1. Innledning
I samsvar med Grunnloven § 75 bokstav k har Riksrevisjonen i Dok.nr.1 (1997-1998) kunngjort utdrag av statsregnskapet for budsjettåret 1996. Dokumentet inneholder videre Riksrevisjonens konstitusjonelle antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskapet for 1996 samt av regnskapet vedkommende administrasjonen av Svalbard.
I antegnelsene omtales også denne gangen flere virksomheters regnskaper som har så vesentlige feil og mangler at Riksrevisjonen ikke har kunnet godkjenne regnskapet. En del feil og mangler kan tilbakeføres til innføringen av nye edb-baserte regnskapssystemer, i andre tilfeller foreligger uavklarte saldi i regnskapet og manglende avstemming. Det er også et problem med sammenblanding av ulike regnskapsprinsipper i en del virksomheter, noe som bl.a. medfører at innrapporteringen til statsregnskapet ikke blir korrekt.
Det er videre satt søkelys også på flere departementers manglende styring og kontroll med underliggende virksomheter i forhold til bl.a. regnskapssystemer, budsjettoppfølging og regnskaps- og avstemmingsrutiner.
I 1997 er ordningen med at Riksrevisjonen gir brukstillatelse for økonomisystemer falt bort.
Av bestemmelsene i nytt økonomireglement for staten følger at departementene er ansvarlig for at underliggende virksomheter utfører og organiserer sin økonomiforvaltning på en betryggende måte, noe som understreker viktigheten av at det etableres betryggende rutiner for kvalitetssikring av underliggende virksomheters økonomisystemer.
I forbindelse med overgangen til nytt årtusen har Riksrevisjonen bedt Finansdepartementet og Planleggings- og samordningsdepartementet om å bli orientert om hvilke analyser, tiltak og planer som foreligger for å unngå problemer i IT-systemene som benyttes i forvaltningen. Departementene har redegjort for de tiltak og planer som foreligger og har gitt uttrykk for at de mener år 2000-problemet vil bli håndtert på en tilfredsstillende måte.
Riksrevisjonens kontroll har vist at det på flere utgiftskapitler er til dels stort mindreforbruk. Riksrevisjonen er av den oppfatning at departementene bør ha en mer aktiv holdning til prinsippet om realistisk budsjettering, jf. St.prp. nr. 1 (1997-1998) Gul bok.
Det fremkommer videre av flere enkeltsaker problemer med avstemming av lønnsinnberetninger mot regnskapet, og at virksomhetene ikke har fylt ut følgeskriv til lønns- og trekkoppgavene i samsvar med gjeldende regler. Det er særlig uheldig at statlig virksomhet ikke følger det regelverk som staten håndhever overfor privat virksomhet.
Tre tidligere antegnelser desidert « Til observasjon » tas opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig til at Riksrevisjonen har framlagt for Stortinget en gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1991-1995 desidert « Til observasjon » i Dok.nr.3:01 (1997-1998), oversendt Stortinget 22. oktober 1997, noe som etter Riksrevisjonens oppfatning har medført en langt bedre oppfølging i departementene.
1.1 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Laila Kaland, Jørgen Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, har merket seg at 3 tidligere antegnelser desidert « Til observasjon » tas opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig til Stortingets behandling av Dok.nr.3:01 (1997-1998) om Riksrevisjonens gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1991-1995 desidert « Til observasjon », jf. Innst.S.nr.82 (1997-1998).
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet i Dok.nr.1.
Når det gjelder de andre sakene for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til desisjon.