Sammendrag
Gjennomgangen Finansdepartementet har foretatt av kapitalregnskapsposter viser at det er nødvendig med korreksjoner for alle departementer unntatt Barne- og familiedepartementet, Landbruksdepartementet og Administrasjonsdepartementet. Tabell 2.1 under viser hvor store oppjusteringer eller nedjusteringer som etter Finansdepartementet og det enkelte fagdepartements vurderinger bør foretas for det enkelte departement av kapitalregnskapets eiendeler.
Tabell 2.1 Netto behov for endringer departement-eiendeler pr. 31. desember 1995 (tall i 1.000 kroner)
|
Bokført |
|
Korrigert |
|
31/12 |
|
kapital- |
Departementet |
1995 |
Endringer |
regnskap |
Utenriksdepartementet |
7.417.564 |
-4.183.901 |
3.233.663 |
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet |
53.968.042 |
6.048 |
53.974.090 |
Kulturdepartementet |
43.763 |
-20 |
43.743 |
Justisdepartementet |
317.833 |
175 |
318.008 |
Kommunal- og arbeidsdepartementet |
87.140.260 |
254.615 |
87.394.875 |
Sosial- og helsedepartementet |
1.593.556 |
19.988 |
1.613.544 |
Nærings- og energidepartementet |
160.464.265 |
2.659.580 |
163.123.845 |
Fiskeridepartementet |
2.307.589 |
-1.261 |
2.306.328 |
Finansdepartementet |
106.159.442 |
15.824.547 |
121.983.989 |
Miljøverndepartementet |
316.765 |
-20.973 |
295.792 |
Samferdselsdepartementet |
34.581.230 |
187.148 |
34.768.378 |
Forsvarsdepartementet |
1.199.806 |
492 |
1.200.298 |
Sum |
455.510.115 |
14.746.438 |
470.256.553 |
Endringer under departementene:
- |
Endringer under Utenriksdepartementet består i all hovedsak av at man tar ut tilskudd til internasjonale utviklingsfond. Innskuddene i disse fondene ble opprinnelig budsjettert som lånetransaksjoner (såkalte 90-poster) og ble dermed aktivert i kapitalregnskapet. Fra 1986 ble imidlertid innskudd i utviklingsfond bevilget som tilskudd (såkalte 70-poster). Endringen i budsjettpraksis innebar ikke noen endringer i realitetene bak overføringen av midler til utviklingsfondene. Utbetalingene utgjør ingen fordring den norske stat har på det enkelte utviklingsfond. Dette tilsier nullstilling av de tidligere aktiveringene |
- |
under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet består endringene i all hovedsak av aksjer som tidligere ikke har vært aktivert i kapitalregnskapet |
- |
for Kommunal- og arbeidsdepartementet består endringene i all hovedsak av at en presenterer risiko og tapsfond i Husbanken på en annen måte |
- |
Under Sosial- og helsedepartementet er endringene hovedsakelig poster i folketrygdens kapitalregnskap som integreres i kapitalregnskapet |
- |
endringene under Nærings- og energidepartementet består i all hovedsak av at fondene til støtte av skipsbygging er tatt inn i kapitalregnskapet |
- |
Fiskeridepartementet endringer består av at utlånene er mindre enn hva som tidligere er presentert |
- |
Folketrygdfondet og Statens Banksikringsfond er tatt inn i kapitalregnskapet. Dette er de vesentligste endringene under Finansdepartementet |
- |
under Miljøverndepartementet består endringene stort sett av at en tar ut refusjonskrav i forbindelse med oljeutslipp fra skip |
- |
for Samferdselsdepartementet gjelder korreksjoner hovedsakelig feilaktig oppført kapital i Postbanken |
- |
for Forsvarsdepartementet består endringene i diverse andeler i vannverk og kraftverk som er avhendet samtidig som aksjer tas inn. |
Etter departementets vurdering er det også behov for å justere de forpliktelser som er oppført i kapitalregnskapet pr. 31. desember 1995. Basert på innsendte opplysninger fra de forskjellige departementer har Finansdepartementet kommet fram til at det er behov for å endre forpliktelser oppført i kapitalregnskapet pr. 31. desember 1995, jf. tabell 2.2.
Tabell 2.2 Netto behov for endringer departement- forpliktelser pr. 31. desember 1995 (tall i hele 1.000 kroner)
|
Bokført |
|
Korrigert |
|
31/12 |
|
kapital- |
Departementet |
1995 |
Endringer |
regnskap |
Finansdepartementet |
317.589.424 |
-184.618 |
317.404.806 |
Utenriksdepartementet |
3.907.515 |
-355.105 |
3.552.410 |
Sosial- og helsedepartementet |
1.995 |
20.392 |
22.387 |
Nærings- og energidepartementet |
0 |
2.659.080 |
2.659.080 |
Sum |
321.498.934 |
2.139.749 |
323.638.683 |
Under Finansdepartementet er endringene i hovedsak reduksjon av forpliktelser i form av avsatte renter m.m. på spareobligasjoner. Endringer under Utenriksdepartementet består i reduksjon av avsetninger i forbindelse med den ikke innbetalte andel av kapital i utviklingsfond/utviklingsbanker. Korreksjoner under Sosial- og helsedepartementet består av lån til utbygging av Radiumhospitalet som tidligere ikke er oppført i kapitalregnskapet. Under Nærings- og energidepartementet består endringene i at fondene til støtte av skipsbygging er tatt inn. Fondene til støtte av skipsbygging foreslås ført som eiendel og en forpliktelse med samme beløp. Foreslåtte korrigeringer vil ha en regnskapsmessig virkning på avslutningskonto for statsregnskapet (statsregnskapets « egenkapitalkonto ») på 12.607 mill. kroner. Garantiansvar som den norske stat har overfor diverse utenlandske utviklingsbanker er ikke tidligere medtatt som informasjon i St.meld. nr. 3.
Tabell 2.3 Garantiansvar for den ikke innbetalte kapital i utviklingsbanker m.m. pr. 31. desember 1995 (tall i 1.000 kroner)
|
Den norske |
|
stats andel av |
|
garantirammen |
Garantier stillet overfor: |
pr 31/12 1995 |
Nordiska investeringsbanken |
3.857.000 |
Den Internasjonale bank for gjenreisning og utvikling |
7.355.400 |
Den asiatiske utviklingsbank |
1.081.873 |
Den Europeiske bank for gjenreisning og utvikling (EBRD) |
708.750 |
Den afrikanske utviklingsbank |
1.116.000 |
Den interamerikanske utviklingsbank |
440.050 |
Det multilaterale garantiinstitutt for investeringer (MIGA) |
39.325 |
Garantier vedr. investeringer og eksport til utviklingsland |
307.884 |
Sum |
14.906.282 |
Dette garantiansvaret vil bli vist i framtidige stortingsmeldinger om statsregnskapet. Det er i kapitel 3 i proposisjonen redegjort nærmere om gjennomgangen av kapitalregnskapet.
Gjennomgangen av kapitalregnskapspostene pr. 31. desember 1995 har vist at det er behov for korreksjoner av kapitalregnskapsposter under de fleste av departementene for at inngående balanse for 1996 i kapitalregnskapet skal gi et mer korrekt bilde. Finansdepartementet ser denne totalgjennomgangen av kapitalregnskapet med tilhørende forslag til korrigeringer som et engangstilfelle. Det er allerede fastsatt skjerpede krav til oppfølging og innrapportering i nytt økonomireglement for staten.
Departementet vil derfor foreslå at endringene posteres på de enkelte kapitalregnskapsposter med motpost konto for forskyvninger i balansen. Posteringene foretas pr. 1. januar 1996 slik at endringen blir tatt hensyn til i kapitalregnskapet pr. 31. desember 1996 som blir lagt fram for Stortinget i St.meld. nr. 3 (1996-1997).
Konto for forskyvninger i balansen binder sammen bevilgningsregnskapet og kapitalregnskapet i St.meld. nr. 3. De foreslåtte endringene i kapitalregnskapet vil posteres mot konto for forskyvninger i balansen og påvirke avslutningskonto for statsregnskapet som er begrepet for « egenkapital » i St.meld. nr. 3.
I kapittel 4 i proposisjonen presenteres korreksjonsposter under de enkelte departementer.