Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Bakgrunn

       På bakgrunn av at Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) siden juni 1996 har skiftet ut over halvparten (4) av sine medlemmer som følge av arbeidssituasjonen eller overgang til regjering, synes spørsmålet om kontinuitet for dette utvalget å være betydelig svekket. Videre er det betenkelig i seg selv at medlemmer av utvalget er så sentrale og aktive i det politiske miljø at de inntrer i statsråds- og statssekretærposter ved regjeringsskifter. En kan derfor ikke se bort fra at systemet med partimessig oppnevning av medlemmer til utvalget kan bidra til å svekke EOS-utvalget og de hemmelige tjenesters integritet og troverdighet i forhold til offentligheten og allierte lands tjenester.

       Det er etter forslagsstillernes mening en forutsetning at EOS-utvalgets sammensetning i seg selv ikke bidrar til å svekke de hemmelige tjenesters troverdighet og tillit gjennom en hyppig gjennomtrekk av utvalgsmedlemmer. Videre vil forslagsstillerne understreke at allierte lands tjenester ikke vil kunne påregnes å tilstille de norske tjenester graderte informasjoner hvis de med berettigelse frykter at kontrollutvalget ikke fungerer etter hensikten, eller det kan skapes usikkerhet om lovpålagt taushetsplikt kan overholdes med slik sterk partitilknytning.

       Stortinget bør på denne bakgrunn foreta oppnevningen av medlemmene til EOS-utvalget basert på at utvalget skal bestå av partipolitisk uavhengige personer med stor integritet og selvstendighet i forhold til politiske partier og berørte miljøer. De erfaringer som er gjort til nå, viser at en slik sammensetning best kan ivareta de målsettinger Stortinget har fastsatt for kontrollutvalget for de hemmelige tjenester. Et EOS-utvalg bestående av personer med høy faglig integritet og politisk uavhengighet vil også bidra til at man unngår « politisk mistenkeliggjøring » av utvalgets medlemmer i ulike saker. Det vil etter forslagsstillernes oppfatning i seg selv være uheldig innenfor et kontrollområde som er avhengig av høy tillit både nasjonalt og internasjonalt.

       Det er etter forslagsstillernes oppfatning riktig å foreta en slik endring av utvalgets sammensetning nå både som følge av de erfaringer som er gjort, og som følge av en ny stortingsperiode og et nytt Storting. En slik endring av sammensetningen vil ikke medføre noe behov for endring i loven og kun en mindre endring i instruksen fastsatt av Stortinget. En endring i sammensetningen i tråd med de premisser som her ligger til grunn for forslaget vil heller ikke være i strid med de forutsetninger som ligger til grunn for loven om EOS-utvalget i NOU 1994:4 .

       Når Stortinget velger medlemmer til styrer, råd, kommisjoner og utvalg er det vanligvis Stortingets valgkomité som avgir innstilling, bl.a. for å sikre en partipolitisk fordeling av verv som gjenspeiler Stortingets sammensetning. Det vil derfor være i strid med en slik praksis om valgkomiteen skal avgi innstilling om valg til et upolitisk EOS-utvalg. Et utvalg som skal bestå av partipolitisk uavhengige personer med stor integritet og selvstendighet i forhold til politiske partier og berørte miljøer bør derfor velges basert på en innstilling fra Stortingets presidentskap og ikke valgkomiteen.

       Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

« I.

       I Stortingets vedtak om instruks om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS), gjøres følgende endring:

§ 1 ledd skal lyde:

       Utvalget skal ha 7 medlemmer medregnet leder og nestleder, alle valgt av Stortinget, etter innstilling fra Presidentskapet, for et tidsrom av inntil 5 år. Det bør unngås at flere enn 4 medlemmer skiftes ut samtidig.

II.

       Presidentskapet bes fremme forslag om ny sammensetning og funksjonstid for EOS-utvalget i henhold til vedtak i I og premissene i dette dokumentforslag om at valg av medlemmene ikke skal være knyttet til partitilhørighet, men skal bestå av personer med stor integritet og selvstendighet i forhold til politiske partier og berørte miljøer. »