Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Bakgrunn

       Anslagene for oljeinntektene var i det opprinnelige statsbudsjett for 1997 av Regjeringen anslått til 65,1 mrd. kroner og dette medførte et overskudd i statsbudsjettforslaget på 38 mrd. kroner. Statsøkonomien går altså med et meget betydelig overskudd og oljeinntektene må mer enn halveres før det nærmer seg underskudd. I Revidert nasjonalbudsjett som Stortinget behandlet 20. juni 1997, anslo Regjeringen oljeinntektene (statens netto kontantstrøm fra oljevirksomheten) til 77,6 mrd. kroner, altså en økning på 12,5 mrd. kroner. Senere har oljeprisen i kroner til dels vært høyere enn dette siste anslaget, men utviklingen er selvsagt meget usikker. Det er allikevel helt åpenbart at Norge uventet har fått betydelige inntekter som de ordinære budsjetter og derved utgifter ikke er basert på. De nye og udisponerte pengeinntekter som landet mottar, kan således enten spares for fremtiden eller benyttes til formål som er meget nødvendige i det norske samfunn.

       Hvis pengene i en viss grad brukes, må det særskilt skilles mellom investeringer som på en måte er engangsinvesteringer og driftsutgifter som må forventes å bli vedvarende. Det vil også være en såkalt makroøkonomisk forskjell på investeringer ettersom disse medfører et etterspørselspress innenlands eller om investeringen rettes mot innkjøp fra utlandet. De makroøkonomiske bekymringer for en eventuell virkning av investeringen vil bortfalle dersom innkjøpet skjer fra utlandet. Det er også slik at investeringer i utstyr vil kunne medføre reduserte driftsutgifter eller kapasitetsøkning i produksjonen som følge av mer avansert utstyr.

       Forslagsstilleren erkjenner altså de makroøkonomiske betenkeligheter ved i for stor grad ensidig å stimulere den innenlandske økonomi, men vil hevde at det er meget gode formål i det norske samfunn som nå kan imøtekommes gjennom å benytte en andel av de nye, uventede, ikke-disponerte og ikke-budsjetterte inntekter. Det tas derfor opp forslag om å benytte 2 mrd. kroner til kjøp av sykehusutstyr, 500 mill. kroner til kjøp av utstyr for politietaten og 1 mrd. kroner til innkjøp av EDB-utstyr, som f.eks. PCer til de norske skoler og utdanningsinstitusjoner. Disse investeringer dekkes inn ved å øke anslaget for oljeinntektene i statsbudsjettet for 1997 med det tilsvarende beløp på 3,5 mrd. kroner. Det foreslås opprettet egne fond for slike innkjøp slik at midlene kan benyttes selv om det går over til 1998.

Sykehusene

       I de norske sykehusene er det en prekær mangel på moderne utstyr. Samtaler med ledelsen på sykehusene i Stavanger, Narvik, Lillehammer, Kristiansund, Bodø, Bergen og Oslo gir et entydig resultat. Bedre og nytt utstyr vil bedre driftssituasjonen, bedre diagnosearbeidet, øke behandlingskapasiteten og bedre behandlingskvaliteten. Det opplyses også at ca 85 % av utstyrsanskaffelsene vil skje ved kjøp fra utlandet, slik at de ikke medfører noe etterspørselspress i Norge. Det vil muligens reduseres fordi reparasjonskostnader vil gå ned og behandlingskapasiteten og behandlingskvaliteten vil økes.

Politiet

       Det varierer selvsagt fra politistasjon til politistasjon og fra lensmannskontor til lensmannskontor, men det er åpenbart at mer og bedre EDB-utstyr, kommunikasjonsutstyr, transportmidler (biler), verneutstyr og generelt utstyr vil bedre politiets mulighet for å utføre sine lovpålagte oppgaver. Det meste av politiets utstyr er innkjøpt fra og produsert i utlandet, og vil således ikke medføre noe etterspørselspress i Norge. Resultatet av en ekstraordinær mulighet til å kjøpe inn utstyr, vil kun bli en bedret mulighet for bekjempelse av kriminaliteten.

Skoler og utdanningsinstitusjoner

       Statsminister Jagland har uttalt at han for fremtiden vil satse på utdanning, utdanning og utdanning. På dette området hjelper det ikke med ord, men det vil hjelpe med utstyr. Norske skoler trenger en skikkelig opprustning når det gjelder moderne PC-er slik at norske elever kan skaffe seg det beste grunnlag for videre studier. Dette gjelder både skoleverket og de høyere utdanningsinstitusjoner. Særlig EDB-utstyr blir produsert i utlandet, og de ekstraordinære oljeinntekter gir nå Norge en unik mulighet til et skikkelig omfattende anskaffelsesprogram av moderne utstyr.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

I.

       På statsbudsjettet for 1997 gjøres følgende endringer:

Kap. 731 (Nytt) Fond for ekstraordinært innkjøp av
  utstyr til sykehusene
   30 Innkjøp av utstyr,
        kan overføres,
        bevilges med kr 2.000.000.000
Kap. 441 (Nytt) Fond for ekstraordinært innkjøp av
  utstyr til politi- og lensmannsetat    
   30 Innkjøp av utstyr,
        kan overføres,
        bevilges med kr 5.000.000
Kap 227 (Nytt) Fond for ekstraordinært innkjøp av
  utstyr til undervisningssektoren
   30 Innkjøp av utstyr,
        kan overføres,
        bevilges med kr 1.000.000.000
Kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement
  i petroleumsvirksomheten
   30, 80 og 81 Oljeinntekter,
        økes med kr 1.500.000.000
Kap. 5507 Skatt og avgift på utvinning av petroleum
   71, 72, 73 Skatt og avgift,
        økes med kr 2.000.000.000


II.

       Regjeringen gis fullmakt til å opprette fondene og tildele midlene under kap. 731, 441 og 227 slik at disse utnyttes på best mulig måte.