjon

       Som det fremgår av folketrygdloven § 4-7 er departementet gitt fullmakt til å fastsette forskrifter vedrørende dagpenger ved permittering. Jeg er innstilt på å endre forskriften slik at arbeidstakere som permitteres i ideelle organisasjoner, kan få dagpenger.